هوشیارینو؛ اپلیکیشنی برای آرامش و کرامت سالمندان

یک شرکت دانش‌بنیان با همکاری پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی، ‌ اقدام به طراحی اپلیکیشنی به نام "هوشیارینو" برای خدمات‌ رسانی به سالمندان و افراد کم توان جسمی بر بستر هوش مصنوعی کرده است.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این شرکت دانش‌بنیان از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را شروع کرده است و  تمام خدمات مراقبت هوشمند در راستای حفظ کرامت سالمندان و دیگر اقشار جامعه ی مورد نظر ارائه و برای نخستین‌بار در ایران طراحی شده است.   به گفته دکتر امیرحسین آقا محمدی، مدیر ارشد دپارتمان فنی: این اپلیکیشن، سامانه‌ای است که علاوه بر ارائه خدمات اپلیکیشن به افراد، خدماتی نظیر معرفی مراکز خدمات‌دهنده و مطمئن را نیز انجام می‌دهد و به تنهایی مجری و ارائه‌دهنده خدمات نیست. در واقع طراحان هوشیارینو به دنبال آن بوده‌اند که سالمندان، معلولان، بیماران و کودکان دارای ناتوانی جسمی، در شرایط انبوه از مشکلات اقتصادی و محدودیت های تردد به دلیل همه گیری کرونا و به دلیل مشغله بیش از حد اطرافیانشان، از عدم رسیدگی رنج نبرند و در خانه های خود زندگی کنند.       

این خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی بوده است که با اشراف بر سبک زندگی مخاطب مورد نظر، در صورت بروز شرایط خطرناک و خارج از استانداردهای روزانه، هشدارهایی به موقع به سرپرستان و افراد نزدیک افراد تحت نظر ارسال می‌شود. برای مثال در سبک زندگی یک سالمند خواب روزانه یک ساعته وجود دارد؛ در صورتی که سیستم با بیش از زمان تعیین‌شده مواجه شود، به گونه‌ای که فرد بیش از دو یا سه ساعت حرکت نکند یا بیدار نشود، بلافاصله به خانواده آنان اطلاع رسانی می‌شود. این سامانه می ‌تواند تمامی مسائل روزمره فرد را اعم از مصرف دارو، غذا، ورود افراد غیرمجاز به منزل، خروج از منزل و برداشته شدن اشیاء از منزل را کنترل کند که همگی در مجموعه‌های متفاوت از کارکردهای ساده هوش مصنوعی تا استفاده از واقعیت مجازی قابل ارائه است.

وی در تشریح خدمات دیگر این سامانه با عنوان خدمات سوپر مارکت یا غذای سالم عنوان کرد: در این سامانه اقلام و کالاهای ثابت مورد احتیاج جامعه هدف با یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده، به صورت هفتگی، دو هفته ای و ماهیانه با قیمتی کمتر از فروشگاه ها و فروش آنلاین در اختیار خانواده‌ ها قرار می گیرد. در این سرویس ابتدا از طریق تکمیل فرم و ارائه اطلاعات به مراکز مربوطه سبد مورد نظر از مواد غذایی و بهداشتی تجهیزات مصرفی پزشکی و هر آنچه که نیازمندی ثابت این افراد در طی ماه است؛ با ارسال رایگان تحویل درب منازل به صورت از پیش مقرر شده می شود. انجام چکاپ دوره ای این سامانه از سوی افراد فنی به صورت حضوری بر طبق تنظیمات دلخواه کاربران از دیگر امکانات این سامانه است. همچنین در این سرویس خدمات سلامت نیز به صورت دوره‌ای ارائه می شود. چکاپ ماهیانه یا سه ماهه آزمایشات گوناگون از سوی مراجع دارای مجوز و صلاحیت و تجربه کافی و ارائه آن به خانواده سالمندان از نمونه های این خدمات است.

  هوشیارینو منطبق با سبک زندگی سالمند                                                                                                              

دکتر مرضیه مقربی  از دیگر مدیران  این مجموعه بیان کرد: این سامانه تمام نیازمندی‌های سالمندان را از خرید روزانه تا نیازمندی‌های فنی، الزامات درمانی، تردد و مراقبت هوشمند داخل منزل را بر عهده دارد و طبق یک برنامه‌ریزی مشخص در جریان زندگی فرد قرار می‌گیرد. در واقع تمام ابعاد زندگی این افراد با توجه به نیازهای تبیین شده و مناسب با سبک زندگی آن‌ها در این سامانه بارگذاری می‌شود و ما بر مبنای سبک زندگی فرد برنامه‌ریزی دقیقی برای وی طراحی می ‌کنیم. برای مثال خرید هوشمند، میزان زمان خواب روزانه و غیره به صورت هوشمندانه تحت نظر گرفته می‌شود.                                                            

وی با اشاره به نحوه دریافت اطلاعات از سالمندان برای برنامه‌ریزی همه جانبه و کاربردی‌تر کردن این سامانه، گفت: برای دریافت اطلاعات، فرم‌هایی به فرد و خانواده‌ها داده می‌شود. در واقع ما اطلاعات کلیدی را از خود سالمند و فرزندان آن‌ها دریافت می‌کنیم و سپس از بازخوردهایی که سیستم به ما می‌دهد، اطلاعات را تکمیل می کنیم.    مقربی گفت: یکی از موارد بسیار مهم در این سامانه امنیت اطلاعات است و باتوجه به زیر ساخت‌های این سامانه هیچ فردی نمی‌تواند به این اطلاعات دسترسی پیدا کند. در واقع هیچ اطلاعاتی به فرد ثالث قابل دسترسی نیست و امکان نفوذ و دسترسی به اطلاعات افراد در این سامانه وجود ندارد؛ چراکه منبع اطلاعاتی سنسورها از اینترنت استفاده نمی‌کند. در واقع امنیت افراد و داشتن یک زندگی ایمن و سالم از اهداف اصلی تیم طراحی این سامانه است. عملا این سامانه مدیر برنامه زندگی سالمندان است.                                                                                    

او درباره استفاده از سنسوهای این سامانه گفت: در سرویس مراقبت هوشمند این سامانه از سنسورها استفاده می‌شود که کاملا شخصی‌سازی است، چرا که هر خانه اندازه و متراژ مشخصی دارد و بستگی به نوع معماری و امکانات خانه‌ها سنسورها جایگذاری می‌شود و همانگونه که پیش‌تر اشاره شد، اطلاعات آنها کاملا در امنیت نگهداری می‌شود. قیمت‌گذاری و هزینه استفاده از این سامانه به میزان امکانات ارائه شده به هرفرد تعیین می‌شود. این سامانه برای کودکان و افراد معلول که نیاز به امنیت و مراقبت بیشتری دارند، هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر فردی که نیاز به توجه بیشتر داشته باشد، پوشش داده می شود.    

برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر عدد ۱ رو به سامانه ۱۰۰۰۴۱۵۸ پیامک کنید و یا به سامانه هوشیارینو  مراجعه کنند.

                                   

کد خبر 50591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =