مناسب سازی در کشور مغفول مانده/ مدیرانی که زیربار «مناسب سازی» نمی‌روند!

رئیس دبیرخانه مناسب سازی کشور گفت: متأسفانه مناسب سازی در کشور ما مغفول مانده و ضرورت آن زمانی مشخص می‌شود که در شرایط خاص قرار گیریم، مادامی که شخصی با عدم دسترس پذیری و مشکلات مواجه نشود فکری برای مناسب سازی نمی‌کند.

ابراهیم کاظمی مومن سرایی، رئیس دبیرخانه مناسب سازی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار رفاه و آسیب‌های اجتماعی خبرگزاری فارس، با اشاره به وضعیت مناسب سازی در کشور، اظهار کرد: این موضوع، متأسفانه در کشور مغفول مانده و ضرورت آن زمانی مشخص می‌شود که در شرایط خاص قرار گیریم، تا زمانی‌ که شخصی با عدم دسترس پذیری و مشکلات مواجه نشود فکری برای مناسب سازی نمی‌کند.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در راستای مناسب سازی، عدم آگاهی مسئولان و مردم است، این‌ها دست به دست هم داده تا این موضوع آن‌چنان که باید به آن توجه نشود.

 رئیس دبیرخانه مناسب سازی کشور با مهم توصیف کردن توجه به سالمندان جامعه، خاطرنشان کرد: براساس آمارها در سال‌های آتی وضعیتی خاص در سنین سالمندی ایجاد می‌شود، در این حالت نیاز است سالمندان بتوانند کارهای خود را انجام دهند، وقتی سالمندی نتواند از خانه خارج شود، ورزش و تفریح کند، این‌ها می‌تواند تأثیرات مخربی در سلامتی روح و روان او به دنبال داشته باشد.

وی به نقش برخی از مدیران در عدم توجه به مناسب سازی اشاره کرد و گفت: ما مدیری در کشور داشتیم که به هیچ وجه زیر بار مناسب‌سازی نمی‌رفت تا آنکه دچار سانحه تصادف شد و از آنجایی که دفتر کار او در طبقه سوم و بدون آسانسور بود، به ما گفت امروز می فهمم شما چه می‌گویید، باید بگویم حتما باید این افراد با چنین مشکلاتی مواجه شوند تا اهمیت مناسب سازی در کشور را درک کنند.

کاظمی مومن سرایی، با انتقاد از بی‌توجهی به اصل مناسب سازی در ساختمان سازی، تصریح کرد: متأسفانه می‌بینیم ساختمان‌هایی با پله‌های زیاد احداث می‌کنند، از بالابر و یا آسانسور نیز استفاده نمی‌کنند، این‌ها مشکلاتی است که کسی به آنها توجه نمی‌کند.

وی ادامه داد: چندسالی است که با وزارت علوم مکاتبه کرده‌ و تأکید کردیم مهندسانی که در رشته‌های مختلف فارغ التحصیل می‌شوند، ۲ واحد درسی مناسب سازی طی نکرده‌اند، این‌ها در آینده پیمانکار یک مجموعه می‌شوند و مسیرهای ویژه نابینایان را نمی‌بینند یا اگر هم می‌بینند منتهی به یک درخت و یا جدول و ... می‌شود.

رئیس دبیرخانه مناسب سازی کشور با مهم توصیف کردن نقش مناسب سازی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته گزارشات و شکایاتی دریافت کرده بودیم که واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مناسب سازی نیست، رئیس وقت مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی پاسخ داد از ۵۵۸ ساختمان دانشگاه آزاد، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد ساختمان‌ها مناسب سازی شده است، براساس گزارش‌ها دیدیم که شکایات ما بیش از این آمار است.

کاظمی مومن سرایی، اضافه کرد: مصمم شدیم ابنیه دانشگاه آزاد را پایش کنیم، نهایتاً دیدیم ۷۰درصد واحدهای دانشگاه های آزاد مناسب سازی نشده است، این در حالی است آمار آنها ۸۰ درصد بود. البته این آمار متعلق به سال‌های ۹۹_۹۸ بود و در نهایت منجر به مصوبه ای با امضای وزیر کشور شد که این گزارش نیز برای رئیس جمهور ارسال و بر امر مناسب سازی در دانشگاه‌ها تأکید شد.

وی بیان کرد: پیرامون اصلاح روند مناسب سازی با دانشگاه آزاد اسلامی جلساتی گذاشتیم و استقبال کردند، طی این جلسات دریافتیم تعریف ما از استانداردهای مناسب سازی با تعریف آنها مغایر است، این قضیه را دانشگاه آزاد اسلامی به تمامی واحدها ابلاغ کرد و نهایتا اقدامات مطلوبی صورت گرفت.

رئیس دبیرخانه مناسب سازی کشور با تأکید بر اهمیت مناسب سازی در مدارس و دانشگاه‌ها، عنوان کرد: با توجه به اینکه مدارس و دانشگاه‌ها حضوری است، به نظر باید مناسب سازی استاندارد صورت بگیرد و رفع تکلیف نکنند، این‌ها حل موضوع نیست بلکه باید دسترسی به گونه ای باشد که بتوانند آزادانه و مستقلانه نیازهای خود را برطرف کنند.

کد خبر 55053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =