افزایش ۲ برابری وام اشتغال برای مددجویان بهزیستی

اشتغال همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های افراد مختلف جامعه بوده است که افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی هم از این قاعده مستثنی نیستند. «سید محمدحسن صافی» سرپرست دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سال گذشته این سازمان بالاتر از سقف تعهداتش در زمینه اشتغال عمل کرده است از افزایش وام اشتغال به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایران، «سید محمدحسن صافی» سرپرست دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور درخصوص وضعیت اشتغال جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال ۱۴۰۰ طبق برنامه ششم توسعه باید ۶۰ هزار و ۱۱۹ شغل ایجاد می شد و باید سالانه ۶ درصد به این رقم اضافه می شد در واقع عملکرد سازمان بهزیستی تحقق ۱۰۲ درصدی این عدد بود ولی ما بیشتر از این برای ۶۱ هزار و ۴۶۵ نفر شغل ایجاد کردیم.

سرپرست دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه وام اشتغال از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، افزود: تا اواسط سال ۱۴۰۰ مبلغ وام اشتغال برای مددجویان سازمان بهزیستی کشور ۵۰ میلیون تومان بود که با پیگیری های کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور مبلغ این وام به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

وی در مورد مشمولان دریافت این وام و چگونگی دریافت آن، گفت: وام اشتغال ۱۰۰ میلیون تومانی کارمزد ۴ درصد دارد و بازپرداخت آن ۸۴ ماه است. افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و دارای مهارت در زمینه حرفه ای هستند به کمیته اشتغال معرفی می شوند و بعد از بررسی پرونده، آنها را به بانک معرفی می کنیم تا بتوانند تسهیلات را دریافت کنند.

صافی با تاکید بر اینکه اولویت پرداخت وام با مناطق کمتر توسعه یافته و کم برخوردار است، افزود: مددجویانی که از مهارت کافی در زمینه اشتغال هم برخوردار نیستند طی تفاهمنامه ای که سازمان بهزیستی کشور با سازمان فنی و حرفه ای امضا کرده است می توانند با مراجعه به مراکز فنی و حرفه ای نسبت به کسب مهارت اقدام کنند و بعد از کسب مهارت از طرف سازمان بهزیستی برای دریافت وام معرفی می شوند. البته کارفرمایان هم می توانند در قبال به کارگیری مددجویان سازمان بهزیستی از تسهیلات صد میلیون تومانی استفاده کنند.

سرپرست دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه مبلغ این تسهیلات در شهرهای بزرگ و کوچک یکسان است، گفت: رویکرد ما در سازمان بهزیستی توجه به مشاغل خانگی و خرد است البته یک کارفرما می تواند مثلا برای ۲۰ نفر از مددجویان سازمان اشتغال ایجاد کند و تا دو میلیارد تومان تسهیلات دریافت کند.

وی مدل‌های اشتغال در سازمان بهزیستی کشور را متنوع عنوان کرد و گفت: مدل‌های اشتغال در بهزیستی فقط از محل وام‌ها و بر مبنای ارائه تسهیلات نیست مثلا در حوزه زنان سرپرست خانوار گروه‌های همیار یا صندوق‌های مالی خرد برای معلولان توانبخشی مبتنی بر جامعه را داریم. یک مدل اشتغال هم مدل استاد و شاگردی است. مجموعه اینها تعهد ما در برنامه ششم توسعه را شامل می‌شود که وام هم در این مجموعه هست البته گزارش‌هایی دریافت کردیم که خیلی از مددجویان بودند که وام را گرفته‌اند به جای اینکه صرف اشتغال کنند صرف هزینه‌های زندگی می‌کنند و در بازپرداخت اقساط وام ناتوان می‌شدند اما این آمار زیاد نبود. به طور کلی هدف از این وام‌ها اشتغال و توانمندسازی جامعه هدف سازمان است اما امسال برنامه جدی برای نظارت بر این موضوع داریم. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه ناظری متناسب با مددجویان سازمان بهزیستی تهیه کرده البته سامانه در حال آماده سازی نهایی است. تمام وام هایی که مددجویان دریافت می کنند در این سامانه ثبت می شود و امکان رصد و پایش آن وجود دارد و همین ضریب خطای ما را به صفر می‌رساند.

صافی با بیان اینکه اعتبارات بند ب تبصره ۱۶ از سه هزار میلیارد تومان به ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش داشته، افزود: پیش بینی کردیم امسال صد هزار فرصت شغلی را تدارک ببینیم هر چند بر اساس برنامه ششم توسعه موظف به ایجاد شغل تنها برای ۶۳ هزار و ۷۲۷ نفر هستیم ولی امیدواریم از طریق زیست‌بوم اشتغال و آموزش ها و مهارت هایی که خواهیم داشت بتوانیم برای ۱۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کنیم. چون مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان هم اعتبارات بند ب تبصره ۱۶ برای بهزیستی در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است که قبلا ۳ هزار میلیارد تومان بوده و این چند برابر شدن اعتبارات اهمیت زیادی دارد.

سرپرست دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور درخصوص آیین نامه زیست بوم اشتغال که ماه‌ها قبل با حضور رئیس جمهور و در جلسه شورای عالی اشتغال رونمایی شده بود، گفت: در این آیین نامه، هر استان و هر شهرستان می بایست بر مبنای ظرفیت‌های خود اشتغال ایجاد کند و ۳۱ استان باید زیست بوم منحصر به فرد خود را داشته باشند. براساس این زیست بوم، ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های گردشگری، فناوری اطلاعات، دانش بنیان، کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، پزشکی، بهداشت و درمان، راه و شهرسازی و دیگر حوزه‌ها در راستای ایجاد اشتغال، فعال می‌شود.

وی درخصوص پرداخت کمک هزینه ارتقای کارایی معلولان (ماده ۱۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت) نیز، گفت: اعتبار این بخش ۱۵۳ میلیارد تومان بود که سال گذشته با این اعتبار پرداخت‌ها برای نزدیک به ۳۰ هزار نفر تثبیت شغل ایجاد کردیم. امسال علی‌رغم ابلاغ قانون افزایش حداقل دستمزد بنا داریم این عدد را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهیم. البته نیاز به منابع اعتباری زیادی دارد که به دنبال افزایش منابع هستیم.

صافی درخصوص اقدامات آتی و در دست اقدام دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی نیز، گفت: تشکیل کارگروه ملی اشتغال افراد دارای معلولیت به منظور رفع موانع موجود و هم‌افزایی و برنامه‌ریزی جهت ایجاد اشتغال پایدار برای افراد دارای معلولیت و تشکیل کمیته‌ای به منظور آموزش فراگیر جامعه هدف بهزیستی (خصوصا افراد دارای معلولیت) در این زمینه استفاده از ظرفیت بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) در راستای اشتغال افراد دارای معلولیت در قالب «رویداد حرکت با برکت» و اجرای بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه در قالب تفاهمنامه چهارجانبه با همکاری بنیاد برکت و همچنین برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی سامانه هوشمند اشتغال به منظور تسهیل و تسریع در ارائه خدمات اشتغال به گروه های هدف، از جمله این اقدامات است.

کد خبر 57504

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =