یک چهارم زنان سرپرست خانوار شرایط اشتغال به کار ندارند

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ۲۶۰ هزار و ۵۰۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش، اعلام کرد: ۲۵ درصد از این بانوان سرپرست خانوار شرایط اشتغال به کار را ندارند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایسنا، «نرجس خاتون اسعدی» مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور، بیان کرد: به منظور تأمین هزینه‌های اولیه زندگی افراد و خانواده‌های تحت پوشش، ماهانه مبلغ ثابتی بر اساس بعد خانوار به خانواده‌های تحت پوشش به عنوان مستمری پرداخت می‌شود که حداقل مبلغ این مستمری ۴۲۰ هزارتومان و حداکثر یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان است.

وی با اشاره به خدمات حمایتی سازمان بهزیستی برای زنان سرپرست خانوار تحت پوشش اظهار کرد: پرداخت مستمری ماهیانه، پرداخت کمک هزینه ودیعه مسکن، پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانش‌آموزان تحت پوشش، ارائه تسهیلات معافیت سربازی جهت یکی از فرزندان ذکور بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش فاقد همسر، بهبود تغذیه خانواده‌های تحت پوشش و ارائه سبد غذایی، سلامت جسمی بانوان و اعضای خانواده‌های تحت پوشش (کمک هزینه درمان و غربالگری) و کمک به تأمین لوازم ضروری از جمله این خدمات هستند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار خاطرنشان کرد: برنامه تأمین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی (گروه خودیار)، گروه همیار بانوان سرپرست خانوار، آماده‌سازی شغلی و پرداخت سرمایه کار، پرداخت حق بیمه اجتماعی بانوان و دختران روستایی و عشایری، پرداخت حق بیمه اجتماعی بانوان شهری، پرداخت شهریه دانشجویان خانواده‌های تحت پوشش و آموزش مهارت‌های زندگی ویژه بانوان سرپرست خانوار و اعضای خانواده آنها از خدماتی است که در راستای توانمندسازی این گروه هدف ارائه می‌شود.

وی درخصوص برنامه‌های اشتغال دفتر توانمندسازی خانواده و بانوان سازمان بهزیستی نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: برنامه آماده‌سازی شغلی مبتنی بر آموزش‌های کاربردی در زمینه ارتقای دانش و مهارت‌های کارآفرینی، کسب و کار و مهارت‌های شغلی یکی از برنامه‌هاست که بر این اساس آن دسته از خدمت‌گیرندگان که شرایط اشتغال را دارا هستند، طی مدت زمان محدود از آموزش‌های لازم بهره‌مند شده و آماده حضور در بازار کار می‌شوند.

اسعدی با اشاره به اینکه در راستای شروع و توسعه یک کسب و کار اثربخش و پایدار و افزایش سطح توانمندی خدمت‌گیرندگان، مبلغی به منظور تامین سرمایه کار در اختیار جامعه هدف قرار داده می‌شود.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: طبق دستورالعمل‌های مالی دفتر، ۱۸ میلیون تومان به صورت بلاعوض به عنوان سرمایه کار به بانوان سرپرست خانوار پرداخت می‌شود و علاوه بر آن، این افراد می‌توانند با معرفی سازمان از تسهیلات ارزان و کم بهره بانک‌ها بهره‌مند شوند.

وی یکی دیگر از شیوه‌های اشتغال پایدار بانوان سرپرست خانوار را تشکیل و راه‌اندازی گروه‌های همیار دانست و گفت: این برنامه با رویکرد ارتقاء کیفیت زندگی، ظرفیت‌سازی‌، ارتقاء خودباوری و همچنین تغییر رویکرد حمایتی به توانمندسازی به مورد اجرا گذاشته شده است. به طوریکه گروه‌های همیار با عضویت حداقل ۵ نفر از بانوان سرپرست خانوار و یا فرزندان‌شان با فعالیت‌های مورد علاقه افراد گروه، تشکیل و راه‌اندازی می‌شود.

به گفته اسعدی، در حال حاضر ۱۳۷۴ گروه همیار فعال در کشور مشغول فعالیت هستند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی بیان کرد: این طرح با رویکرد توانمندسازی گروهی و فردی بانوان و جوانان کم‌درآمد از طریق بهبود معیشت، ارتقاء سرمایه اجتماعی و بانک‌پذیر کردن بدون وثیقه و ضامن متعارف در قالب گروه‌های خودیار، به عنوان یک مدل مرجع نوین و پیشرو در کشور در حال اجراست.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص زنان سرپرست خانواری که شرایط اشتغال را ندارند، اظهار کرد: آن دسته از بانوان سرپرست خانواری که شرایط اشتغال را به دلایلی همچون کهولت سن ندارند محدودیتی برای استفاده از تمامی خدمات حمایتی سازمان بهزیستی ندارند.

اسعدی با بیان اینکه بیمه اجتماعی یکی از راه‌های فراهم کردن رفاه نسبی برای آحاد جامعه در سطح کشور است، خاطرنشان کرد: در این رابطه عدم توانایی مالی و عدم آگاهی از مزایای بیمه‌ای، مانع بزرگی برای ترغیب و سوق دادن خانواده‌های نیازمند و زن سرپرست به بیمه‌های اجتماعی است لذا حمایت ویژه از آنان جهت برخورداری از مزایای بیمه‌های اجتماعی امری اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر از بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش این دفتر، از مزایای بیمه تامین اجتماعی شهری و روستایی برخوردار هستند، افزود: سازمان بهزیستی کشور در اجرای بند (ب) ماده ۷ قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و قانون برنامه ششم توسعه، طرح توانمندسازی را از طریق پرداخت حق بیمه اجتماعی بانوان سرپرست خانوار توسط دفتر توانمندسازی و با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها، سازمان تأمین اجتماعی (برای بانوان سرپرست خانوار شهری تحت پوشش) و صندوق بیمه روستایی و عشایر (برای بانوان سرپرست خانوار روستایی تحت پوشش) برای بیمه‌پردازی آنان اجرا می‌کند.

کد خبر 67775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =