اجرای برنامه محیط دوستدار سالمند در هفت کلانشهر کشور

تهران- ایرنا- رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور از اجرای برنامه محیط دوستدار سالمند در هفت کلانشهر طی سال جاری خبر داد و گفت: روند اجرای این برنامه چندساله است و اجرای آن با توجه به ویژگی های اقلیمی و بومی و همچنین شرایط کرونا صورت خواهد گرفت.

حسام‌الدین علامه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دستورالعمل محیط دوستدار سالمند هشت محور از جمله محیط مناسب سازی شده، حمل و نقل مناسب، مشارکت اجتماعی، مشارکت مدنی و اشتغال، احترام به سالمندان، اطلاعات و ارتباطات، حمایت اجتماعی و خدمات سلامت برای سالمندان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مطالعه تطبیقی محیط دوستدار سالمند سال گذشته انجام شده است، افزود: پس از اجرای مرحله تطبیقی، فرآیندهای اجرایی شدن محیط دوستدار سالمند در برنامه‌ای پنج ساله برای اصفهان ترسیم شد و در نظر است امسال فرآیند آموزشی و تبیین نقشه راه محیط دوستدار سالمند نیز به اصفهان و دیگر کلانشهرهای کشور ارائه شود.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: البته اجرای برنامه محیط دوستدار سالمند مستلزم فعالیت شورای جدید شهر است بنابراین بعد از ماه رمضان که در انتخابات، شوراها شکل گرفتند، وارد رایزنی با شورای شهر هفت کلانشهر کشور خواهیم شد تا کارگاه آموزشی آشنایی با محیط دوستدار و محورهای هشت‌گانه و شاخص‌های آن را به مسئولان شهری آموزش دهیم.

علامه افزود: به‌محض تشکیل دبیرخانه در شهرداری‌ها، فرآیند اجرای برنامه محیط دوستدار سلامت با ساختار ثابت و منعطف با توجه به ویژگی‌های اقلیمی بومی برنامه های اولویت دار با توجه به کرونا انتخاب می‌شود که روند آن چندساله است.

به گزارش ایرنا، براساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، یکی از عوامل تعیین کننده سلامت و استقلال افراد در سنین سالمندی، محیط است. یک شهر یا منطقه زمانی دوستدار سالمند است که شهروندان بدون محدودیت سنی بتوانند در فعالیت‌های اجتماع مشارکت داشته باشند و نیاز سالمندان در این شهرها برطرف شود.

طبق راهنمای منتشر شده سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۷، هشت حوزه شامل مسکن، حمل و نقل، فضاهای شهری و محیط‌زیست، مشارکت اجتماعی، مشارکت مدنی و اشتغال، احترام به سالمندان، اطلاعات و ارتباطات و حمایت اجتماعی و خدمات سلامت برای سالمندان برای تحقق شهر دوستدار مشخص شده است.

کد خبر 34777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =