گسترش برنامه بهبود و مراقبت روابط زوجین در ۵ سال اول زندگی مشترک

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: برنامه بهبود و مراقبت روابط زوجین در ۵ سال اول زندگی مشترک در سال جاری در استان‌های تهران، البرز و مازندران، گلستان و یزد به مورد اجرا گذاشته شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، معصومه توکلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه بهبود و مراقبت روابط خانواده، مشتمل بر شناسایی، آموزش، مشاوره، پیگیری فعال مددکاری در طول زندگی با اولویت ۵ سال اول زندگی مشترک طراحی شده است که تابع سیاست های تشویقی و تامین هزینه های مرتبط با بسته خدماتی پیش بینی شده برنامه است.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه به صورت آزمایشـی در سال ۱۴۰۰ در ۲ شهرستان اسلامشهر و ساوجبلاغ و در فاز توسعه اول (در سال ۱۴۰۱) در ۳ استان تهران، البرز و مازندران و در سال جاری علاوه بر رصد و مراقبت زوجین دارای تعارضات بالای زناشویی در استان های فاز اول توسعه (تهران، البرز مازندران)، در استان های گلستان و یزد نیز به مورد اجرا گذاشته شده است.

مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور اظهارداشت: در سال اول ۳۰۰۰ نفر از زوجین هنگام ازدواج و ۵ سال اول زندگی مشترک در سه استان تهران، البرز و مازندران غربال شدند و از خدمات مورد نیاز بهره مند شدند.

توکلی ادامه داد: در سال دوم (۱۴۰۱) تعداد ۳۰ هزار نفر غربال شدند که ۲۰۰۰ زوج دارای تعارضات بالای زناشویی شناسایی شدند و به ۱۲ هزار نفر دیگر خدمات آموزشی استاندارد ۱۶ ساعته ارائه شد. همچنین به ۱۹۰۰ نفر از زوجینی که تعارضات بالای زناشویی داشتند خدمات مشاوره ای -هر نفر ۵ جلسه مشاوره- ارائه شد. مدیریت مورد فعال برای ۲۰۰۰ نفر از زوجین دارای تعارضات بالای زناشویی و بازدید از منزل برای ۹۶ نفر از آنان (دو بار در سال) و تامین جهیزیه برای ۱۷ نفر از زوجین حین ازدواج نیز انجام شد.

وی تاکید کرد: برنامه بهبود و مراقبت به نحوی طراحی شده تا بسته خدماتی مشتمل بر شناسایی، مداخلات تخصصی، خدمات آموزشی و مشاوره ای و مدیریت مورد فعال برای زوجین دارای ریسک بالای تعارضات زناشویی متناسب با نیاز زوجین به آنها ارائه شود و خدمات با کیفیت به ایشان ارائه شود.

توکلی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست تخصصی برنامه بهبود و مراقبت روابط زوجین در ۵ سال اول زندگی مشترک، گفت: نشست تخصصی برنامه بهبود و مراقبت روابط خانواده در ۵ سال اول زندگی مشترک در مهرماه امسال به صورت مجازی در فضای اسکای روم برگزار شد.

وی ادامه داد: این نشست به منظور بررسی روند پیشبرد برنامه و بحث و بررسی چالش های اجرایی آن برگزار شد و معاونین پیشگیری، کارشناسان مسئول برنامه در استان های تهران، البرز، مازندارن، گلستان و یزد و مدیر کل و کارشناسان ستادی دفتر مشاوره بهزیستی کشور در جلسه حضور داشتند. در این نشست معاونین و کارشناسان به ارائه گزارش ها و بیان نظرات و چالش های اجرایی برنامه مزبور پرداختند.

وی با تاکید بر اهتمام همکاران بر اجرای بهینه برنامه در استان مربوطه، توسعه کیفی روابط خانوادگی با نگاه پیوستاری و پیش از وقوع آسیب را در کاهش اثرات منفی آسیب و افزایش پایداری خانواده موثر دانست.

کد خبر 91751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =