در مراکز توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی جلوتر از ویروس کرونا حرکت کردیم/واکسیناسیون ۶۵درصدی سالمندان در مراکز

مدیر کل دفتر امور توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور، شاخص ترین فعالیت های این دفتر در سال ۹۹را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، مصطفی سراج گفت:دفتر توانبخشی مراقبتی زیر مجموعه معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور است که خدمات خود را در سه قالب فعالیت های موسسه ای، فراموسسه ای و مبتنی بر خانواده ارایه می دهد.

وی افزود: فعالیت های موسسه ای شامل خدمات توانبخشی و مراقبتی هستند که در مراکز شبانه روزی به افراد مقیم در مراکز که امکان مراقبت و نگهداری از آنها در خانواده وجود ندارد و یا فاقد سرپرست موثر هستند، ارائه می شود. در این مراکز بالغ بر ۵۱هزار نفر اعم از سالمندان، بیماران روانی مزمن، افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی و هوشی و رشدی که عمدتا دارای معلولیت های شدید و خیلی شدید هستند، مقیم هستند.

وی با اشاره به فعالیت های فرا موسسه ای نیز گفت:این فعالیت ها توسط افرادی که به منازل افراد دارای معلولیت مراجعه می کنند و شامل تیم های سیاری هستند که خدمات توانبخشی و مراقبت در منزل ارائه می دهند و بالغ بر ۲۵هزار نفر هم این خدمات را دریافت می کنند. همچنین خدمات مستمر کمک هزینه معیشت و مستمری در قالب حق پرستاری که همان ماده۷ قانون حمایت از حقوق معلولان است و ۵۸هزار نفر تحت پوشش این برنامه هستند.

سراج افزود: این برنامه عمدتا به سمت خانواده محوری و با هدف عدم هدایت افراد به مراکز شبانه روزی برنامه ریزی می شود تا افراد در محیط خانواده مقیم باشند و از آنها حمایت شود.
وی با اشاره به رشد قابل توجه فعالیت های دفتر امور توانبخشی مراقبتی نسبت به سالهای گذشته، ۴فعالیت در زمینه های مقابله باکرونا، برنامه کوچک سازی مراکز با معرفی ساختارهای جدید مراقبتی، افزایش کمک هزینه معیشت و همچنین افزایش حق پرستاری و مددکاری را فعالیت های شاخص این دفتر در سال ۹۹معرفی کرد.

افزایش کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری 

مدیر کل امور توانبخشی مراقبتی گفت:کمک هزینه حق پرستاری و مددکاری در سال ۹۹رشد قابل ملاحظه ای داشته است. این کمک هزینه در ۲بخش کمک هزینه حق پرستاری برای افراد دارای معلولیت در خانواده و افراد دارای آسیب نخاعی، پرداخت می شود. در سال ۹۸؛ ۱۲ هزار نفر تحت پوشش برنامه حق پرستاری بوده اند که در پایان سال ۹۹ این رقم به ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش یافته است. همچنین سرانه ماهیانه در همین بازه زمانی از ۲۵۰ هزار تومان به ۶۱۰ هزار تومان رسید و می توان گفت از نظر کمّی رشد ۱۶۰ درصدی و از نظر پرداخت مبلغ؛ رشد ۱۵۰ درصدی داشته است. البته هدف گذاری ما این است که تعداد این افراد را به ۳۲ هزار نفر افزایش دهیم و تلاش می کنیم اطلاعات افراد حایز شرایط دریافت حق پرستاری را تجمیع کنیم و در ماههای اول امسال به این رقم برسیم زیرا تأمین اعتبار ما نیز بر همین مبناست.

در پرداخت حق پرستاری به افراد دارای آسیب نخاعی؛ پشت نوبتی نداریم

وی افزود:همچنین در سال ۹۸؛ ۲۶ هزار ۲۰ نفر تحت پوشش پرداخت حق پرستاری افراد دارای آسیب نخاعی بوده اند که در حال حاضر به ۲۷ هزار و ۲۲۰ نفر رسیده است و سرانه ای که در سال ۹۸ به این افراد پرداخته می شد ۵۵۴ هزار تومان بوده که در حال حاضر به ۶۱۰ هزار تومان رسیده است. همچنین با توجه به اینکه افرادی که به علت حوادث، تصادفات و ... دچار آسیب می شوند و تشکیل پرونده می دهند و پرونده آنها هر سه ماه باز بینی می شود و تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند و به همین دلیل در این زمینه پشت نوبتی وجود ندارد.

پیشی گرفتن برنامه های خانواده محور از برنامه های موسسه ای

سراج همچنین به تحقق یافتن موضوعی که از اهداف کلیدی سازمان و مورد تاکید رییس سازمان بوده است اشاره کرد و گفت:در حال حاضر نزدیک به ۵۸ هزار نفر تحت پوشش برنامه های خانواده محور هستند و با توجه به اینکه افراد مقیم در مراکز شبانه روزی ۵۱ هزار نفر هستند می توان گفت که برنامه های خانواده محور در سال ۹۹ نسبت به برنامه های موسسه ای پیشی گرفته است. بنابراین راهبردی که سازمان برای سال ۹۹ طراحی کرده بود؛ علی رغم وضعیت کرونا و شرایط سخت حاکم و وضعیت انقباضی بودجه، خوشبختانه در این بخش کاملا محقق شد و امیدواریم بتوانیم برای سال های آینده (همانطور که در ماده ۷ قانون حمایت از حقوق معلولان آمده است) بتوانیم هزینه تمام شده را به خانواده ها پرداخت کنیم و با توجه به حمایتی که سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی در این زمینه خواهند داشت، ماده ۷ را به طور کامل محقق کنیم.

مقابله با کرونا در مراکز توانبخشی مراقبتی

مدیر کل امور توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور همچنین به مقیم بودن ۵۱ هزار نفر از سالمندان، افراد دارای معلولیت، افراد دارای اختلالات روانی و ... در مراکز توانبخشی مراقبتی بهزیستی اشاره کرد و گفت:با توجه به اینکه این افراد از سیستم ایمنی پایین تری برخوردارند، در گروه های آسیب پذیر در مقابله با بیماری قرار می گیرند و راهبرد ما در سازمان بهزیستی این بوده است که تا حد ممکن بتوانیم از ورود ویروس به مراکز جلوگیری کنیم.

وی افزود:در روز ۵ بهمن ماه ۹۸ (زمانی که هنوز کرونا در کشور به شکل جدی مطرح نبود) اولین بخشنامه صادر شد و هشدارهای لازم به مراکز اعلام شد و در مرحله بعد برنامه عملیاتی بر سه محور ساختار فیزیکی؛ نیروی انسانی و تجهیزات تدوین شد ‌و زمانی که بیماری به مراکز نفوذ کرد با شناسایی نقاط ضعف و قوت مراکز، سعی کردیم جلوتر از ویروس حرکت کنیم. همچنین سامانه ثبت اطلاعات نیز طراحی شد که رصد لحظه به لحظه و روزانه تمامی وقایع را در سطح کشور در اختیار ما می گذاشت و تجزیه و تحلیل این گزارش ها برای معاونت توانبخشی و ریاست سازمان ارسال می شود و از رهنمودهای مدیران ارشد سازمان استفاده می شود و به سطوح استانی نیز منتقل می شود.

سراج افزایش هزینه های مراکز مراقبتی را از مشکلات عمده دوران کرونا عنوان کرد و گفت:کمک های بلاعوض بهزیستی در چند مرحله و به ازای هر فرد مقیم و یا پرسنل مراکز و همچنین تهیه لوازم و تجهیزات بهداشتی نیز از جمله اقداماتی بود که برای کم کردن اثرات تخریبی ویروس انجام گرفت و مجموعه اقداماتی که طی ۱۴ ماه گذشته انجام گرفته است، موجب شده تا آمار فوتی ها در این مراکز نه تنها نسبت به سال های گذشته تفاوت محسوس نداشته باشد، بلکه دربرخی از ماه ها به دلیل مراقبت های بهداشتی چند لایه کاهش پیدا کند.

وی افزود:این اقدامات در ۹۰۰مرکز غیردولتی و با توان مردمی و بخش خصوصی انجام شده است. همچنین بیش از۲۰ هزار نفر پرسنل بخش غیردولتی و کارکنان و کارشناسان بهزیستی در ستاد و استان ها با حمیتی که داشتند توانستند این بیماری را کنترل کنند و  بر اساس مطالعات کارشناسی انجام شده وضعیت ایران مقابله با کرونا در مراکز مراقبتی  در مقایسه با بسیاری از کشورها، وضعیت قابل قبول و قابل دفاعی است. در گزارش های مسئولین ارشد کشور هم بارها به این موضوع اشاره شده است.

سراج همچنین به واکسیناسیون تمامی مراکز بر علیه آنفلوآنزا و ۶۵درصد از سالمندان بر علیه کرونا اشاره کرد و گفت:امیدواریم واکسیناسیون کرونا برای دیگر گروه های معلولان نیز به زودی آغاز شود و این اقدام می تواند سطح ایمنی و سیستم حفاظتی مراکز ما را افزایش دهد.

وی از تمام کسانی که در این راه  تلاش های شبانه روزی داشته و دارند قدر دانی و اظهار امیدواری کرد که همه ما بتوانیم از این امتحان سخت سربلند بیرون آییم.

افزایش کمک هزینه معیشتی

سراج همچنین به برنامه کمک هزینه معیشت توانبخشی اشاره کرد و گفت:این مستمری از دو محل پرداخت می شود و بیش از ۸۰۰ هزار خانوار تحت پوشش آن قرار دارند. در سال ۹۸برای اولین بار  با در نظر گرفتن بعد خانوار پرداخت شد و در سال ۹۹نیز طبق رشد هر ساله مستمری ها، افزایش پیدا کرد. نکته قابل توجه این است که در اسفند ماه سال ۹۹، برای ۶۵۰۰ نفر از افراد پشت نوبتی مستمری برقرار شد و طبق ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که به برقراری کمک هزینه معیشت برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید فاقد شغل  تاکید دارد، عمل شده است.

وی افزود:البته این کمک هزینه معیشت از سال ۹۸ برقرار شد و تعداد آن از  ۱۲۵هزار نفر به حدود ۱۵۰ هزار نفر و مبلغ آن نیز از ۱۲۰ هزار تومان به ۱۶۰هزار تومان به برای هر فرد افزوده شده است که در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، لااقل بخشی از مشکلات این افراد را حل کند.

تاسیس خانه های کوچک؛ گامی به سوی الحاق افراد دارای معلولیت به جامعه

مدیر کل امور توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی همچنین به کوچک سازی مراکز با معرفی ساختارهای جدید مراقبتی اشاره کرد و افزود:یکی دیگر از فعالیت هایی که با جدیت در دفتر دنبال شده و از سوی مدیران ارشد سازمان نیز حمایت شده است، موضوع کوچک سازی مراکز با معرفی ساختارهای جدید مراقبتی است. سال ۹۹نقطه عطفی در معرفی این گونه الگوها بود و در سال های گذشته خانه های کوچک و الگوهای مراقبتی در قالب مراکز برای افراد دارای معلولیت هوشی_رشدی بود.

وی گفت:از سال گذشته تصمیم گرفتیم تا برای تمامی افراد جامعه هدفمان این الگوها را توسعه دهیم و برای سالمندان، افراد دارای اختلالات روانی، گروه های جسمی و حرکتی و  همچنین برای گروه های دارای معلولیت ذهنی که با بیم و امید های بیشتر همراه بود واثر بخشی این خانه ها محل تردید بود.

سراج افزود:ماهیت این خانه ها به گونه ای است که افراد علاوه بر برخورداری از اقدامات مراقبتی(مثل مراکز شبانه روزی بزرگ) از خدمات سطح جامعه مثل مدارس، مراکز روزانه توانبخشی، خدمات درمانی و توانبخشی خارج از محیط خانه ها و آموزش های مدون تر، بهره مند می شوند و در این خانه ها  برای الحاق افراد دارای معلولیت به جامعه، یک گام  نزدیک تر می شویم‌

 وی گفت:لذا موضوع اجتماعی شدن نه تنها برای افراد در سنین پایین، بلکه برای تمامی گروه های هدف در نظر گرفته شد و در هفته بهزیستی دستورالعمل ها تدوین و توسط رییس سازمان به تمامی استان ها ابلاغ شد و رسما یک الگو در تمامی استان ها پذیرفته شد.

سراج بیان کرد:در حال حاضر بیش از ۱۹ خانه حمایتی روان وجود دارد که ۲۰۰نفر از کسانی که سطح توانمندی بیشتری دارند از مراکز تجمعی به سوی این خانه ها هدایت شده اند. همچنین ۱۱خانه سالمندان با حضور بیش از ۱۰۰سالمند که مشغول به امور خودشان هستند و سبک و سیاق تعریف شده در این خانه ها، توانمندی آنان را افزایش می دهد.

وی افزود:همچنین بیش از ۸۰خانه کوچک ذهنی دارای اختلالات هوشی_رشدی خفیف، متوسط و شدید هم ایجاد شده که این خانه ها نیز می تواند در ارتقای توانمندی و ملحق شدن این افراد به جامعه، بسیار موثر باشد.

سراج گفت:۳خانه کوچک توانبخشی در سال گذشته تاسیس شده است و ۵خانه نیز مراحل صدور موافقت اصولی را می گذرانند و احتمالا در نیم سال اول امسال تاسیس شوند. برنامه ریزی برای خانه های اقامت موقت کودکان دارای اختلالات روانی هم در سال گذشته در ۶ استان صورت گرفت و امیدواریم امسال هم ادامه داشته باشد.

وی از خانه های کوچک به عنوان الگوهای جدید نام برد و گفت:برنامه ما این است که برای توسعه خدمات مراقبتی شبانه روزی به سمت  الگوهای کوچک پیش برویم و شیوع کرونا نیز نشان داد که مدیریت مراکز کوچک با جمعیت کمتر در مقابله با بیماری های واگیردار ساده تر است و امیدواریم در سال های آینده نیز بتوانیم برنامه های طراحی شده را عملیاتی کنیم.

کد خبر 34670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =