تسهیل فرایند صدور مجوز ویژه سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه

رئیس دبیرخانه توسعه مؤسسات و مراکز غیر دولتی سازمان بهزیستی از صدور سامانه‌ای مجوز سازمان‌های مردم‌نهاد خبر داد و گفت: حداکثر طی ۴۰ روز کاری مجوز سازمان‌های مردم نهاد و NGO ها صادر می‌شود.

بابک قانعی، رئیس دبیرخانه توسعه مؤسسات و مراکز غیر دولتی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر اینکه تمامی افراد حقیقی و حقوقی که می‌خواهند مؤسسه، انجمن یا کانون مرتبط با فعالیت سازمان بهزیستی تأسیس کنند باید درخواست خود را به سازمان بهزیستی ارائه کنند، گفت: بهزیستی پس از بررسی شرایط درخواست کننده، مجوز صادر می‌کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که مراکز مردم نهاد بخواهند با هم شبکه یا تشکل ایجاد کنند نیز باید از بهزیستی مجوز بگیرند. اختلافی بین وزارت کشور و سازمان بهزیستی برسر صدور مجوز شبکه‌های مردم نهاد فعال در حوزه بهزیستی بود که در نهایت معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام کرد صدور مجوز شبکه‌های سازمان‌های مردم نهاد در حوزه بهزیستی نیز بر عهده سازمان بهزیستی است.

قانعی در پاسخ به این سؤال که در چه حوزه‌های کاری بهزیستی کمبود مؤسسه خیریه و مردم نهاد وجود دارد؟ گفت: در حوزه‌های توانبخشی و آسیب‌های اجتماعی نیاز داریم که مردم ورود کنند؛ واقعیت این است که رفع معضلات در این حوزه به تنهایی از عهده دولت بر نمی‌آید و جز با همکاری مردم این بار از زمین برداشته نمی‌شود.

مردم برای رفع مشکلات مردم وارد میدان شوند

وی تشریح کرد: با توجه به تنوعی که در بحث آسیب‌های اجتماعی وجود دارد، مردم برای حل مشکل مردم باید وارد میدان فعالیت شوند. در اصل رویکرد جدید حکمرانی نیز همین است که مردم برای رفع مشکلات مردم وارد میدان فعالیت شوند.

رئیس دبیرخانه توسعه مؤسسات و مراکز غیر دولتی سازمان بهزیستی اضافه کرد: در حوزه توانبخشی نیز به مشارکت بیشتر مردم نیاز داریم. البته در این بخش باید خدماتی که ارائه می‌شود تخصصی‌تر باشد. در حوزه آسیب‌های اجتماعی، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، اعتیاد، طلاق، کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و البته پیشگیری از همه این معضلات مردم می‌توانند با راه‌اندازی NGO و تشکل مردم نهاد ورود و به کاهش آسیب‌ها کمک کنند.

قانعی در پاسخ به این سؤال که آیا تسهیلاتی برای اعطای آسان مجوز به سازمان‌های مردم‌نهاد در نظر گرفته شده است تا مردم راحت‌تر بتوانند سازمان خیریه و مردم نهاد مرتبط با فعالیت بهزیستی تأُسیس کنند؟ گفت: در حال حاضر تمامی فرایند صدور مجوز مراکز به صورت سامانه‌ای صورت می‌گیرد. برای صدور مجوز سازمان‌ها نیز سامانه آماده رونمایی است که تمامی فرایند صدور، تمدید و صدور المثنی به صورت سامانه‌ای انجام خواهدشد و فرایند تسهیل شده است.

۴۰ روزه مجوز مراکز مردم نهاد صادر می‌شود

وی اعلام کرد: از زمان درخواست تا زمان صدور مجوز، با توجه به اینکه بهزیستی باید استعلام‌هایی انجام دهد، حدوداً ۲۰ تا ۴۰ روز کاری زمان لازم است.

قانعی اظهار کرد: مجموعه مؤسسات و NGO ها ضلع سوم حکمرانی و واسط دولت و مردم هستند و در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از وظایف بهزیستی به بخش‌های مردمی واگذار شده و بسیار مهم است که بهزیستی می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

وی افزود: در حال حاضر چهار هزار و ۶۸۰ مؤسسه در حوزه بهزیستی در کشور فعال هستند البته هشت هزار مجوز صادر شده که بخشی از این مؤسسات تعطیل شده‌اند. این مؤسسات در بحث سیاست‌گذاری و مطالبه‌گری جامعه هدف بهزیستی از دولت و نظارت بر فعالیت‌ها نقش مؤثری دارند و برنامه داریم که این مراکز توسعه پیدا کنند.

کد خبر 45564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =