حق پرستاری از معلولان برای تمامی افراد به صورت ماهیانه واریز خواهد شد

سراج گفت: حدود ۱۷ هزار و۵۰۰نفر از خدمات توانبخشی در منزل استفاده می‌کنند و حدود۷ هزار و ۶۰۰ نفر نیز از خدمات مراقبت در منزل استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،مصطفی سراج مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی در رابطه با حق پرستاری برای معلولان شدید روان مزمن سرپرست خانوار اظهار اظهار کرد: حق پرستاری برای افراد، چه سرپرست خانوار باشند و چه نباشند با توجه به افزایشی که در تیرماه داشتیم مبلغ ۱ میلیون تومان به صورت ماهیانه واریز می‌شود.

وی افزود: چند درصد از کمک هزینه افراد دارای معلولیت سازمان بیماران روانی مزمن پرداخت شده البته حق پرستاری که در ماده ۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ذکر شده است شامل افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید نیازمند و افراد دارای معلولیت‌های چندگانه نیازمند که در خانواده حضور دارند شامل این افراد می‌شود.

سراج بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد افراد دارای معلولیت، دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند که تعداد این افراد حدود۸۰۰ هزار نفر است هرچند طبق برآوردهای ما و با توجه به صراحتی که در ماده ۷ ذکر شده است حدود ۵۰۰هزار نفر مشمول دریافت حق پرستاری می‌شوند که مجدد الویت بندی صورت می گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: به طور مثال معلولین خیلی شدید که در دهک‌های در آمدی پایین‌تر هستند در الویت قرار می‌گیرند به همان نسبت افراد دهک‌های درآمدی بالاتر در الویت‌های بعدی قرار می‌گیرند؛ در حال حاضر حدود۳۲ هزار نفر افرادی که در خانواده هستند تحت پوشش حق پرستاری هستند و حدود۲۸ هزار نفر هم افراد دارای آسیب نخاعی که در مجموع به حدود۶۰هزار نفر از افراد حق پرستاری تعلق می‌گیرد.

سراج همچنین گفت: از این ۶۰ هزار نفر افراد دارای آسیب نخاعی که دارای معلولیت شدید و خیلی شدید باشند عمدتاً پشت نوبت قرار نمی‌گیرند و افرادی که تحت پوشش قرار می‌گیرند معمولا در یک پروسه چند ماهه برای این افراد برقرار میشود.

وی در ادامه بیان کرد: برای افرادی که جزء سایر گروه‌های معلولین هستند سال گذشته سازمان به ۱۲ هزار نفر ۲۰ هزار نفر اضافه کرد و مجموع تعداد به۳۲ هزار نفر رسید و پیش‌بینی ما بر این است که بیش از۴۰۰هزار نفر مشمول دریافت حق پرستاری می‌شوند که امیدواریم با اعتباری که از ناحیه دولت و حمایت مجلس در نظر گرفته می‌شود ان شاءالله این افراد نیز مشمول دریافت حق پرستاری شوند.

سراج همچنین در خصوص ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی در منزل اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵هزار نفر تحت پوشش این دو فعالیت هستند که حدود ۱۷ هزار و۵۰۰نفر از خدمات توانبخشی در منزل استفاده می‌کنند و حدود۷ هزار و ۶۰۰ نفر نیز از خدمات مراقبت در منزل استفاده می‌کنند.

وی در ادامه گفت: در ماه سه خدمت تخصصی توانبخشی مانند فیزیوتراپی، کار درمانی، پرستاری، روانشناسی مدد کاری و... به افراد دارای معلولیت تعلق می‌گیرد همچنین یارانه‌ای که دولت پرداخت میکند مبلغ پانصد هزار تومان به ازای هر فرد است که به مراکز ارائه دهنده این خدمات پرداخت میشود.

سراج تاکید کرد: در زمینه مراقبت در منزل هر فرد ۳۲ ساعت خدمات مراقبتی دریافت می‌کند که در ماه این مبلغ حدود ۱ میلیون تومان است.


 

کد خبر 41384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =