توجه ویژه بهزیستی به سلامت روانی - اجتماعی مردم در دوران پاندمی کرونا

به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت روان؛رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور؛مهمترین اقدامات این سازمان در حوزه سلامت روان را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛دکتر فاطمه رضوان مدنی رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فرا رسیدن هفته سلامت روان گفت: این هفته از روز ۱۸ تا ۲۴ مهر و به منظور آگاه سازی جامعه نسبت به این موضوع با شعار «سلامت روان در جهان نابرابر» نامگذاری شده است.

وی افزود:با توجه به اینکه در حال حاضر جهان با پاندمی کرونا و پیامدهای حین و بعد آن درگیر است توجه ویژه به سلامت روان با محوریت عدالت در سلامت و افزایش دسترسی همگان به این خدمات بیشتر از گذشته اهمیت پیدا می کند.به همین دلیل سازمان بهزیستی اقدامات متعددی در این خصوص انجام داده است که شامل :طراحی مداخلات روانشناختی مؤثر در دوران پاندمی کرونا شامل اختصاص کد به افراد درگیر کرونا و کادر درمان در خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ به منظور تسهیل دسترسی این افراد به خدمات تخصصی،تدوین بروشور و کتابچه های تخصصی ویژه دوران کرونا،آموزش متخصصان حوزه سلامت روان جهت ارائه مداخلات تخصصی به خانواده های درگیر کرونا،سوگ و پیامدهای روانی بعد از کرونا و... هستند.

رضوان مدنی با اشاره به دیگر فعالیت های حوزه سلامت روان در سازمان بهزیستی گفت:در همین راستا مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور اقداماتی همچون سیاست گذاری و برنامه ریزی معطوف به ارتقای کیفی خدمات روانشناختی از طریق درجه بندی مراکزمشاوره آموزش متخصصین و کارشناسان در بخش های دولتی و غیر دولتی،گزینش علمی متخصصین تأسیس مرکز مشاوره و بازبینی و ابلاغ دستورالعمل ها و پروتکل های تخصصی درسطح کشور،توجه ویژه به گروه های خاص از جمله کودکان و سالمندان و طراحی و تدوین راهنماهای کارویژه این گروه ها،بومی سازی بسته مهارت های زندگی در سطح کشور با همراهی و همکاری متخصصین،بهره مندی از رویکرد اجتماع محور در خدمات سلامت روان با هدف ایفای نقش ذینفعان در سیاست گذاری و برنامه ریزی با مردم و برای مردم و ... را طراحی و اجرا کرده است.

 وی همچنین بازبینی و ابلاغ دستورالعمل حمایت های روانی _اجتماعی در بلایای طبیعی و انسان ساخت و بهره گیری از ظرفیت متخصصان داوطلب در این برنامه،توسعه و تقویت فعالیت ها و اقدامات درون و برون سازمانی از طریق عقد تفاهم نامه با موسسات،دانشگاه ها،وزارت خانه ها و انجمن های علمی و پژوهش و سازمان ها و ادارات دولتی و غیردولتی با هدف افزایش ضریب نفوذ خدمات،سامان دهی صدور مجوز مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی از طریق طراحی سامانه،کمیته های گزینش علمی و پایش و نظارت مستمر و شفافیت اجرای برنامه ها را از دیگر خدمات سازمان بهزیستی در این زمینه عنوان کرد.

رضوان مدنی به اقدامات دیگر بهزیستی در حوزه حمایت از سلامت روان خانواده  اشاره کرد و گفت:طراحی مداخلات و برنامه های آموزشی معطوف به گروه های هدف خدمت گیرنده و متناسب با نیاز آنها از جمله جوانان در آستانه ازدواج،زوجین،والدین و کودکان و نوجوانان به منظور تحکیم بنیان خانواده،برنامه ریزی و طراحی مداخلات با در نظر گرفتن هزینه اثربخشی آنها برای زوجین متقاضی طلاق،انجام اقدامات و مداخلات روانشناختی متناسب با نیاز روز جامعه به صورت حضوری،مجازی و تلفنی و... نیز خدمات دیگر سازمان بهزیستی در این حوزه هستند.

رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور؛تدوین بسته بیمه خدمات مشاوره و پیگیری موضوع از هیأت دولت،ساماندهی و پیگیری تعرفه خدمات روانشناختی،توجه به عدالت در سلامت و دسترسی به خدمات سلامت روان برای همه از طریق اختصاص کمک هزینه با عنوان یارانه مشاوره به گروه های کم درآمد و دهک های پایین اقتصادی  را نیز به عنوان  دیگر خدمات بهزیستی در حوزه سلامت روان برشمرد.

وی در پایان هفته سلامت روان را به تمامی تلاشگران حوزه سلامت روانی_ اجتماعی از جمله بخش های غیردولتی،سازمان های مردم نهاد و انجمن های علمی،کارشناسان و متخصصان در بهزیستی و بخش غیردولتی و مدیران ومعاونین بهزیستی و سیاست گذاران این عرصه که گام های بلندی را برای حفظ و ارتقای سلامت روانی_ اجتماعی جامعه برمی دارند؛تبریک  گفت.

کد خبر 44433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =