آغاز به کار نشست تخصصی مسئولان دبیر خانه های ستاد هماهنگی و مناسب سازی کشور

نشست تخصصی مسئولین دبیرخانه های ستاد هماهنگی و مناسب سازی استان ها، صبح امروز در مرکز پیامبر اعظم (س) سازمان بهزیستی و با حضور رییس این سازمان، آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ علی محمد قادری رییس سازمان بهزیستی کشور در مراسم افتتاحیه این برنامه دو روزه در جمع مسئولین دبیرخانه های ستاد هماهنگی و مناسب سازی استان ها؛ با اشاره به قرار گرفتن سازمان بهزیستی به عنوان یکی از ارکان قانونی در حوزه مناسب سازی در قانون حمایت از حقوق افراد دارای  معلولیت گفت:هر یک از ما به عنوان یک کارشناس مناسب سازی، وظیفه تسهیلگری برای شرایط تردد آحاد جامعه به ویژه  افرادی که محدودیت هایی در جسمشان دارند بر عهده داریم. همگرایی و همفکری و همسویی میان دبیرخانه و افرادی که مسئولیتی  در این حوزه  دارند، قطعا بر عهده شماست.

وی گفت: سیاست گذاری های  وزیر کشور، معاون عمرانی وزارت کشور و... همکاران ستاد مناسب سازی در تهران و ... تلفیق این سیاست ها و آماده سازی یک محتوای جامع برای استان ها این اهداف متعالی که امکان تردد حرفه ای افراد را در سطوح مختلف شهری تسهیل می کند، حتما برگرفته از آن اقدامات اساسی است در استان ها با حضور استاندران و مدیران کل استانی محقق می شود؛ لذا هر کدام از شما عزیزان می بایست ارتباط موثری برای مدیران کل استان خودتان داشته باشید.

قادری افزود:با توجه به اینکه مدیر کل استان کارهای زیاد و متفرقی بر عهده دارد و شاید جای خاصی برای ابراز و بروز و ظهور مناسب سازی ایجاد نکند؛ بنابراین شما هستید که می بایست موضوع مناسب سازی را به شکل مستمر پیگیری کنید و زمینه حضور مدیرکل استان را در فضای استانداری ها و برگزاری جلسات به موقع و بهنگام فراهم کنید و گزارش های دوره ای و بعضا موردی خود را به ستاد دبیرخانه مناسب سازی کشور ارائه کنید. ضمن این که در این دوره چالش ها و مشکلات خود را مرور می کنید؛ ان شالله بتوانیم به اهدافی همچون کم مانع بودن شهرها و در دسترس بودن فضاهای عمومی و وسایل نقلیه عمومی و... و. که قانون مشخص کرده است، برسیم.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت:موضوع بسیار مهم در این زمینه فرهنگ سازی عمومی و زمینه مشارکت اجتماعی افراد، حس اینکه یک مدیر کشوری یا استانی متوجه باشد که این موضوع جزو موارد خطیر، باارزش و اثر گذار هر جامعه ای است و تصور نکند اینجا دبیرخانه ای است که صرفا موضوعات عمرانی را پیگیری می کند بلکه موضوعاتی همچون ارتباط موثر افراد کم بینا یا نابینا با سامانه ها، ایجاد شاخص ها، آیکن ها و موضوعات مرتبط با اخذ بلیط و تردد افراد در جامعه، اقداماتی که در ساخت وسایل نقلیه مثل اتوبوس ها، فرهنگ سازی برای شرکت های تولید خودرو(تا بتوانند به صورت واقعی پلت فرم تولید خودرو را مناسب سازی کنند) و... و. است و همه باید بدانند که حدود ده درصد از افراد جامعه معلولیتی دارند که بعضا نیاز به مناسب سازی تخصصی دارد.

مناسب سازی عمومی و تخصصی

وی افزود: اگر مناسب سازی را تعریف کنیم حتما به دو واژه مناسب سازی عمومی و مناسب سازی تخصصی می رسیم. آنجا که واقعا بر اساس ارگونومی یک انسان که دارای معلولیت یا محدودیت هست آن وسیله نقلیه و یا وسیله مرتبط سرمایه ای خودش را که هر روز با آن ارتباط دارد(صندلی چرخ دار یا...) باید مناسب سازی تخصصی شود. لذا الان شرکت ها با تولیداتی از این دست؛ به سمت این می رود که مثلا  یک ویلچر را متناسب با ارگونومی فرد تولید کنند.

رییس سازمان بهزیستی کشور ضمن تشکر از رئیس دبیرخانه مناسب سازی کشور و همکارانشان گفت: همین اقداماتی که برای برگزاری جلسات و همسویی بین دستگاه ها، هر چند وقت یک بار اتفاق می افتد عامل مهمی است. البته پیگیری مصوبات در موضوعات بعدی برای ما اهمیت دارد. جلسات مستمری که برگزار می شود، نشان می دهد حسگرهای لازم در ادارات و سازمان ها مشخصا روشن هست و می بایست ما  پیگیری کنیم و نقش اساسی افراد در پیگیری ها مهم است.

قادری گفت: مطالبه گری، تقویت ارتباطات برون بخشی، ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با مدیر کل استان، استفاده از ظرفیت افراد دارای معلولیت در اجرا و بعضا جلسات مشورتی، تـأکید بر فرهنگ سازی و آگاه سازی و استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و غیر دولتی، همفکری در خصوص روش های ترغیب افرادی که مکانیزمی برای تولیدات محصولات خاص کمک توانبخشی، درمان، نگهداری و... کمک به تجهیز حوزه معلولیت و ارتقای توان افزایی آنها (خصوصا محصولات دانش بنیان) دارند و... از مواردی است که باید بر آن تمرکز داشته باشید.

وی در پایان با اشاره به لزوم بهره وری در کارها گفت: ستاد مناسب سازی، جایگاه مهمی دارد موضوعات و مشکلات کمبود نیروی انسانی متخصص و آگاه و...همیشه در هر سازمان و اداره ای مطرح است اما اثر بخشی و کار حرفه ای مطلوب، برگرفته از این است که باید با همین داده ها و محتوای درونی، بیشترین برون داد را داشته باشیم. بهره وری سیستم ما قاعدتا این خواهد بود که بتوانیم با همین هم افزایی و اطلاعاتی که در سیستم وجود دارد، خدمت موثری را انجام دهیم.

کد خبر 70184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =