روایتی از مناجات ناشنوایان در شب قدر حرم رضوی

رواق حضرت زهرا (س) در شب بیست و یکم ماه رمضان، میزبان مراسم احیای ویژه‌ای برای ناشنوایان بود.

این دومین سالی است که در گوشه ای از حرم مطهر امام رضا (ع) مراسم احیای ویژه‌ای برای ناشنوایان برگزار می‌شود. مراسمی که از همان ابتدای ورود به رواق حضرت زهرا سلام الله علیها متوجه تفاوت آن می‌شوی. خادمین حرم با زبان اشاره، شرکت کنندگان در مراسم را راهنمایی می‌کنند. شخصی در روبه‌روی صحنه ایستاده و وظیفه ترجمه دعا و سخنان سخنوران را به زبان اشاره دارد.

فریاد الغوث در سکوت

 اینجا دست‌ها جز برای دعا، برای سخن گفتن و ارتباط برقرار کردن هم بالا می‌آید. هنگام دعای جوشن کبیر در پایان هر فراز برخلاف دیگر مراسم‌ها به جای بلند شدن صوت (سُبْحَانَکَ یَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنَا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ) از میان حضار، دست‌های جمعیت به صورت هماهنگ برای ستایش و راز و نیاز با خدا بلند می‌شد و شرکت کنندگان با زبان اشاره این دعا را می‌خواندند. 

خوشحالی پدر یک ناشنوا از حضور در مراسم

پدری که همراه با پسر ناشنوایش در این مراسم شرکت کرده، می گوید: اولین شبی است که با پسرم به این مراسم می آییم. چون تا حالا از این مراسم خبر نداشتیم تا اینکه برنامه شب نوزدهم ماه مبارک از شبکه سلامت پخش شد. بعد از آن پسرم دوست داشت که در این مراسم شرکت کند و ما امشب به اینجا آمدیم.

پدر، در حالی که به فرزندش در حال دعا و مناجات نگاه می کند، می گوید: پسرم بیشتر اوقات به عنوان یک ناشنوا از خیلی برنامه‌ها و امکانات عمومی نمی تواند استفاده کند. از این که امشب توانسته مثل اکثر مردم باشد و با دیگر ناشنوایان ارتباط برقرار کرده خیلی خوشحالم.

امیدوارم مراسمات دیگر هم برای ناشنوایان برگزار شود

سراغ جوان ناشنوایی می روم که به همراه خانواده اش به مراسم آمده است. با کمک خانواده با او صحبت می کنم و از حس و حالش می پرسم. می گوید: این مراسم را خیلی دوست داشتم. سال گذشته از طریق بهزیستی از آن خبردار شدم و این دومین سال است که به همراه خانواده در این مراسم شرکت می‌کنم. همه چیز برای من که ناشنوا هستم آماده شده و به خوبی با مراسم ارتباط برقرار کردم. امیدوارم این برنامه‌ها برای مناسبت‌ها و مراسمات دیگر هم اجرا شود.

فریاد العفو در سکوت

آشنایی نسبتا خوب خادمین مراسم به زبان اشاره باعث احساس راحتی و رضایت برای شرکت کنندگان شده بود. در گوشه‌ای از رواق، جایی برای نگهداری کودکان آماده شده بود تا والدین با خیال راحت، کودکان خود را آن جا بگذارند و در مراسم شرکت کنند.

حضور حجت الاسلام مروی، تولیت آستان قدس رضوی به عنوان سخنران مراسم و حاج محمود کریمی برای مرثیه خوانی نشان از اهمیت این مراسم برای آستان قدس داشت. مراسمی که با هماهنگی مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی به صورت زنده از شبکه سلامت هم پخش می‌شد تا ناشنوایان از شهرهای دیگر کشورمان هم از مناجات های عاشقانه در دنیای ساکت خودشان بهره مند شوند. 

کد خبر 77573

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد