بیش از ۲۴۰ هزار نابینا تحت پوشش بهزیستی قرار دارند

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همزمان با روز عصای سفید، خدمات این سازمان به جامعه نابینایان و کم‌بینایان را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، فاطمه عباسی همزمان با روز جهانی نابینایان با اشاره به اینکه همه ساله روز ۲۳ مهر ماه مصادف با ۱۵ اکتبر به نام روز ایمنی عصای سفید شناخته می‌شود، یادآور شد: در این روز، صدای عدالت خواهی افراد نابینا بیش از پیش شنیده می‌شود و فعالان امور نابینایان تلاش می‌کنند تا آن را به عنوان سمبل هویت اجتماعی این افراد معرفی کنند. روز عصای سفید در حقیقت وام‌دار مطالباتی است که افراد نابینا و کم بینا مطرح می‌کنند. این مطالبات نه تنها در قانون عصای سفید که در اوایل دهه ۱۹۴۰ توسط سازمان ملل به تصویب رسید بلکه در سایر قوانین مرتبط با معلولان مطرح شده و از دولت‌ها خواسته شده است تا با پایبندی کامل به مفاد این قوانین، زمینه احیای حقوق نابینایان و دستیابی آنان به کیفیت زندگی برتر را فراهم کنند.

 عباسی گفت: مهمترین مطالبات افراد نابینا و کم‌بینا از جمله حق دسترسی کامل به امکانات آموزشی، بهداشت و سلامت، تردد ایمن در فضای شهری و مشارکت فعالانه در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان صراحتاً مورد تاکید قرار گرفته و دولت مکلف است با استفاده از کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قوانین، تمامی دستگاه‌های کشور را به اجرای این قوانین و تامین حقوق نابینان مکلف سازند لذا سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی پیگیری حقوق افراد دارای آسیب بینایی همواره تمام تلاش خود را جهت رایزنی با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای نظارتی جهت طرح مسائل نابینایان و پیگیری خواسته‌های آنان به عمل می‌آورد، اما بدون شک عزم ملی برای ساختن زندگی بهتر برای این افراد مستلزم همکاری تمامی بخش‌های جامعه و اجرای صحیح قانون عصای سفید، کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت و قانون حمایت از حقوق معلولان است.

به گفته وی، در حال حاضر بسیاری از افراد نابینا و کم‌بینا با تکیه بر مهارت‌ها و تجارب خویش، به ظرفیت‌های لازم برای مشارکت فعال در عرصه‌های شغلی و اجتماعی دست یافته‌اند، اما مکرراً شاهد آن هستیم که فرصت‌های شغلی مورد نظر این افراد در پس تبعیض و ناآگاهی دستگاه‌ها از بین می‌رود و افراد دارای اختلال بینایی به رغم توانمندی‌های ارزنده خویش از دستیابی به شغل مناسب محروم می‌شوند. بنابراین پیام اصلی روز ایمنی عصای سفید، شنیدن صدای نابینایان و درک مطالبات بر حق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم پویا و شکوفاست.

بنابر اظهارات عباسی و طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر نزدیک به ۲۹۰ میلیون فرد دارای آسیب بینایی در مناطق مختلف جهان وجود دارد که حدود یک پنجم این جمعیت را نابینایان و مابقی را افراد کم‌بینا تشکیل می‌دهند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین اعلام کرد که ۲۲۳ هزار و ۲۰۹ فرد دارای آسیب بینایی تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که ۱۳.۵ درصد معلولان کشور را تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه با اشاره به خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای آسیب بینایی، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۲۳ هزار و ۲۰۹ نفر از افراد نابینا و کم‌بینا تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند. این سازمان بر اساس اهداف و شرح وظایف خود، همواره در تلاش است تا با سنجش دقیق سطح نیازهای افراد دارای معلولیت بینایی و انطباق نوع خدمات با سطح عملکرد و میزان محدودیت‌های این افراد، فرآیند خدمت‌رسانی به افراد نابینا و کم‌بینا را براساس نیازهای روز آنان گسترش داده و به سهم خود، زمینه توانمندسازی و تلفیق اجتماعی این افراد را در عرصه‌های مختلف فراهم کند.

وی ضمن تشریح اهم اقدامات این سازمان به افراد دارای معلولیت بینایی تصریح کرد: باتوجه به ضرورت پیشگیری از انواع معلولیت‌ها، بخشی از تلاش‌های سازمان به اجرای برنامه‌های پیشگیرانه اختصاص یافته است که اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم با همکاری وزارت آموزش و پرورش، تدوین و اجرای برنامه‌های آگاه‌سازی درخصوص پیشگیری از انواع معلولیت‌ها در سراسر کشور در قالب فیلم‌ها، جزوات و کارگاه‌های آموزشی و به ویژه توسعه برنامه‌های مشاوره ژنتیک در مراکز تخصصی در مناطق مختلف از مهم‌ترین این برنامه‌ها به شمار می‌روند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم، افزود: اجرای برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ ساله با همکاری وزارت آموزش و پرورش، سازمان آموزش و پرورش استثنایی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود. در سال ۱۴۰۱، ۳ میلیون و ۷۶۶ هزار و ۳۲۳ کودک، از نظر بینایی غربال شدند که از این تعداد، ۸۴ هزار و ۴۳ مورد دارای انواع اختلالات بینایی تشخیص داده شدند و ۱۹ هزار و ۶۸۹ مورد دارای تنبلی چشم بوده‌اند. در این برنامه کودکان توسط چارتE و دستگاه غربالگر عیوب انکساری و به وسیله غربالگران آموزش‌دیده غربال می‌شوند.

عباسی همچنین درباره برنامه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها نیز یادآور شد: این برنامه شامل پکیج آموزشی مدون پیشگیری از معلولیت‌ها با عنوان "آنچه باید برای پیشگیری از معلولیت‌ها بدانیم" در ۲ جلد و شامل تعاریف سلامت، بیماری، معلولیت و روش‌های پیشگیری از معلولیت‌ها، سلامت دستگاه عضلانی – اسکلتی، سلامت بینایی، سلامت شنوایی، مشاوره ژنتیک و پیشگیری از حوادث ترافیکی و غیرترافیکی است که در سال ۱۴۰۱، ۶۲ هزار مددجو تحت پوشش  این برنامه قرار گرفتند.

وی در ادامه به برنامه پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک پرداخت و گفت: این برنامه از سال ۱۳۷۶ با راه‌اندازی و تأسیس مراکز مشاورۀ ژنتیک در ۹ استان آغاز شد و پس از آن در سایر استان‌های کشور گسترش یافت. هم ‌اکنون ۲۴۱ مرکز دولتی و خصوصی مشاورۀ ژنتیک مشغول به ارائه خدمات به عامۀ مردم در سطح کشور هستند.

عباسی ادامه داد: در همین راستا، دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی تصمیم به بررسی و ارائه راهکارهایی برای فرهنگ‌سازی و حساس‌سازی جامعه هدف برای گسترش این برنامه گرفت و دو طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد ۲۵-۱۵ سال در سال ۱۳۹۴ در سراسر کشور  آغاز شدند.

به گفته معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، در سال ۱۳۹۵همزمان با گسترش کمی برنامه پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک، ماده ۷۵ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران در راستای غربال تمامی زوجین پیش از ازدواج به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در سال ۱۴۰۱، ۱۳۵ هزار و ۵۹۱ نفر تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند.

وی با اشاره به تشخیص به موقع نقایص بینایی و ارجاع به‌هنگام افراد مبتلا بیان کرد: دریافت به‌هنگام خدمات توانبخشی مستلزم تشخیص به موقع نقص بینایی و ارجاع صحیح فرد مبتلا است. سازمان بهزیستی با بهره‌گیری از تیم‌های تخصصی در قالب کمیسیون‌های پزشکی-توانبخشی، نسبت به شناسایی نوع و شدت آسیب‌های بینایی و تشکیل پرونده پزشکی برای افراد دچار آسیب بینایی اقدام می‌کند تا این افراد در چرخه دریافت خدمات توانبخشی قرار گیرند.

عباسی با اشاره به کمیسیون پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت افزود: به استناد ماده یک قانون حمایت از حقوق معلولان، تعیین نوع و شدت معلولیت افراد بر عهده کمیسیون پزشکی توانبخشی سازمان است. این کمیسیون ترکیبی از متخصصان و کارشناسان گروه‌های توان‌بخشی مرتبط با سلامت و گروه‌های پزشکی است که تعیین نوع و شدت معلولیت را مطابق طبقه‌بندی بین‌المللی عملکرد، معلولیت (کم‌توانی) و سلامت برعهده ‌دارد و در سه سطح شهرستان، استان و کشور تشکیل و متناسب با نوع معلولیت (کم‌توانی)، تعداد و ترکیب اعضای آن تعیین می‌شود.

بنابر اظهارات وی، در حال حاضر ۲۲۳ هزار و ۵۹۸ نفر دارای پرونده کمیسیون پزشکی با معلولیت بینایی هستند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه توانمندسازی فرد نابینا مستلزم ارائه خدمات توانبخشی، بلافاصله پس از تشخیص آسیب، متناسب با نیازهای اوست، گفت: از این رو ارائه خدمات مشاوره روانشناختی به فرد نابینا یا کم بینا، آموزش مهارت‌های روزمره زندگی مانند تحرک و جهت‌یابی و مهارت‌های پرورش حواس جایگزین در دستور کار قرار می‌گیرد که در مراکز خانواده و کودک نابینای زیر ۶ سال و سایر مراکز تخصصی توانبخشی ارائه می‌شوند. همچنین ارائه خدمات آموزشی در زمینه مهارت های زندگی روزمره، بریل‌آموزی، مهارت های استفاده از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری گویا و بریل و کار با وسائل الکترونیک از دیگر خدمات این مراکز به افراد نابینا و کم‌بینا است.

عباسی در ادامه به خدمات هنردرمانی، نمایش درمانی و موسیقی درمانی در مراکز توانبخشی اشاره کرد و گفت: این خدمات با تاکید بر جنبه‌های درمانی هنر و نقش موثر آن در توانبخشی افراد دارای معلولیت طراحی شده که در گروه خدمت‌گیرندگان دارای اختلالات بینایی در ۳۴ مرکز به ۷۳۶ توانخواه دارای اختلال بینایی، خدمات هنری در گرایش‌های نمایش درمانی و موسیقی درمانی، توسط مربیان هنری آموزش‌دیده با همکاری تیم توانبخشی و روانشناسان مرکز، در جلسات انفرادی یا گروهی و به صورت هفتگی در مراکز توانبخشی روزانه ارائه شده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه سخنان خود به ارائه وسایل کمک توانبخشی اشاره کرد و گفت: کاهش محدودیت‌ها و افزایش سطح عملکرد افراد آسیب‌دیده بینایی مستلزم بهره‌گیری آنان از تجهیزات کمک توانبخشی متناسب با نیازهای آنهاست. از این رو با اجرای برنامه‌های نیازسنجی در سراسر کشور و تعیین نوع و میزان تقاضای افراد نابینا و کم‌بینا، وسایلی از قبیل عصای سفید، ساعت‌های گویا و بریل، تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مانند رایانه، برجسته نگار و نرم‌افزارهای مربوطه در اختیار افراد نابینا قرار می‌گیرد. همچنین افراد کم‌بینا نیز از امکاناتی مانند انواع درشت‌نما یا بهدید و ذره‌بین برخوردار می‌شوند.

وی در ادامه به ارائه آماری از وسایل کمک توانبخشی تأمین شده برای توانخواهان کم‌بینا و نابینا پرداخت و گفت: عملکرد مرتبط با تامین وسایل کمک بینایی در سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که ۵ درصد کل اعتبار وسایل کمک توانبخشی برای وسایل کمک بینایی هزینه شده است. از ۶۵۱۸۳ میلیون ریال کل مبلغی که برای تامین وسایل کمک بینایی هزینه شده است ۵۴۳۱  میلیون ریال به صورت موردی و ۵۹۷۵۲  میلیون ریال به صورت خرید استانی بوده است.

به گفته وی، همچنین ۳۲ واحد بینایی سنجی وجود دارد که ۲۹ هزار و ۸۰۲ نفر از خدمات آن بهره‌مند شده‌اند.

عباسی در ادامه به تولید منابع گویا و بریل اشاره کرد و در این باره توضیح داد: ارتقا سطح دانش افراد نابینا در حوزه‌های علمی و هنری از مهمترین اهداف سازمان به شمار می‌رود. تولید صدها جلد کتاب گویا و بریل در حوزه‌های مختلف دانشگاهی در مجتمع فرهنگی نابینایان رودکی و توزیع این منابع در مناطق مختلف کشور از جمله اقداماتی است که جهت تحقق این هدف دنبال می‌شود. همچنین تجهیز کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به امکانات مورد نیاز نابینایان و کمک به انجمن‌های غیر دولتی برای ارائه خدمات کتابخانه‌ای به نابینایان از دیگر فعالیت‌های این بخش به شمار می‌رود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه درخصوص اجرای طرح توانمندسازی نابینایان و کم بینایان اظهار کرد: در طرح توانمندسازی افراد نابینا و کم‌بینا با رویکردی متفاوت به مسائل این افراد، تلاش شده است تا نیازهای واقعی آنان در زمینه‌های آموزش، اشتغال، مسائل روانشناختی و مناسبات اجتماعی، مدنظر قرار گیرد و برنامه‌های آموزشی متناسب با این نیازها اجرا شود. در همین راستا با همکاری انجمن‌های غیر دولتی فعال در امور نابینایان در سراسر کشور برنامه‌هایی با محوریت آموزش مهارت‌های ارتباطی، فعالیت‌های زندگی روزمره، کار با کامپیوتر، ارائه خدمات مشاوره روانشناختی، ورزش و اوقات فراغت مدنظر قرار گرفته است. این آموزش‌ها بر اساس نوع نیازها و مهارت‌های پیش نیاز افراد نابینا و کم‌بینا و به ویژه در زمینه مهارت‌های شغلی، آموزش‌هایی متناسب با الزامات روز جامعه ارائه می‌شود و درصورت لزوم، افراد به مراکز آموزشی تخصصی در زمینه مهارت‌های فنی و هنری ارجاع داده می‌شوند.

عباسی با اشاره به مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری، اظهار کرد: افزایش میزان استقلال افراد نابینا در انجام فعالیت‌های روزمره، منوط به متناسب‌سازی محل زندگی و امکانات مورد نیاز آنهاست. پرداخت کمک هزینه مناسب‌سازی محل زندگی این افراد جهت رفع موانع، ایمن‌سازی و بهینه‌سازی محیط به لحاظ برخورداری از نشانه‌های لمسی-شنیداری، ارائه وسایل مرتبط با فعالیت‌های روزمره زندگی از جمله خدمات این بخش محسوب می‌شود. دسترس‌پذیری فضای مجازی و برنامه‌های مورد استفاده در این فضا برای افراد نابینا و کم بینا دارای اهمیت بسیار است. از این رو رایزنی‌های متعددی با شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان نرم‌افزارهای مختلف صورت گرفته تا تولیدات و خدمات نرم‌افزاری این شرکت‌ها، متناسب با نیازهای افراد نابینا و کم بینا ارائه شود و آنان بتوانند با استفاده از امکانات گویا و بریل از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی همچنین اعلام کرد که در سال گذشته، ۳۴۰ نفر از افراد دارای آسیب بینایی از مناسب‌سازی مسکن و تجهیزات فعالیت‌های روزمره زندگی بهره‌مند شده‌اند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درخصوص کمک هزینه ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت، تصریح کرد: این کمک هزینه به افراد دارای معلولیت طی ۱۲ ماه سال پرداخت می‌شود که به ۷ هزار و ۲۰۴ نفر از معلولان نابینا و کم‌بینا طبق دستورالعمل بسته تردد پرداخت شده است. همچنین علاوه بر کمک هزینه معیشتی یا مستمری که افراد نابینا و کم‌بینا نیز مانند سایر گروه‌های دارای معلولیت از آن بهره‌مند هستند، حمایت‌های دیگری جهت ارتقای کیفیت زندگی آنان انجام می‌شود.

عباسی پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان دارای آسیب بینایی، کمک هزینه تشویقی به دانشجویان نابینا و کم بینای دانشگاه‌های دولتی و پرداخت شهریه تحصیلی نابینایان شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد و موسسات غیر دولتی را از جمله این خدمات برشمرد و با اشاره به تسهیل شرایط ورود به دانشگاه اظهار کرد: ارتباط مستمر سازمان بهزیستی با سازمان سنجش و آموزش کشور، برگزاری نشست‌های مشترک با این سازمان، ایجاد شبکه واحد بین بانک‌های اطلاعاتی هردو سازمان، تشریح شرایط داوطلبان نابینا و کم‌بینا برای برگزارکنندگان کنکور درخصوص استفاده از منشی‌های مناسب و وقت اضافه و آموزش مسئولان شعب برگزاری آزمون‌ها در مجموع، شرایط حضور داوطلبان نابینا و کم‌بینا در آزمون‌های سراسری را تسهیل کرده است.

وی یادآور شد: تشویق دانشجویان دارای رتبه‌های برتر، فراهم‌سازی منابع علمی و تجهیزات مورد نیاز آنان به صورت گویا و بریل و ارائه مشاوره‌های تحصیلی و روانشناختی به این افراد و خانواده‌های آنان، مجموعه اقداماتی است که جهت بهبود وضعیت تحصیلی دانشجویان نابینا و کم‌بینا انجام می‌شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه، درخصوص کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان دارای معلولیت دانشگاه‌های دولتی توضیح داد: این کمک هزینه به دانش‌آموزان و دانشجویان دانشگاه‌های دولتی دارای معلولیت طی دوره تحصیل آنها و از محل اعتبارات سازمان تعلق گرفته که براساس آمار و اطلاعات افراد تحت پوشش استان‌ها توزیع استانی صورت می‌گیرد. کمک هزینه دانش آموزان معلول طبق دستورالعمل حمایت‌های مالی سازمان بابت هر سال تحصیلی پرداخت می‌شود. کمک هزینه دانشجویان واجد شرایط نیز طبق دستورالعمل حمایت‌های مالی سازمان در هر سال تحصیلی یک بار پرداخت می‌شود.

عباسی همچنین درباره کمک هزینه شهریه دانشگاه دانشجویان دارای معلولیت، بیان کرد: این کمک هزینه به دانشجویان دارای معلولیت دانشگاه‌های شهریه پرداز طی دوره تحصیل آنها و از محل اعتبارات سازمان و طبق دستورالعمل و شیوه‌نامه‌های مربوطه پرداخت می‌شود. تعداد دانشجویان دارای معلولیت بینایی برخوردار از این کمک هزینه ۵۲۱۰ نفر است.

وی در ادامه به پرداخت کمک هزینه معیشت توانبخشی (مستمری) و حق پرستاری به افراد نابینا و کم‌بینا به ۱۰۳ هزار و ۲۸۵ خانوار و همچنین پرداخت کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ به افراد نابینا و کم بینا به ۲۲ هزار و ۲۶۷ نفر خبر داد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه به بازنشستگی پیش از موعد افراد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور مصوب ۱۳۶۷، طی پنج سال اخیر طبق ماده یک قانون واحده ۲۷۵ نفر از افراد دارای آسیب بینایی از بازنشستگی پیش از موعد استفاده کرده‌اند.

وی با اشاره به خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه نیز توضیح داد: بخش عمده‌ای از خدمات سازمان به افراد دارای معلولیت از جمله آسیب‌دیدگان بینایی در قالب خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه و با استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی اعم از سازمان‌های غیر دولتی، گروه‌های محلی خودیار و تسهیلگران فعال در شبکه خدمات شهری و روستایی ارائه می‌شود. آموزش خانواده‌های ساکن در مناطق شهری و روستایی در خصوص اصول توانبخشی و مراقبتی، حمایت از طرح‌های خود اشتغالی مانند صندوق‌های مالی خرد و اشتغال استاد-شاگردی، توسعه برنامه‌های فرهنگی-ورزشی به ویژه ورزش‌های بومی و ارتباط موثر با مسئولان محلی در سطح روستاها و شهرها جهت فراهم‌سازی امکانات مورد نیاز معلولان، مجموعه خدماتی است که در این بخش به ویژه در مناطق محروم و کم‌برخوردار انجام می‌شود.

عباسی ادامه داد: این برنامه که از سال ۱۳۷۴ در کشور آغاز شده اکنون بخشی از برنامه ششم توسعه کشور است و تاکنون توانسته ۹۴ درصد جمعیت روستایی کشور و ۹ درصد از جمعیت شهری را تحت پوشش قرار دهد. ۶۹ هزار و ۸۰۰ نفر فرد دارای آسیب بینایی (معادل ۱۲.۸ درصد از کل جمعیت تحت پوشش این برنامه) هر ساله خدمات مختلفی را در زمینه سلامت، آموزش، معاش، فعالیت‌های اجتماعی و توانمندسازی برای افراد دارای معلولیت در مناطق روستایی با کمک بخش‌های دولتی و غیردولتی و اعضای جامعه دریافت می‌کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه به ورزش و بازی‌های بومی محلی فراگیر در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه اشاره کرد و گفت: این برنامه با هدف ارتقای سطح سلامت و توانمندی‌های جسمانی، روانی و اجتماعی افراد دارای معلولیت ساکن روستا طراحی شده است. در سال گذشته، ۷۶۸ فرد دارای آسیب بینایی در این طرح مشارکت داشته‌اند.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود به تسهیل شرایط اشتغال نابینایان اشاره کرد و یادآور شد: تشکیل نشست‌های مشترک با دستگاه‌های اجرایی جهت تشریح شرایط افراد نابینا و کم‌بینا و قوانین مرتبط با این افراد و افزایش فرصت‌های شغلی نابینایان در این نهادها از جمله وزارت آموزش و پرورش، حضور در مصاحبه‌های تخصصی دستگاه‌ها به منظور هموارسازی شرایط پذیرش نابینایان، معرفی افراد نابینا و کم‌بینای متقاضی مشاغل مختلف به دستگاه‌های اجرایی و به‌روزرسانی بانک‌های اطلاعاتی سازمان متناسب با نیازهای شغلی این افراد و پیگیری مشکلات افراد نابینا و کم بینا در محیط‌های شغلی، بخشی از اقداماتی است که در این رابطه صورت می‌گیرد.

وی در ادامه انعکاس توانمندی‌های افراد نابینا در سطح جامعه و آموزش روش‌های صحیح ارتباط با این افراد را از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان اعلام کرد که با تکیه بر ظرفیت‌های تخصصی و ارتباط‌های رسانه‌ای دنبال می‌شود. همچنین تلاش جهت مشارکت فعال انجمن‌های فعال در امور نابینایان در برنامه‌های مختلف سازمان، همواره در کانون توجه بوده است. تشکیل نشست‌های کارشناسی و رایزنی با این انجمن‌ها در تصمیمات مرتبط با نابینایان، حمایت از تشکل‌ها جهت حضور در نهادهای مختلف و پیگیری حقوق نابینایان از جمله در آموزش و پرورش، حمایت‌های مادی و تخصصی جهت اجرای برنامه‌های آموزشی در این انجمن‌ها و تشکیل "شبکه ملی تشکل های مردم نهاد نابینایان ایران" متشکل از انجمن‌های فعال به منظور پیگیری مفاد قانون حمایت از حقوق معلولان، مجموعه اقداماتی است که در مسیر حمایت از تشکل‌های نابینایان دنبال می‌شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه مشاوره‌های تخصصی به سایر نهادها پرداخت و گفت: همکاری سایر دستگاه‌ها در اجرای صحیح قوانین مرتبط با معلولان مستلزم آگاهی هرچه بیشتر این نهادها در ارتباط با توانمندی ها و نیازهای افراد نابینا و کم بینا است. سازمان بهزیستی به ویژه طی سال‌های اخیر کوشیده است تا از طریق ارتباط مستمر با نهادهای مختلف، زمینه گسترش این آگاهی را فراهم کند. تهیه دستورالعمل متناسب‌سازی خدمات دادرسی برای معلولان، رایزنی با مسئولان امور بانکی به ویژه جهت دسترس‌پذیر ساختن خدمات آنها برای افراد نابینا و کم‌بینا، تشکیل جلسات مشترک با سازمان‌های بین‌المللی مانند یونیسف جهت حمایت از برنامه‌های فرهنگی-آموزشی و تقویت ارتباط با رسانه ملی به خصوص شبکه‌های تخصصی مانند شبکه سلامت جهت ساخت و پخش برنامه‌های مرتبط را می‌توان بخشی از این تلاش‌ها برشمرد.

کد خبر 91837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =