پرچم کشور ما در خصوص اجرای حقوق افراد دارای معلولیت برافراشته است

رئیس سازمان بهزیستی کشور در نخستین نشست کمیته مراجع ملی کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، گفت: پرچم کشور ما در خصوص اجرای حقوق افراد دارای معلولیت در چارچوب گفتمان اجتماعی برافراشته است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور در نخستین نشست کمیته مراجع ملی کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت با اشاره به ماده ۳۳ قانون تصویب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت درخصوص نظارت و اجراء ملی، یادآور شد: دولت‌های عضو، بر مبنای نظام سازمانی خود، یک یا چند مرجع ملی درون دولتی را برای موضوعات مرتبط با اجراء این کنوانسیون تعیین خواهند کرد و توجه کافی را به ایجاد یا تعیین سازوکارهای هماهنگی در درون دولت ‎‎‎ به منظور تسهیل در اقدامات مرتبط در بخشهای گوناگون و سطوح مختلف مبذول می‌کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: در بند دوم آمده است دولت‌های عضو، طبق نظام اداری و حقوقی خود، در درون دولت عضو، چهارچوبی از جمله یک یا چند ساز و کار مستقل را در صورت اقتضاء به منظور ارتقاء، حمایت و نظارت بر اجرای این کنوانسیون ایجاد، تعیین، تحکیم یا حفظ می‌نمایند. دولت‌های عضو در صورت تعیین یا ایجاد چنین ساز و کاری، اصول مرتبط با وضعیت و کارکرد نهادهای ملی در مورد حمایت و ارتقاء‌ حقوق بشر را مدنظر قرار خواهند داد.

‎‎‎وی با بیان بند ۳ این قانون مبنی بر اینکه جامعه مدنی و به ویژه افراد دارای معلولیت و سازمان‌هایی که نماینده آنها می‌باشند در فرآیند نظارتی، به طور کامل مشارکت و مداخله دارند، عنوان کرد: مجموعه‌ای که باید پاسخگو باشد، دولت‌ها هستند و سازمان بهزیستی کشور، وزارت رفاه و تامین اجتماعی و بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان مراجع ملی ماده ۳۳ قانون تصویب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت هستند.

قبادی‌دانا، عنوان کرد: در این زمینه به دلیل شرایط موجود سازوکاری در درون سازمان بهزیستی کشور به صورت رسمی و ساختاری مشخص نشده بود و با همکاری مجموعه انجمن‌ها و سمن‌های غیردولتی این اقدام پیگیری شده است اما امروز چارت، سازوکار، تشکیلاتی و پرسنل آن در قالب دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت شکل گرفته است.

حضور نمایندگان تشکل‌های ملی در جلسات آتی کمیته مراجع ملی کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ساماندهی مجموعه NGOهای فعال در حوزه معلولان از راه‌اندازی شبکه ملی تشکل‌های افراد دارای معلولیت جسمی_حرکتی، شنوایی، بینایی، روانی مزمن و ذهنی شکل گرفته و انتخابات برگزار شده است و به عنوان مجموعه‌های رسمی متشکل در کشور حضور دارند که این مصادیقی از کنوانسیون است که نمایندگان تشکل‌های ملی می‌توانند به صورت رسمی در جلسات آتی حضور پیدا کنند و این ناظر بر انتخابات دموکراتیک است که رای آورده‌ و انتخاب شدند.

وی با اشاره به انجام مکاتبات لازم دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت با وزارتخانه‌ها، تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از گزارشات ارسال و مابقی در حال پیگیری است.

قبادی‌دانا با بیان اینکه برنامه اقدام ملی در حوزه افراد دارای معلولیت سال‌های سال در جمهوری اسلامی ایران نوشته و با بودجه مصوب اجرا شده است، گفت: امروز برای سازمان بهزیستی کشور در مجموع ردیف‌های مختلف، ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ بودجه درنظر گرفته شده است.

مطالبه‌گری معاون اول رئیس جمهور درخصوص اجرای قانون حمایت از حقوق حقوق افراد دارای معلولیت

رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به دنبال قانون جامع مصوب سال ۱۳۸۳ در اسفند ماه ۱۳۹۶ مصوب و اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ ابلاغ شد با تخصیص بودجه اجرایی شده است و برای بند بند این قانون گزارش‌هایی مشخص و مستند موجود است لذا پیشنهاد می‌کنیم این فرآیند نیز برای کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت نیز صورت پذیرد؛ چراکه در جوامع بین‌المللی آنچه مهم است میزان حمایت‌های همه‌جانبه از افراد دارای معلولیت، زنان، کودکان، سالمندان و ... است. الحمدالله در کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در ۲ سال گذشته شخص معاون اول رئیس جمهور همراه با وزراء مرتبط جلسه را برگزار و از دستگاه‌ها مطالبه‌گری کردند.

وی با اشاره به برگزاری جلسات منظم ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور از سال ۱۳۹۷ تاکنون، گفت: در ۲ سال و ۸ ماه اخیر بیش از ۲ بیشترین جلسات به صورت منظم و با حضور نمایندگان بالاترین سطوح میریت کشوری همچون وزراء آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه بودجه و شهردار تهران برگزار شده است؛ همچنین ابلاغ و اجرای سند ملی سالمندان کشور اقدام خوبی است که در کنار اقدامات حوزه افراد دارای معلولیت می‌تواند مورد توجه قرا گیرد.

قبادی‌دانا با اشاره به شکل‌گیری شبکه مشاورین افراد دارای معلولیت، گفت: پرچم ما در خصوص اجرای حقوق افراد دارای معلولیت در چارچوب گفتمان اجتماعی بالاست اما اگر بخواهند در حوزه سیاسی یک مورد خاص را عَلم کنند و روی آن مانور دهند بحث دیگری است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اولویت قرار گرفتن واکسیناسیون افراد دارای معلولیت، تصریح کرد: هم‌اکنون ۵۱۷ هزار نفر از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید واکسیناسیون همگانی می‌شوند؛ تمام مراکز شبانه‌روزی افراد دارای معلولیت، بیماران روانی مزمن و سالمندان تحت نظارت در سطح کشور پیش از هرجای دیگر واکسیناسیون صورت پذیرفت این در حالی که آمار مرگ و میر در مراکز تحت نظارت بهزیستی که بالغ بر ۵۱ هزار نفر(۱۴ هزار نفر معلول مجهول‌الهویه) نگهداری می‌شوند نزولی بوده است بطوری که بیش از ۱۱ هزار نفر مبتلا و درمان شدند.

فعالیت ۲ هزار و ۵۳۷ بهزیستی کوچک تحت عنوان پلاس زندگی در سراسر کشور

وی، با اشاره به فعالیت‌های در دسترس در محلات سراسر کشور، گفت: ۲ هزار و ۵۳۷ بهزیستی کوچک تحت عنوان پلاس زندگی در سراسر کشور مناسب‌سازی شده است و در بستر IT و مددکار محور ۲۲ خدمت سطح یک را به جامعه ارائه می‌کنند.

قبادی‌دانا، ادامه داد: درخصوص حق تحصیل نیز در حال حاضر ۲۲ هزار مددجوی تحت پوشش بهزیستی شهریه کامل دریافت می‌کنند و دانشجویان دولتی نیز از کمک هزینه تشویقی برخوردار هستند و معلولین شدید و خیلی شدید که فرزند آنها در دانشگاه غیردولتی تحصیل می‌کند نیز از سازمان بهزیستی کشور شهریه کامل دریافت می‌کند.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور با تسهیلگری جمهوری اسلامی برای صاحب مسکن شدن افراد دارای معلولیت نیازمند امروز ۱۴۲ هزار نفر جامعه هدف بهزیستی صاحب مسکن شدند، ۳۵ هزار مسکن نیز در حال ساخت است و ۱۶۹ هزار خانوار نیز پشت نوبت دریافت مسکن هستند. این در حالی است که بودجه این مهم از ۶۵ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

وی بر رعایت سهمیه ۳ درصدی اشتغال افراد دارای معلولیت در دستگاه‌های دولتی طی ۳ سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: تاسیس دبیرخانه رصد معلولیت‌ها در کشور، مذاعدت‌های حقوقی و قضایی رایگان برای مددجویان بهزیستی، مداخلات زودهنگام در پیشگیری از معلولیت‌های بینایی و شنوایی از دیگر اقدامات موثر سازمان بهزیستی کشور است.

قبادی‌دانا در پایان پیشنهاد راه‌اندازی وب‌سایت در دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مطرح کرد و یادآور شد: یک برنامه پیشنهادی در سطح روسای مراجع ملی تا پایان سال تدوین شود و افزودن سایر دستگاه‌ها براساس اولویت برای حضور در این جلسات نیز پیگیری شود.

کد خبر 42364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =