هیچ کودکی محروم از دریافت کمک هزینه کاشت حلزون نیست/ گفتار درمانی و تربیت شنیداری تحت پوشش بیمه‌های پایه

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در آستانه گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان با بیان اینکه معلولیت شنوایی شایع‌ترین نقص مادرزادی است، گفت: پیگیری زبان اشاره ایرانی به عنوان الگوی زبان اشاره فراگیر و مشترک در سطح کشور، تشکیل شبکه ملی تشکل مردم‌نهاد معلولان شنوایی، مناسب‌سازی محتواهای قابل ارائه برای افراد دارای اختلال شنوایی و قرار گرفتن گفتار درمانی و تربیت شنیداری تحت پوشش بیمه‌های پایه از اقدامات نوین بهزیستی در یکسال گذشته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «محمد نفریه» معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همزمان با روز ناشنوایان با بیان اینکه معلولیت ناشنوایی معلولیت پنهان است که تاثیرات گسترده‌ای بر جنبه‌های مختلف رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد و خانواده وی دارد، گفت: شایع‌ترین معلولیتی که افراد با آن به دنیا می‌آیند ناشنوایی است و به تنهایی دو برابر بقیه اختلالات قابل شناسایی را در بر می‌گیرد.

اختلالات شنوایی باید قبل از سه ماهگی شناسایی شود

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: باتوجه به اینکه ناشنوایی اختلالات زیادی در رشد مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی و هیجانی فرد ایجاد می‌کند باید هرچه زودتر شناسایی شود و فرد خدمات دریافت کند. اگر این معلولیت قبل از سه ماهگی شناسایی شود و قبل از ۶ ماهگی خدمات توانبخشی و آموزشی دریافت کند، کودک می‌تواند به صورت نرمال در مدارس عادی تحصیل کند و به رشد طبیعی خود ادامه دهد.

به گفته وی، ۲۵ درصد دلیل ناشنوایی هنوز ناشناخته است، ۵۰ درصد علت ژنتیک و ۲۵ درصد مابقی بیماری‌های مادر یا حین تولد یا بعد از تولد مانند زردی را در بر می‌گیرد. مداخلات توانبخشی در این سن شامل تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون است.

نفریه، افزود: در حال حاضر در بهزیستی بیش از ۲۲۲ هزار فرد دارای معلولیت ناشنوایی تحت پوشش هستند که (۱۲.۷ درصد را شامل می‌شود) و با تقسیم‌بندی‌های مختلف معلولیت خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم می‌شوند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: امروز بهزیستی با اولویت قراردادن برنامه‌هایی همچون غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان، تشخیص به هنگام و ارجاع به موقع، توانبخشی گفتاری و شنیداری در مراکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، ارائه تجهیزات توانبخشی نظیر سمعک و وسایل جانبی، ارائه کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات پروتز کاشت حلزون شنوایی، ارائه خدمات توانبخشی بعد از کاشت حلزون شنوایی، آموزش و مشاوره خانواده، آماده‌سازی کودک برای ورود به مهد و مدرسه یاریگر افراد دارای معلولیت برای ادامه‌ یک زندگی تقریباً نرمال در سطح جامعه است.

تاکنون بیش از ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار کودک غربال شدند

وی معلولیت شنوایی را شایع‌ترین نقص مادرزادی عنوان کرد و تصریح کرد: از سال ۱۳۸۴ سازمان بهزیستی کشور طرح و برنامه غربالگری شنوایی را از بدو تولد کودکان آغاز کرد. در حال حاضر بیش از ۶۳۰ واحد غربالگری در کشور فعال هستند که تاکنون بیش از ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار کودک غربال شدند که از این تعداد ۳۵ هزار نفر کودک دارای اختلالات شنوایی شناسایی و تحت مداخلات طبی و توانبخشی قرار گرفتند.

نفریه با بیان اینکه بیش از ۹۲ درصدی موالید زنده کشور تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفتند، اذعان کرد: با توجه به اینکه این طرح اختیاری است عدد قابل توجهی را تحت پوشش قرار می‌دهد و بهزیستی در پی آن است که این میزان غربالگری را بیشتر انجام دهد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه شناسایی و غربالگری کودکان ناشنوا منجر می‌شود که خدمات را از بدو شناسایی برای آنها تحت پوشش قرار دهیم، افزود: بزرگترین خدمتی که ارائه می‌شود کاشت حلزون شنوایی است؛ از سال ۱۳۸۶ بعد از اینکه مراحل غربالگری در کشور شروع شد، سازمان به این سمت حرکت کرد که کاشت حلزون را در دستور کار قرار دهد که در سال ۱۳۹۹ بیش از ۳ هزار و ۴۳۰ نفر کمک هزینه کاشت حلزون یا کمک هزینه تعمیر پروتز و وسایل مربوط به حلزون شنوایی را دریافت کردند.

هیچ کودکی محروم از دریافت کمک هزینه کاشت حلزون نمی‌ماند

 وی، گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری میان بهزیستی، بنیاد بخشش، هیات امنای صرفه‌جویی ارزی و کمیته امداد بسته شد تا هیچ کودکی که احتیاج به کاشت حلزون داشته باشد فراموش نشود و به تمام کودکان این خدمات ارائه شود.

نفریه از راه‌اندازی مراکز خدمات آموزشی و توانبخشی برای خانواده و کودکان مبتلا به اختلال شنوایی زیر ۱۵ سال خبر داد و گفت: در حال حاضر ۸۸ مرکز در در سطح کشور دایر است و بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ کودک از آنها خدمت دریافت می‌کنند، تیم تخصصی وجود دارد که علاوه بر تحت پوشش قرار دادن کودک، خانواده کودک هم تحت پوشش قرار می‌گیرد و مشاوره‌ها و آموزش‌های لازم به خانواده آنها داده می‌شود و کودک نیز تحت پوشش خدمات توانبخشی از جمله تربیت شنیداری، گفتار درمانی و خدمات دیگر توانبخشی قرار می‌گیرند. همچنین به کودک آموزش‌های اولیه مهارت‌های زندگی، آموزش محیط، مهارت‌های ارتباطی و مفاهیم زبانی و گفتاری ارائه می‌شود تا این کودکان برای حضور در مدارس عادی آماده شوند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، افزود: بیش از ۹۰ درصد کودکانی که وارد این مراکز می‌شوند ادامه تحصیل‌شان را در مدارس عادی طی می‌کنند و کمتر از ۱۰ درصد در مدارس استثنایی و اگر این معلولیت همراه با معلولیت ذهنی باشد به مراکز دیگر سازمان بهزیستی از جمله مراکز حرفه‌آموزی بالای ۱۵ سال ارجاع می‌شوند؛ یعنی اگر کودکی که تحت پوشش قرار می‌گیرد معلولیت ذهنی نداشته باشد در مدارس عادی و در نهایت مدارس استثنایی تحصیل می‌کند و اگر دچار بیماری ذهنی باشد به مراکز حرفه‌آموزی می‌رود. در این مراکز سعی می‌شود تا فرد به سطح خودکفایی نسبی برسد و بتواند آموزش‌های مهمی از جمله آموزش‌های مهارت‌های پایه، آموزش مهارت‌های اجتماعی و آموزش رفتار کاری و فعالیت‌های اولیه و آموزش‌های اولیه برای اشتغال را دریافت کند.

وی، تصریح کرد: پس از گذراندن این مرکز، به مراکز و کارگاه‌های تولیدی حمایتی می‌رود و در کارگاه‌های تولیدی حمایتی فاصله بین آموزش تئوری و کار عملی انجام می‌شود و در آنجا دوباره در محیط کار قرار می‌گیرند و در آنجا یارانه‌ای که پرداخت می‌شود ۲۰ درصد به عنوان دستمزد و پول توجیبی به آنها داده می‌شود و فرد تجربه می‌آموزد تا بتواند وارد بازار کار شود و در مسیر استقلال و خودکفایی قدم بردارند و شغل دائمی برای خود انتخاب کنند.

فعالیت ۶۰ واحد شنوایی‌شناسی در زمینه‌های غربالگری شنوایی

نفریه با اشاره به فعالیت ۶۰ واحد شنوایی‌شناسی در زمینه‌های غربالگری شنوایی نوزادان، ارزیابی و تشخیص کم‌شنوایی، مداخله و توانبخشی بعد از تشخیص، اعم از تجویز و تأمین وسیله کمک شنوایی (سمعک)، تربیت شنوایی، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر با معلولیت کم شنوایی از واحدهای شنوایی‌شناسی بهزیستی خدمات دریافت کردند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: همچنین ۶۹ واحد گفتاردرمانی با ۸۲ کارشناس فعال می‌باشند  که علاوه بر درمان اختلالات گفتاری به توانبخشی افراد کم‌شنوا و ناشنوا اقدام می‌کنند که در سال ۹۹  تعداد ۵ هزار و ۱۲۴ نفر از واحدهای گفتار درمانی سازمان خدمات دریافت کردند.

هزینه‌کرد ۲۰ درصد از کل اعتبارات وسائل کمک توانبخشی برای افراد دارای معلولیت شنوایی

وی تامین وسائل کمک توانبخشی را یکی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی کشور برای جامعه کم‌شنوایان عنوان کرد و گفت: ۲۰ درصد از کل اعتبارات وسائل کمک توانبخشی برای افراد دارای معلولیت کم‌شنوایی و ناشنوایی هزینه می‌شود که بیش از ۳۱ میلیارد تومان است که در سال گذشته ۲۷۳ هزار نفر از وسائل کمک توانبخشی مانند سمعک و ... استفاده کردند که در سال گذشته بیش از ۲۰ هزار دستگاه سمعک و ۲۵۲ هزار باطری سمعک و ۲۴۴ هزار مورد سایر وسائل کمک شنیداری تحویل شده است.

پرداخت سالانه ۲۴۰ هزار تومان کمک هزینه تامین باطری سمعک

نفریه، با بیان اینکه  ۴۷ هزار و ۶۴۰ نفر با سرانه ۲۴۰ هزار تومان سالانه  کمک هزینه تامین باطری سمعک برای مصرف یکساله دریافت کردند، افزود: بیش از ۱۰۱ هزار فرد ناشنوا و کم‌شنوا تحت پشش دریافت کمک هزینه معیشت توانبخشی یا مستمری هستند و یکهزار و ۱۱۶ نفر حق پرستاری دریافت می‌کنند که در سال جاری به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بهره‌مندی ۲۲ هزار و ۷۲۳ نفری از کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ ویژه سه دهک پایین درآمدی، گفت: ماهانه حدود ۱۶۰ هزار تومان دریافت می‌کنند؛ خوشبختانه از سال ۱۳۸۳ این قشر از دریافت کمک هزینه تحصیلی بهره‌مند می‌شوند که در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار و ۲۶۱ نفر دانشجو معلول تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد ۲ هزار و ۷۰۰ نفر معلولیت شنوایی و کم‌شنوایی دارند.

پیگیری زبان اشاره ایرانی به عنوان الگوی زبان اشاره فراگیر و مشترک در سطح کشور

وی در تبیین و تشریح اقدامات جدید به افراد دارای معلولیت شنوایی و کم‌شنوایی، گفت: از سال گذشته تفاهمنامه‌ همکاری بین گروه‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه معلولیت شنوایی برای تحقق زبان اشاره ایرانی به عنوان الگوی زبان اشاره فراگیر و مشترک در سطح کشور امضاء شد تا زمینه مساعدی فراهم شود تا این مهم به تایید و تصویب مراجع ذی‌صلاح برسد.

سال گذشته شبکه ملی تشکل مردم‌نهاد معلولان شنوایی تشکیل شد

نفریه با اشاره به فعالیت ۶۰ تشکل و انجمن فعال در حوزه ناشنوایان و کم‌شنوایان، افزود: اعضاء این تشکل‌ها را اکثرا جامعه ناشنوا و کم‌شنوا تشکیل می‌دهند. سال گذشته شبکه ملی تشکل مردم‌نهاد معلولان شنوایی تشکیل شد تا بتواند کرسی این نوع معلولیت در کمیته هماهنگی و نظارت بر قانون افراد دارای معلولیت پر کند و زبان گویایی برای مطالبات این افراد باشد.

مناسب‌سازی محتواهای قابل ارائه برای افراد دارای اختلال شنوایی

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور مناسب‌سازی محتواهای قابل ارائه برای افراد دارای اختلال شنوایی را از دیگر اقدامات نوین برشمرد و گفت: سال گذشته در راستای اجرای  ماده ۲۱ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، تفاهمنامه‌ای با شبکه سلامت سیما منعقد و مقرر شد ۶۰ عنوان فیلم سینمایی با استفاده از رابط ناشنوایان مناسب‌سازی شود و در اختیار افراد دارای معلولیت شنوایی قرار گیرد. در حال حاضر ۳۰ فیلم در شبکه سلامت مناسب‌سازی و پخش شده و ۳۰ فیلم نیز تا پایان سال از این شبکه برای افراد دارای معلولیت شنوایی پخش خواهد شد.

گفتار درمانی و تربیت شنیداری تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفتند

وی در پایان از تحت پوشش قرار گرفتن ۹ خدمت جدید توانبخشی ستاره‌دار در بیمه‌های پایه خبر داد و یادآور شد: گفتار درمانی و تربیت شنیداری مربوط به افراد دارای معلولیت شنوایی است؛ همچنین ۱۰۰ درصد کودکانی که از خدمات مراکز روزانه آموزشی خانواده و کودک ناشنوا تحت پوشش دریافت یارانه قرار گرفتند.

کد خبر 43836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =