روند پذیرش و پیشگیری از اختلالات ژنتیک بدین شرح است:

۱) هدف:
* ارتقاء سطح سلامت جامعه از طریق کاهش شیوع و بروز معلولیت های ارثی در سطوح شهرستان مرکز استان،‌ منطقه ای و کمیسیون کشوری مشاوره ژنتیک.
* پیشگیری از معلولیت ها و اختلالات ژنتیکی و مادرزادی
* سازماندهی و هماهنگ کردن فعالیت های مراکز ژنتیک در قالب یکسان و شبکه کشوری

۲) دامنه عملکرد:
مدیرکل سازمان- اداره بهزیستی شهرستانها- مراکز مشاوره ژنتیک شهرستانی؛ استانی؛ منطقه ای؛ کمیسیون کشوری- آزمایشگاه های ژنتیک کشوری- آزمایشگاه های تخصصی در استان- امور مالی

۳) تعاریف:
شبکه کشوری مشاوره ژنتیک: شبکه ای متشکل از مراکز ژنتیک دولتی و غیردولتی است که در سطح کشور و در استان های مختلف مستقر می باشد و متشکل از ۴ سطح ارائه خدمات است.

مشاوره ژنتیک: به معنی ایجاد یک رابطه دو طرفه است که در آن مشاوره به فرد مراجعه کننده در زمینه های ذیل کمک می کند.

مراکز مشاوره ژنتیک سطح اول، سطح دوم، سطح سوم، سطح چهارم که از این پس مرکز نامیده می شود: مراکزی هستند که به منظور ارائه خدمات تشخیصی، پیشگیری و مشاوره ای بیماریهای مادرزادی و ارثی و یا پیش بینی سطح سلامت افراد در ارتباط با این بیماریها تأسیس می گردند.

دوره آموزشی: منظور از دوره آموزشی دوره هایی است که بر حسب ضرورت توسط معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی کشور در استانها برگزار می شود.

دوره بازآموزی: منظور از دوره بازآموزی دوره هایی است که بر حسب ضرورت توسط معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور یا به سفارش آن برگزار می شود.

تعرفه: دریافت وجه از مراجعین بابت انجام مشاوره و ارائه سایر خدمات در مراکز طبق آخرین تعرفه های تعیین شده در معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی کشور که به تأیید ریاست محترم سازمان رسیده است و طی بخشنامه به استان ابلاغ شده است، انجام می گیرد.

کد خبر 4234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد