آغاز فعالیت های اجتماع محور مراکز مثبت زندگی از امروز/یک هزار محله حاشیه ای و آسیب خیز در سراسر کشور معرفی شده اند

سرپرست دفتر توسعه و نظارت بر موسسات و مراکز غیردولتی سازمان بهزیستی کشور در آیین آغاز به کار عملیات اجرایی طرح مشترک طرح تحولات محلات کشور و شروع فعالیت های اجتماع محور مراکز مثبت زندگی در مناطق آسیب خیز و حاشیه ای،گزارشی از فعالیت های این مراکز را از آغاز افتتاح تا به امروز،ارائه داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل،هادی بهداد سرپرست دفتر توسعه و نظارت بر موسسات و مراکز غیردولتی سازمان بهزیستی کشور نیز در این مراسم با اشاره طراحی مراکز مثبت زندگی بر اساس وظایف قانونی بهزیستی به عنوان مهمترین ابزار اعمال سیاست های سلامت اجتماعی و برای بسط و گسترش ضریب نفوذ خدمات به آحاد جامعه گفت:این مراکز با اقدامات اساسی تمامی عناصر،ذی نفعان و ..در مدت مناسبی به بهره برداری رسید و در سال گذشته به دست رییس جمهور افتتاح شد.

وی افزود:در حال حاضر ۲۵۳۴ مرکز مثبت زندگی فعال در سراسر کشور مشغول ارائه خدمات هستند و از اصول ومبانی این مراکز شامل خانواده محوری،دولت الکترونیک،ایجاد شفافیت،ارزش دادن به تخصص ها به ویژه تخصص مددکاری و در رأس همه این اصول؛اصل محله محوری و توجه به مناطق حاشیه ای و آسیب خیز حمایت می کنند.

بهداد به استقرار ۱۲۰۰ مرکز مثبت زندگی در بیش از ۱۲۰۰محله حاشیه ای که استعداد بروز آسیب های اجتماعی در آنها بیشتر است،اشاره کرد و افزود:یکی از وظایف تعریف شده برای این مراکز این است که برای ارتقای کیفیت زندگی افراد ساکن در آن محله با استفاده از مشارکت و نظارت خود مردم،فعالیت کنند.

سرپرست دفتر توسعه و نظارت بر موسسات و مراکز غیر دولتی سازمان بهزیستی در خصوص فعالیت های انجام گرفته در مراکز مثبت زندگی از آغاز تا به حال،گفت:با برنامه ریزی های انجام شده؛مقرر شدکه اطلاعات ۱میلیون و۸۰هزار فرد مستمری بگیر بهزیستی و تمامی اعضای خانواده آنها در سامانه مثبت زندگی ثبت شود و بازدید از منزل و تکمیل و به روز رسانی اطلاعات پرونده آنها انجام شود.

وی افزود:در حال حاضر این طرح به مرحله پایانی خود نزدیک می شود زیرا از ۹۹۶هزار پرونده،اطلاعات بیش از ۹۶۵ هزار پرونده تکمیل شده است یعنی بازدید از منزل و ثبت کامل اطلاعات و.... انجام شده است.

بهداد با اشاره به فاز دوم اقدامات مراکز مثبت زندگی نیز گفت:در این مرحله که نقش بهزیستی استان ها و شهرستان ها درآن بسیار پر رنگ است؛ پایش مجدد پرونده ها و نظارت بر اقدامات مراکز و تصمیم گیری در خصوص خدمات سازمان به اعضای تحت پوشش،مورد نظر است که با تکمیل کمیته های شهرستانی و نظارتی با عضویت کارشناسان،مددکاران و رؤسای شهرستان ها،بک بار دیگر بررسی و تصمیم گیری مجدد انجام می شود.

وی همچنین به آغاز فاز سوم برنامه های مراکز مثبت زندگی از امروز اشاره کرد و گفت:استقرار برنامه های اجتماع محور در مراکز مثبت زندگی از امروز آغاز می شود.با توجه به اینکه سرمایه انسانی و متخصصین بسیار زیاد و متنوعی در سطح کشور وجود دارد که طی سالیان گذشته خدمات بهزیستی را در قالب برنامه های اجتماع محور به جامعه ارائه می دادند؛امروزه اکثر این افراد در مراکز مثبت زندگی سازماندهی شده اند و باقی این نیروها نیز در قالب تلفیق طرح های مختلف مثل توانبخشی مبتنی بر جامعه،گروه های همیار،پایگاه های خدمات اجتماعی،طرح های غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم و... با مراکز مثبت زندگی همکاری می کنند.شیوه نامه های این خدمات نیزتدوین و به استان ها ابلاغ شده است.

سرپرست دفتر توسعه و نظارت بر موسسات و مراکز غیردولتی بهزیستی گفت:اولین بخشنامه فعالیت های اجتماع محور مراکز مثبت زندگی ابتدای تیرماه به استان ها ارسال شده است.یک هزار مرکز واجد شرایط اجرای این طرح که در مناطق حاشیه ای و آسیب خیز قرار دارند،توسط بهزیستی استان ها معرفی شده اند.همچنین رابطین استانی نیز در استان ها انتخاب و معرفی شده اند.

وی افزود:یک گروه کاری آموزش دیده با حضور نمایندگان تمامی حوزه های تخصصی بهزیستی؛برای آغاز این طرح معرفی و در ستاد سازمان بهزیستی مستقر شده اند که همین گروه دستورالعمل ها و راهنمای فعالیت های اجتماع محور را نیز تدوین کرده اند و به زودی ابلاغ می شود.

بهداد اظهار امیدواری کرد که شروع این فرایند موجب انسجام هر چه بیشتر خدمات و فعالیت های سازمان شود تا به معنای واقعی مرکز ارتباط با مردم در قالب مراکز مثبت زندگی و بر اساس نیازها،مشارکت و در خواست های مردم در مناطق مختلف شکل بگیرد.

وی در پایان ضمن تشکر از تمامی همکاران بهزیستی در راه اندازی و توسعه مراکز مثبت زندگی و همچنین برنامه های اجتماع محور بهزیستی از گذشته تا به حال،گفت: طرح های اجتماع محور ارسال شده از طرف استان ها، حتما مد نظر قرار می گیرد.

کد خبر 41199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =