زنان سرپرست خانوار و ‌حمایت‌های دولت سیزدهم در مسیر توانمندسازی

 این روزها حمایت‌هایی از جنس توانمندسازی، ‌ایجاد فرصت‌های شغلی و مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی به گوش می‌رسد و با وجود ۶ میلیون زن سرپرست خانوار، دولت سیزدهم مسیر را برای توانمند کردن بانوان فعال در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، ‌فرهنگی، هنری و علمی هموار کرده است.

به گزارش ایرنا توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گامی بلند می‌خواهد که این روزها برخی اقدامات برجسته در حوزه زنان و خانواده مانند ایجاد صندوق ضمانت تسهیلات ویژه زنان سرپرست خانوار، ‌برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های اقتصادی این بانوان و حمایت نهادهایی مانند بهزیستی، مسیر همواری را در راستای رشد فعالیت‌ها و مشارکت‌های اقتصادی بانوان فعال در جامعه ایجاد کرده است.

توجه به زنان سرپرست خانوار در راستای حمایت همه‌جانبه از این گروه فعالان در عرصه‌های مختلف، زمینه توانمندسازی اقتصادی آنان به ویژه در عرصه خانواده و فعالیت کاری را به همراه دارد که این اقدامات منجر به توسعه فعالیت‌های گسترده آنان در بخش‌های مختلف خواهد شد.

در صورتی که بانوان سرپرست خانوار توانایی مالی و اقتصادی برای توسعه فعالیت‌های خود را داشته و توانمند شوند، این فعالیت‌ها سبب افزایش سطح رفاه و بهبود وضعیت معیشتی آنان می‌شود البته در سال‌های اخیر حمایت‌های جدی از این گروه از جامعه از سوی سازمان بهزیستی و کمک‌های دولت برای توانمند کردن آنان از نظر اقتصادی مسیر زندگی آنان را تغییر داده است.

۲۷۶ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش خدمات بهزیستی است

تعداد زنان سرپرست خانوار پشت نوبت بهزیستی از آذر سال ۱۴۰۱ به صفر رسید و اکنون ۲۷۶ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند

یکی از مشکلات زنان سرپرست خانوار؛ موضوع حمایت نهادهای حمایتی از این بانوان است که در سال‌های گذشته تعداد زیادی از آنان در انتظار دریافت خدمات بودند اما اخیرا معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در این رابطه اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده، صف انتظار خانواده‌های نیازمند و زن سرپرست خانوار پشت نوبت دریافت خدمات حذف شده است. تعداد زنان سرپرست خانوار پشت نوبت بهزیستی از آذر سال ۱۴۰۱ به صفر رسید و اکنون ۲۷۶ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند.

مهری سادات‌موسوی افزود: طرح پایش وضعیت توانمندی خانوارهای تحت پوشش از سال جاری با همکاری معاونت راهبردی و توسعه خدمات بهزیستی آغاز شد که با استفاده از نتایج این پایش توفیق دولت و بخش غیردولتی در تحقق اهداف رفاه اجتماعی کشور مضاعف و مسیر برای توانمندسازی و خروج از چرخه حمایتی هموارتر می‌شود.

آمار زنان سرپرست خانوار حدود ۶ میلیون نفر است

آمارهای رسمی درباره تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است اما انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اخیرا اعلام کرد: براساس آخرین آمارها از ۶ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور نزدیک به چهار میلیون نفر نیاز به حمایت دارند.

توجه و حمایت از زنان سرپرست خانوار می‌تواند در راستای توانمندسازی آنها و توسعه فعالیت‌های کارآفرینی و اشتغال بسیار موثر باشد اگرچه اکنون توانمندسازی و ارتقای سلامت و کیفیت بخشی به زندگی زنان سرپرست خانوار از مطالبات و دستور کار جدی دولت سیزدهم قرار دارد همچنین آموزش، توانمندسازی اقتصادی و اشتغال بانوان سرپرست خانوار و آسیب دیده سیاست کلی دولت به شمار می‌رود.

در همین راستا، دولت برای تحقق سیاست‌های خود در قبال زنان سرپرست خانوار چندین برنامه مهم مانند ایجاد صندوق ضمانت در حوزه اشتغال برای زنان سرپرست خانوار فاقد پوشش حمایتی در دهک یک تا پنج درآمدی، تخصیص اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریالی توسعه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و صدور ضمانت‌نامه برای زنان سرپرست خانوار برای اعطای تسهیلات تا سقف یک هزار میلیارد ریال در حوزه اشتغال را اجرایی کرد.

نگاه حمایتی به زنان سرپرست خانوار به توانمندسازی تغییر کند

نگاه از جنبه حمایتی به توانمندسازی زنان تغییر کند، با این روند این خانوارها خوداتکا شده و حداقل نیاز را به این مبلغ دارند

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز پیشتر گفته است: کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تلاش دارد که ادای دِین کند و با وجود اینکه بودجه مصوب در نظرگرفته است اما تخصیص داده نشده و سازمان متبوع هم پیگیری‌های زیادی انجام داده است.

فاطمه قاسم‌پور افزود: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به زنان سرپرست خانوار پرداخت می‌شود که رقم بسیار پایینی است و در واقع، معادل ۲۰ درصد حداقل حقوق به عنوان حمایت از این بانوان است. باید تغییر نگاه به موضوع داشته باشیم یعنی نگاه از جنبه حمایتی به توانمندسازی زنان تغییر کند؛ با این روند این خانوارها خوداتکا شده و حداقل نیاز را به این مبلغ دارند.

کمک به بانوان کارآفرین در صورت حمایت از زنان سرپرست خانوار

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: براساس قراردادی که با بانوان کارآفرین منعقد کرده‌ایم؛ با تحت پوشش قرار دادن زنان سرپرست خانوار به بانوان کارآفرین تسهیلات می‌پردازیم تا به این زنان آموزش دهند، مواد اولیه در اختیارشان قرار دهند و بازار فروش تولیدات آنان را تضمین کنند.

انسیه خزعلی افزود: صندوق ضمانت تسهیلات زنان سرپرست خانوار در زیر مجموعه صندوق تعاون تشکیل شده و در ستاد ملی زن و خانواده مصوب شده است زنانی که برای دریافت تسهیلات ضامن ندارند، خود دولت ضامن آنها باشد و با کمک بانک رفاه ۶۰ میلیارد تومان تودیع در این صندوق انجام دادیم.

وی ادامه داد: با فراهم کردن فرصت‌های شغلی برای این قشر از جامعه می‌توان از آسیب‌های اجتماعی احتمالی پیشگیری کرد. اشتغال زنان و دختران بیکار در کنار زنان سرپرست خانوار یکی از دغدغه‌های مهم دولت است و از سویی دولت از چنین کارگاه‌هایی با پرداخت تسهیلات حمایت می‌کند.

طرح‌هایی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار

اجرای طرح‌های کسب و کارهای خانواده محور در ۲۱ استان، ‌ایجاد فرصت شغلی برای زنان سرپرست خانوار با زمینه اشتغال سه هزار و ۶۰۰ نفر، ‌حمایت این بانوان با استفاده از فعالیت‌های حوزه کارآفرینی زنان و نهایی شدن تدوین برنامه جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برای حل موانع جذب اعتبار برای اشتغال‌زایی این بانوان برخی از طرح‌ها برای حمایت بانوان سرپرست خانوار به شمار می‌رود.

رویکرد اشتغال‌زایی به ویژه در مناطق محروم و روستایی، راه‌اندازی ۱۱ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار از دیگر برنامه‌ها در حوزه زنان و خانواده است، به طوری که در این مدت ضمن تمرکز بر وضع معیشتی اقشار ویژه و آسیب‌پذیر جامعه و به منظور مصونیت آنان در مقابل آسیب‌های اجتماعی، دولت در تدوین برنامه‌ها اهمیت ویژه‌ای برای کارآفرینی و خودکفایی زنان سرپرست خانوار در سراسر کشور قائل شده است.

تحقق طرح‌های اشتغال‌زایی در بیش از یک‌هزار و ۹۰۰ روستای ۳۵۰ شهرستان کشور از طریق زنان سرپرست خانوارریال ایجاد فرصت‌های کسب و کار برای نزدیک به ۳۵ هزار نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم با ۱۳ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال حجم کل سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی طرح‌های اشتغال ویژه زنان سرپرست خانوار از دیگر طرح‌های اجرایی در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار محسوب می‌شود.

کد خبر 90432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =