وجود ۳ هزار و ۵۶۰ سالمند مجهول‌الهویه در ایران

سرپرست دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی گفت: ۲۵ درصد سالمندان مراکز حمایتی مجهول‌الهویه یا فاقد سرپرست موثر هستند و با دستور قضایی به سازمان بهزیستی معرفی شده‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، فریده باغ علیشاهی، سرپرست دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از سالمندان کشور در مرکز شبانه روزی حمایتی توانبخشی اقامت دارند که از این تعداد، ۲۵ درصد مجهول‌الهویه فاقد سرپرست موثر هستند و با دستور قضایی برای نگهداری در مرکز شبانه روزی به سازمان بهزیستی معرفی شده اند.

وی افزود: یعنی تمامی این ۲۵ درصد مجهول نیستند و درصد قابل توجهی از آن‌ها فاقد سرپرست موثر هستند.

باغ علیشاهی ادامه داد: در رابطه با برنامه ریزی‌ها در این باره تصریح کرد: بر اساس ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و بر اساس رسالت سازمان توانبخشی، توانمند سازی و ارتقاء سطح سلامت جسمانی و روانی_اجتماعی و افزایش سطح آگاهی سالمندان در دستور کار و برنامه‌های سازمان است و این خدمات را در قالب فعالیت‌های مختلف تعریف می‌کند و الان هم در جریان و در حال انجام است.

باغ علیشاهی بیان کرد:سالمندانی که توان نگهداری از آن‌ها در خانه میسر نیست، در مراکز سازمان مراقبت می‌شوند  و خدمات آموزشی_توانبخشی در مراکز روزانه وخدمات تخصصی توانبخشی در منزل هم داریم.

سرپرست دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی کشور داد: در ده سال اخیر توسعه مراکز مراقبت در منزل را داشتیم که طی آن، بخش غیردولتی مراقبانی را آموزش می‌دهد و به منازل اعزام می‌کند و این مراقبان تحت نظارت کارشناس علوم مراقبت و توانبخشی، خدمات مراقبتی به سالمندان ارائه می‌دهند. این مرکز پل ارتباطی بین خانواده و بهزیستی شهرستان است تا مشکلاتی که امکان رفع دارد، توسط سازمان حل شود و علاوه بر نظارت‌ها و ارزیابی‌ها، از طریق این مراقبان سازمان در جریان امور قرار بگیرد.

باغ علیشاهی همچنین مطرح کرد: علاوه بر خدمات توانبخشی_مراقبتی که از طریق بخش غیر دولتی ارائه می‌شود، خدمات حمایتی به صورت خدمات مستمر مالی نیز داریم. به این صورت که حق پرستاری در ماده ۷ قانون تعریف شده که به عضو مراقب خانواده جهت حمایت از سالمند دارای معلولیت شدید و خیلی شدید پرداخت می‌شود، اگر سالمندی تنها باشد می‌تواند از این کمک هزینه استفاده کند و از خدمات مراقبان غیر رسمی که از اقوام و یا همسایگان او هستند یا حتی مراقبان آموزش دیده بهره بگیرد. ما در سال‌های آتی توسعه این خدمات را در دستور کار داریم و حتی در برنامه هفتم توسعه که در حال تدوین است به این موضوع پرداخته میشود.

وی ادامه داد: در سال جاری فراکسیون سلامت سالمندی در مجلس شورای اسلامی شروع به کار کرده و جلساتی برای رفع موانع این موضوع برگزار می‌کند.

باغ علیشاهی در پاسخ به اینکه ما چند سالمند مجهول الهویه داریم گفت: به طور کل ۳ هزار و ۵۶۰ سالمند مجهول الهویه و فاقد سرپرست موثر داریم که با دستور قضایی به سازمان معرفی شده اند.

سرپرست دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی بهزیستی کشور در رابطه با اقدامات صورت گرفته اظهار کرد: در مراکز شبانه روزی خدمات مختلف توانبخشی پزشکی، آموزشی و اجتماعی  چه برای افراد سالمند و چه افرادی که با پذیرش عادی وارد مرکز می‌شوند در نظر گرفته شده است. افراد مجهول الهویه به دلیل نبود سرپرست، نیازهای ویژه‌ای دارند و کمک هزینه‌ سازمان برای این گروه  رقم بالاتری است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه برخی از افراد مجهول الهویه نیاز به خدمات درمانی دارند، یک ردیف اعتباری به نام کمک هزینه درمان و نگهداری افراد مجهول الهویه از دو سال پیش در ردیف‌های اعتباری برنامه و بودجه تعریف شده که سالانه بودجه‌ای خاص  به این امر تخصیص پیدا می‌کند.

کد خبر 45733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =