راه‌اندازی باشگاه‌هایی برای سلامت اجتماعی نوجوانان محلات از سال ۱۴۰۲

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی باشگاه سلامت نوجوانان در محلات از سال آینده خبر داد.

آرزو ذکایی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح مانا (مشارکت اجتماعی نوجوانان) که در راستای ارتقاء توانمندی‌ها و مشارکت دانش‌آموزان در گروه‌های سنی ۱۵ تا ۱۸ سال دختران و پسران توسط سازمان بهزیستی اجرا می‌شود، اظهار کرد: چند سال از اجرای این طرح با رویکرد همیاری و مشارکت اجتماعی نوجوانان با گروه سنی ۱۵ تا ۱۸ سال که علاوه بر ارتقاء توانمندی همیاری جمعی نوجوانان به ارتقاء عزت نفس و اعتماد به نفس، استقلال‌طلبی، مهارت‌های حل مسئله و خودکارآمدی و فرآیند هویت‌یابی و هویت‌پذیری آنها نیز کمک می‌کند، می‌گذرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰۰ گروه مشارکت اجتماعی نوجوانان در سطح محلات با کمک تسهیلگران محلی فعالیت می‌کنند، افزود: این گروه‌ها علاوه بر دریافت آموزش‌های لازم، درباره چگونگی شناسایی و احصای نیازهای خود، اطرافیان و محله زندگی‌شان و همچنین اولویت‌بندی و ارائه پروژه‌های عملیاتی برای رفع این چالش‌ها فعالیت دارند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: نوجوانان علاوه بر اینکه در این گروه‌ها آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند طی سال جاری توانستند حدود ۶۰۰ پروژه را به مرحله اجرا برسانند.

ذکایی‌فر با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی منابع اعتباری را برای راهبری و انجام پروژه‌ها در اختیار این گروه‌ها قرار می‌دهد، اعلام کرد که یکی از اجزای توانمندی گروه نوجوانان این است که خودشان نیز از بخش‌های مختلف دولتی، غیردولتی و خیرین حمایت‌یابی و حمایت‌گیری کنند؛ به طوریکه در سال جاری حدود یک میلیارد نیز سهم آورده داشته‌اند و توانستند برای اجرای پروژه‌هایشان منابع مالی جذب کنند.

وی تاکید کرد: گروه مشارکت اجتماعی نوجوانان همچنین توانسته‌اند از منابع غیرمالی و غیرمادی همچون داوطلبان و خیرین جهت بهسازی محله و برای اجرای پروژه‌هایشان کمک دریافت کنند.

اما از آنجایی که این گروه‌ها نیازمند یک پایگاه ثابت برای راهبری موضوعات محله هستند تا بتوانند واسط میان دولت و ساکنین محله‌شان باشند، بر این اساس معاونت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی از تصمیم این سازمان برای ارتقاء و پایداری این گروه مشارکت اجتماعی نوجوانان خبر داد و اعلام کرد: سازمان بهزیستی تصمیم به راه‌اندازی باشگاه‌های سلامت اجتماعی که به کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند گرفته است زیرا اعتقاد بر این است که بهترین کسانی که می‌توانند در مورد مسائل هر محله‌ای فکر و چاره‌اندیشی کنند، مردم همان محله هستند.

ذکایی‌فر هدف از اجرای این برنامه را تقویت روحیه مشارکت و همیاری در مشکلات فردی و محله دانست و افزود: برای ماندگاری گروه‌هایی که در سطح محلات شکل گرفته تا بتوانند کمک کننده باشند، در سال آینده باشگاه سلامت نوجوانان راه‌اندازی خواهد شد. بخش مهمی از این باشگاه‌ها این است که گروه‌های نوجوانان بتوانند براساس مسائل گروه و محلات، پروژه‌های محلی را پیشنهاد دهند.

وی معتقد است که راه‌اندازی این باشگاه‌ها موجب افزایش سرمایه اجتماعی، همکاری مردم محلات، کمک به فرایند توانمندسازی مردم محله و افزایش تعلق اجتماعی این افراد نسبت به محله‌شان خواهد شد و از سوی دیگر نیز باعث می‌شود بسیاری از مسائل محلاتی که اتفاق می‌افتد با رویکرد پیشگیری، کنترل شود.

انتهای پیام

کد خبر 72651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =