۵۰ هزار نفر معطل ضعف چند دانشگاه در تزریق واکسن کرونا هستند

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی ضمن ابراز نگرانی شدید از روند کند واکسیناسیون مراکز بهزیستی، هشدار داد: مراکز ما در حال درگیر شدن با کرونا هستند و در صورت درگیر شدن آمار فوتی‌ها به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل به نقل از ایکنا، «مصطفی سراج» مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور و عضو کمیته پیشگیری از بیماری سازمان بهزیستی کشور، به تشریح روند واکسیناسیون گروه‌های هدف بهزیستی پرداخت و اعلام کرد: از ۲۰ هزار دُز واکسنی که قرار بود در فاز اول برای مراکز سالمندان و پرسنل این مراکز اختصاص داده شود، تاکنون ۱۵ هزار دزُ تعلق گرفته و تزریق شده است.

وی ادامه داد: کل مراکز مراقبتی بهزیستی بیش از ۷۰ هزار نفر عضو دارد که از این تعداد ۲۰ درصد جمعیت یعنی یک پنجم گروه هدف واکسینه شده‌اند. این تعداد از افراد دُز اول را دریافت کرده‌اند و ۹ هزار و ۹۹۲ نفر نیز دز دوم را دریافت کرده‌اند.

بهزیستی چگونه جلوی سوء استفاده از واکسن کرونا را می‌گیرد؟
سراج در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری برای مقابله با سوء استفاده‌های احتمالی در تزریق واکسن کرونا اندیشیده شده است؟ گفت: روال کار واکسیناسیون به این صورت است که چند ماه قبل از انجام واکسیناسیون تمام اطلاعات افراد اعم از افراد مقیم و پرسنل به وزارت بهداشت اعلام شده است.

وی ادامه داد: البته گروه‌هایی که باید واکسینه شوند کم و زیاد می‌شوند(به دلیل ترخیص یا فوت یا پذیرش جدید و اضافه شدن سالمند و معلول به مراکز بهزیستی) اما با این حال در ابتدا آماری را به وزارت بهداشت اعلام کرده‌ایم. در هنگام واکسیناسیون باز هم وزارت بهداشت از ما آمار می‌گیرد. همچنین به دلیل اینکه مراکز ما غیردولتی هستند، هم نماینده بهزیستی شهرستان و هم نماینده دانشگاه علوم پزشکی در هنگام واکسیناسیون حضور دارند و بر روند امور نظارت می‌کنند. همه اطلاعات نیز در سامانه ثبت می‌شود، با این تدابیر احتمال سوء استفاده بسیار کم است.

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی تصریح کرد: پس از تزریق هم تمام اطلاعات و وضعیت افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند در سامانه پیامدهای واکسیناسیون به صورت مرتب ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون گزارشی در خصوص سوء استفاده از واکسن کرونا داشته‌اید؟ گفت: یک مورد در اسفراین گزارش و فرماندار این شهر طی مصاحبه‌ای این مسئله را اعلام کرده بود که پس از بررسی مشخص شد گزارش صحت ندارد و فردی که در آنجا واکسن زده بود جزو کادر مرکز  سالمندان بوده و شبهه سوء استفاده به این دلیل ایجاد شده بود که وی برادر صاحب امتیاز مرکز بود.

سراج در پاسخ به این سؤال که در صورت مشاهده هر گونه سوء استفاده به کجا باید اطلاع داده شود؟ گفت: با بهزیستی شهرستان‌ها می‌توان تماس گرفت و گزارش تخلف را ارائه کرد.

وی در خصوص وضعیت مراکز بهزیستی از نظر شیوع کرونا، گفت: همچنان آمار فوتی‌های ما زیر یک درصد است و حدود ۱۵ درصد مراکز توانبخشی شبانه‌روزی ما درگیر کرونا شده‌اند.

نگرانی شدید از روند کند واکسیناسیون در مراکز سالمندان
مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی از نگرانی شدید خود در زمینه روند کند واکسیناسیون نیز گفت و اظهار کرد: فرایند واکسیناسیون بسیار کند است. تا شب عید باید تمام سالمندان مراکز بهزیستی واکسینه می‌شدند اما هنوز در برخی از استان‌ها از جمله اصفهان، گلستان، خراسان شمالی و فارس واکسیناسیون تمام نشده است. 

وی ضمن انتقاد از تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر اینکه ابتدا فاز اول واکسیناسیون باید تمام شود و بعد فاز دوم شروع شود، گفت: وزارت بهداشت می‌گوید تا فاز اول تمام نشود(سالمندان واکسینه نشوند) برای معلولان و بیماران روانی تزریق واکسن را شروع نمی‌کنیم و این موضوع برای ما مشکل ایجاد کرده است.

واکسیناسیون چه کسانی واجب‌تر است؟
سراج تشریح کرد: ما در تهران و استان‌ها مراکزی داریم که تعداد زیادی از معلولان ذهنی و جسمی بسترگرا نگهداری می‌شوند. پرسنل آنجا به این معلولان غذا می‌دهند، آنها را حمام می‌برند، پوشک آنها را تعویض  می‌کنند و ... . اگر یکی از این پرسنل مبتلا شود همه بخش را مبتلا می‌کند. تعداد زیادی از این بچه‌ها با دستگاه ادامه حیات می‌دهند یعنی کاملاً پرخطر هستند. برای من جای سؤال است آیا واکسیناسیون پرسنل این مراکز واجب‌تر است یا خیلی از افرادی که اکنون دارند واکسن دریافت می‌کنند؟

وی تصریح کرد: معلولان و بیماران روانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند در اولویت فاز اول تزریق واکسن بودند در حالی که بسیاری از افرادی که وزارت بهداشت اکنون در اولویت قرار داده در مرحله اول نبودند.

۵۰ هزار نفر معطل ضعف چند دانشگاه
سراج به این مسئله نیز اشاره کرد که چند دانشگاه در تزریق واکسن عقب هستند و افزود: نمی‌توانیم به خاطر ضعف عملکرد چند دانشگاه بیش از ۵۰ هزار نفر را معطل کنیم.

مدیر کل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی هشدار داد: مراکز ما در حال درگیر شدن با کرونا هستند و در صورت درگیر شدن آمار فوتی‌ها به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

وی اظهار امیدواری کرد حداقل مصوبات ستاد ملی کرونا رعایت شود و افزود: مصوب شده بود که مراکز نگهداری از سالمندان، معلولان و بیماران روانی بهزیستی در مرحله اول همزمان با کادر درمان وزارت بهداشت واکسینه شوند. عدم تحقق این مسئله در حال ایجاد مشکل برای بهزیستی است و من هشدار می‌دهم اگر همین روند ادامه پیدا کند تمام زحمات پرسنل مراکز غیر دولتی و بهزیستی که طی این ۱۴ ماه با مشقت بسیار زیاد مراکز  را سلامت نگه‌داشته‌اند از بین خواهد رفت.

سراج در پایان گفت: کل گروه هدف ما که باید در مرحله اول واکسینه شوند حداکثر ۷۵ هزار نفر هستند که البته چون برخی مبتلا شده‌اند و یا بیماری خاص دارند نمی‌توانند واکسن دریافت کنند؛ این تعداد به حدی نیست که واکسیناسیون آنها برای دولت مشکل ایجاد کند.

کد خبر 35073

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =