صفر تا صد پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی به بیماران اوتیسم

یکی از مشکلات افراد اوتیسم هزینه‌های درمانی است که به تازگی بخشی از این خدمات تحت پوشش بیمه‌های پایه از جمله بیمه سلامت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اوتیسم یکی از شایعترین اختلالات در حال افزایش است و به ازای هر ۵۹ تولد یک کودک دارای این اختلال است و یکی از اختلالات عصبی رشدی در حوزه اختلالات روانپزشکی کودکان محسوب می‌شود که ساختار و کارکرد مغز را با نقایصی مواجه می‌کند.

تاثیر اوتیسم و شدت آن در هر فرد دارای اوتیسم متفاوت است. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، یک درصد از مردم جهان دارای اوتیسم هستند و حدود ۳۴ هزار نفر در ایران شناسایی شده که تقریبا نیمی از این بیماران تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند.

خدمات بیمه سلامت به مبتلایان اوتیسم

اختلالات اوتیسم در سه سطح خفیف، متوسط و شدید دسته بندی می‌شوند و در حال حاضر مطابق کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، خدمات تشخیصی درمانی از جمله آزمایش‌ها، تصویر برداری، دارویی و ویزیت‌های تخصصی و فوق تخصصی تحت پوشش بیمه هستند. بسته خدمات غیر دارویی اوتیسم شامل مداخلات کاردرمانی، مداخلات گفتاردرمانی، مداخلات رفتاری آموزشی و مداخلات مشاورهای حمایتی، ویزیت‌های تخصصی و فوقتخصصی، خدمات نوار مغز است.

خدمات بهداشتی درمانی در سه بخش شناسایی به هنگام و غربالگری، ارجاع موارد غربالگری شده و تشخیص نهایی و مداخلات درمانی و توانبخشی طبقه بندی می‌شوند. در موارد اول و دوم، در پایگاه‌های سلامت مطابق برنامه تنظیمی ارزیابی رشد در سنین ۹ ماهگی به بالا انجام می‌شود و افراد جهت تشخیص نهایی به مراکز ذیصلاح و تایید شده توسط معاونت درمان ارجاع خواهند شد.

حنان حاجی محمودی، مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره خدمات این سازمان به افراد اوتیسم گفت: عمده مداخلات درمانی دارای شواهد علمی در اختلال طیف اوتیسم به طور کلی به دو دسته مداخلات دارویی و غیردارویی شامل توانبخشی و روانشناسی تقسیم می‌شوند. منظور از مداخلات دارویی، مداخلاتی است که توسط پزشک و از طریق تجویز دارو یا توصیه‌ها و مداخلات تغذیه‌ای صورت می‌گیرد و روانپزشک کودک و نوجوان، روانپزشک عمومی، متخصص مغز و اعصاب کودک و متخصص اطفال آموزش دیده مجاز به ارائه این نوع از خدمات هستند.

او ادامه داد: مداخلات غیردارویی شامل توانبخشی و روانشناسی است که در حوزه توانبخشی، آموزشی و مشاوره توسط دانش آموختگان مرتبط از توانبخشی، روانشناسی و مشاوره و بر اساس رشته تحصیلی و کوریکولوم‌های آموزشی مصوب آن‌ها به اجرا در می‌آیند.

حاجی محمودی بیان کرد: شناسنامه و استاندارد خدمات توانبخشی در اختلالات اوتیسم در خصوص بهره برداری از ۶ کد خدمتی ستاره دار غیر بیمه‌ای به استان‌ها ابلاغ شده است.

ارائه خدمات کار درمانی و گفتار درمانی به افراد اوتیسم

تاکنون با توجه به تفاهم نامه بین سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی، فقط مبتلایان به اوتیسم تحت پوشش سازمان بهزیستی می‌توانستند از خدمات کار درمانی و گفتار درمانی شامل ۵ کدخدمتی در تعهد سازمان بیمه سلامت بهره‌مند شوند. با ابلاغ بسته خدمات توانبخشی بیماران طیف اوتیسم ۶ کدخدمتی در حیطه مداخلات کاردرمانی، مداخلات گفتاردرمانی، مداخلات رفتاری آموزشی و مداخلات مشاورهای حمایتی تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گرفته و افراد اوتیسم تا پایان سن ۶ سالگی از این خدمات بهره‌مند خواهند شد.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت در زمینه ارائه خدمات کاردرمانی اظهار کرد: هزینه سهم پرداختی سازمان بیمه سلامت برای خدمات توان بخشی در ۶ کدخدمتی مذکور، جهت گروه سنی زیر ۶ سال، با احتساب رشد تعرفه در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۷۶ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سعیده صالح غفاری، مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیکگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با پیگیری‌های انجام شده خدمات توانبخشی شامل کار درمانی، گفتار درمانی و رفتار درمانی تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

او ادامه داد: بیمه نیروهای مسلح نیز خدمات مربوطه را تحت پوشش قرار دادند تا افراد تحت پوشش این بیمه نیز از این خدمات بهره‌مند شوند. مصوبه شورای عالی بیمه سلامت نیز در  اخیر توسط وزیر بهداشت به سازمان‌های بیمه‌گر که خدمات توانبخشی اوتیسم را تحت پوشش دارند، ابلاغ شده است. در این ابلاغیه بسته خدمتی تعریف و کدهای خدمتی نهایی و خلاصه شرح خدمات در سطوح یک، دو و سه طیف اختلال اوتیسم قید شده است.

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

کد خبر 41089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =