اجرای طرح همیار مادر و کودک با رویکرد دلبستگی ایمن

کارشناس مسئول طرح "همیار مادر و کودک" در سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای سه ساله این طرح، گفت: در این طرح به دنبال کاهش وابستگی مادران و کودکان و سوق دادن این روابط به سمت دلبستگی ایمن هستیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایسنا، «معصومه وهابی» کارشناس مسئول طرح همیار مادر و کودک بهزیستی کشور در حاشیه نشست تخصصی این طرح در کرمانشاه، با اشاره به شروع این طرح از بهمن سال ۱۳۹۸، گفت: این طرح که ۳ سال است در کشور اجرا شده رویکرد "دلبستگی ایمن" را در رابطه مادران و فرزندان ایرانی در دستور کار دارد.

کارشناس مسئول طرح همیار مادر و کودک بهزیستی کشور، افزود: دراین طرح مادران و کودکان تحت آموزش‌های روانشناسی قرار می‌گیرند تا مانند آنچه در بسیاری کشورهای اروپایی در حال انجام است، روابط آنها از وابستگی خارج شده و به دلبستگی ایمن تبدیل شود.

وی افزود: در این نوع رابطه دیگر وابستگی شدید مادر و فرزند وجود نداشته و روابط به سمتی می‌رود که این وابستگی‌ها کمتر شده و کودکان بتوانند مستقل‌تر بار بیایند.

وهابی، ادامه داد: با اجرای این طرح کودکان فرصت آزمون و خطا خواهند داشت و مادران هم می‌پذیرند که برخی کارهای کودکان لزوما خطا نبوده و لازم است آنها را تجربه کنند.

کارشناس مسئول طرح همیار مادر و کودک بهزیستی کشور، افزود: در حقیقت ما در این طرح روی تغییر نگرش مادران تمرکز کرده‌ایم و تلاش داریم مادران را به سمتی سوق دهیم که فعالیت‌های مادرانه را در کامل بودن آن نبییند و به فعالیت‌های مادرانه در حد کافی و لازم اکتفا کنند.

وی، تصریح کرد: به اعتقاد ما اگر کودکان خطاهای قابل جبران را تجربه کنند و مادران مانع آنها نشوند، در بزرگسالی کمتر سراغ بزهکاری می‌روند و این امر به کاهش آسیب‌های اجتماعی هم کمک می‌کند.

وهابی با بیان اینکه این طرح فعلا برای مادران باردار و مادران دارای فرزند سه سال در حال اجرا است، گفت: هم اکنون ۹ هزار نفر از این مادران تحت آموزش های این طرح قرار دارند.

کارشناس مسئول طرح همیار مادر و کودک بهزیستی کشور در پایان یادآور شد: معتقدیم دامنه این طرح روز به روز گسترده می شود، چرا که هر مادر باردار حداقل با چهار مادر دیگر در خانواده و فامیل مرتبط است و می‌تواند آنها را هم در این طرح جذب کند.

کد خبر 71399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =