همه معلولان مجرد بالای ۲۰ سال مشمول طرح جهش تولید مسکن می شوند

مدیرکل دفتر مسکن مددجویان سازمان بهزیستی کشور از ثبت نام همه معلولان در طرح جهش تولید مسکن خبر داد و گفت: کلیه معلولان مجرد بالای ۲۰ سال اعم از نابینایان، ناشنوایان، معلولان جسمی_ حرکتی و... میتوانند در این طرح ثبت نام و خانه دار شوند.

به گزارش ایران سپید چندی پیش خبری در خصوص ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن در رسانه‌ها از سویه مسئولان مطرح شد، اما ارائه این تسهیلات در میان معلولان با اما و اگرهایی همراه شد. برخی از معلولان بینایی طی تماس با ایران سپید عنوان کردند که چرا فقط معلولان جسمی_حرکتی مجرد بالای ۲۰ سال می‌توانند در طرح جهش تولید مسکن ثبت نام و خانه دار شوند، دیگر معلولان چه؟ چرا در حق دیگر معلولان اعم از ناشنوایان و نابینایان اجحاف صورت گرفته است؟ آیا این افراد نیاز به سرپناه ندارند؟

ما نیز بر آن شدیم تا موضوع خاص انگاشتن معلولان و مد نظر قرار دادن گروه خاص همچون معلولان جسمی_حرکتی را بررسی کنیم ماجرا از این قرار است در تاریخ ۵/۲/۱۳۸۸ آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن از سوی هیئت وزیران در آن سال به تصویب رسید.

در این آیین‌نامه از متقاضیان واجد شرایطی نام برده است که حائز شرایط خاص باشند همچون «فاقد مسکن طبق تعریف مندرج در بند ۱ این ماده، متاهل و یا سرپرست خانوار بودن» برخی از افراد هم می‌توانند بدون شرط تاهل در زمره متقاضیان قرار گیرند همانند «زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، نخبگان علمی با معرفی از بنیاد ملی نخبگان کشور و معلولان جسمی حرکتی با حداقل ۲۰ سال سن و با معرفی از سازمان بهزیستی کشور» در این آیین نامه افراد دارای معلولیت را خاص کردند و فقط از یک گروه نام بردند.

برای یافتن پاسخی با مدیرکل دفتر مسکن مددجویان سازمان بهزیستی به گفت‌وگو پرداختیم تا پاسخی برای ذهن مخاطبانمان دریافت کنیم.

 علی ربوبی در پاسخ به سوال ایران سپید مبنی بر اینکه چرا فقط معلولان مجرد بالای ۲۰ سال جسمی_ حرکتی میتوانند در طرح جهش تولید مسکن ثبت نام کنند، می گوید: «عنوان جسمی_ حرکتی که در آیین نامه اجرایی آمده و وزارت راه و شهر سازی هم در سامانه ثبت نام مسکن قید کرده است از نظر آنها عنوان کلی است نه عنوان تخصصی که ما در بهزیستی داریم. بنابراین  علاوه بر افراد متاهل و سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور  کلیه معلولان مجرد بالای ۲۰ سال اعم از نابینایان، ناشنوایان، معلولان جسمی_ حرکتی و... میتوانند با دریافت معرفی نامه از سوی سازمان بهزیستی در این طرح ثبت نام و خانه دار شوند. »

کد خبر 47389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =