حمایت از معلولان زیرخط فقر جامانده در سال ۱۴۰۱

سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ تمام افراد دارای معلولیت جامانده یا شناسایی نشده که زیر خط فقر مطلق باشند و تحت پوشش سازمان بهزیستی نباشند، از طریق طرح رفع فقر مطلق مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایرنا، «محسن ایروانی» سرپرست دفتر امور توانمندسازی  معلولین سازمان بهزیستی کشور، افزود: افراد دارای معلولیت از طریق مراکز مددکاری و تسهیلگری محله محور به صورت خانه به خانه شناسایی می‌شوند. شناسایی ها توسط مراکز مثبت زندگی که کار مددکاری را انجام می دهند و همچنین توسط مراکز توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) در روستاها و محلات آسیب خیز شهری و مراکز تسهیل گری تشکیل شده توسط وزارت کشور و همچنین همه مراکزی که به نوعی سازمان های دیگر از جمله هلال احمر، کمیته امداد و سازمان های مرتبط دارند یا از طریق مساجد اهالی محله به اطلاع سازمان مربوطه می رساند.

سرپرست دفتر امور توانمندسازی  معلولین سازمان بهزیستی کشور، اضافه کرد: به طور مثال افراد دارای معلولیت را به بهزیستی و نیازمندان را به کمیته اطلاع می‌دهند و به این ترتیب محله به محله و خانه به خانه از طریق این مراکز مددکاری و تسهیل گری که دو مرکز اصلی آن متعلق به بهزیستی بود و بقیه متعلق به نهادهای دیگر است، شناسایی صورت می گیرد.

وی، خاطرنشان کرد: ۲۵۰۰ مرکز مثبت زندگی و حدود ۷۰۰ مرکز توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) در کشور فعال است که ۹۰ درصد آنها در مناطق روستایی هستند. موسسات مجری  توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR)  نیز در حدود ۲۰۰ محله شهری و در ۹۷ درصد مناطق روستایی فعالیت دارند که که به امور تسهیل گری در زمینه های مختلف مانند اشتغال می‌پردازند.

ایروانی در تعریف فقر مطلق گفت: افرادی مانند کارتن خواب‌ها یا افرادی که در گرمخانه‌ها به‌سرمی‌برند و غذا، پوشاک و سرپناه موقت یا دائم نداشته باشند، در گروه فقر مطلق هستند. از آنجایی که در گذشته کمک‌هایی تحت عنوان یارانه صورت می‌گرفت، هر فردی ثبت نام می کرد یارانه می گرفت و بسیاری از افراد ممکن است مستحق نباشند و حال در سیستم جدید به جای اینکه از بالا به پایین تصمیم گیری کنند می‌خواهند از پایین به بالا برنامه ریزی شود.

سرپرست دفتر امور توانمندسازی  معلولین سازمان بهزیستی کشور، تصریح کرد: پیش بینی می شود در مجموع ۱۰ میلیون نفر در فقر مطلق به سر ببرند اما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

وی، اظهار کرد: شناسایی افراد دارای فقر مطلق از  ۲۰۲۰ محله آسیب پذیر شهری و ۴۰۴۰ منطقه روستایی فقیر نشین آغاز می شود.

ایروانی تاکید کرد: افرادی که یارانه می گیرند جامعه هدف نیستند و جامانده داریم. شناسایی به صورت تمام شماری صورت گرفته و در بانک اطلاعات ایرانیان ثبت می شود و براساس آن اعتباری برای رفع مطلق در نظر گرفته شده است چون مصوبه هیات دولت بوده و رئیس جمهور دستور دادند.

سرپرست دفتر امور توانمندسازی  معلولین سازمان بهزیستی کشور، یادآور شد: بر اساس این بانک اطلاعاتی این افراد تحت پوشش امنیت غذایی و سبد غذایی قرار می گیرند که می‌تواند غذای پخته شده یا وجه نقدی در اختیار افراد قرار گیرد. این طرح در منطقه هرندی نیز پایلوت شده و غذای پخته شده به معتادان ارائه شده است. حال این طرح می خواهد به صورت سازمان یافته صورت بگیرد.

کد خبر 54580

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =