رضایت بهزیستی از اثربخشی واکسیناسیون/مکاتبه برای واکسیناسیون معلولان و بیماران روانی در فاز دوم

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه وزارت بهداشت در مرحله اول واکسیناسیون قرار بود حدود ۲۰ هزار دوز واکسن در اختیار ما قرار دهد و تاکنون بیش از ۱۱ هزار دوز واکسن در اختیار ما قرار گرفته است گفت:  با وزارت بهداشت مکاتبه شده است تا در فاز دوم واکسن‌های معلولان و بیماران روانی مزمن را در اختیار بگیریم.

مصطفی سراج در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تشریح آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در مراکز توانبخشی و مراقبتی، درباره وضعیت واکسیناسیون معلولانی که در خانه نگهداری می‌شوند، بیان کرد: در این مرحله از واکسیناسیون وزارت بهداشت برای افراد دارای معلولیت  که توسط خانواده‌ها نگهداری می‌شوند سهمیه‌ای اختصاص داده نشده و تنها افرادی که در مراکز شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند (از جمله بیماران روانی مزمن، معلولین ،سالمندان  و کارکنان مراکز که حدود ۷۵ هزار نفر را تشکیل می‌دهند) و بیشتر در معرض خطر  هستند و خانواده‌ها توان نگهداری از آنها را ندارند و در مراکز مراقبت می‌شوند، در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.

معلولان خانه نشین فعلا در اولویت واکسیناسیون نیستند

وی ادامه داد: البته در فاز بعدی واکسیناسیون، وزارت بهداشت برنامه دارد تا همه سالمندان و معلولین تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند. اما وزارت بهداشت اولویت‌بندی کرده است و فعلا معلولانی که در خانه‌ها نگهداری می‌شوند در گروه اول برای واکسیناسیون کرونا نیستند.  

رضایت بهزیستی از اثر بخشی واکسیناسیون سالمندان مراکز نگهداری

 میزان ابتلا به کرونا در مراکز واکسینه شده به مراتب کمتر از مراکزی است که واکسیناسیون آغاز نشده

مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی در پاسخ به این سوال که آیا مراکز توانبخشی با موج جدیدی از شیوع بیماری کرونا مواجه هستند، تصریح کرد: به هرحال مراکز خواه ناخواه با این موضوع درگیر می‌شوند اما اکنون مشکل جدی وجود ندارد. میزان فوتی‌های ناشی از کرونا زیر یک درصد است و حتی آمار افرادی هم که در مراکز با بیماری کرونا درگیر هستند در حال حاضر در مقایسه با ماه های قبل  تفاوت چندانی ندارد. خوشبختانه اثر بخشی واکسیناسیون سالمندان فراتر از حد انتظار ما بوده و نه تنها با تزریق واکسن به سالمندان شاهد عوارض جدی نبودیم بلکه میزان ابتلا و درگیری با کرونا در مقایسه با مراکزی که واکسیناسیون انجام نشده به مراتب کمتر بوده و این نکته بسیار مهم است که باید  در اسرع وقت  واکسیناسیون در همه مراکز مراقبتی انجام شود.

حدود ۱۵ درصد از  سالمندان و معلولان مقیم مراکز نگهداری با بیماری کرونا مواجه شده‌اند

سراج افزود: البته وضعیت ابتلا به بیماری کرونا در مراکز میان سالمندان، بیماران و افراد دارای معلولیت ذهنی و جسمی  و... متفاوت است، اما حدود ۱۵ درصد از افراد مقیم مراکز با بیماری کرونا مواجه شده‌اند، اما باتوجه به خیز چهارم تاکید ما بر این است که سریع‌تر واکسیناسیون انجام شود تا نگرانی که در خیز چهارم داریم را بتوانیم مدیریت کنیم لذا انتظار ما این است که دانشگاه های علوم پزشکی همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند و همانطوری که در مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و دستورالعملهای وزارت بهداشت تاکید شده جامعه هدف بهزیستی در کوتاه ترین زمان ممکن واکسن را دریافت کنند.

در مرحله اول ۵۵ درصد سالمندان مراکز بهزیستی واکسن دریافت کرده اند  

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه وزارت بهداشت در مرحله اول واکسیناسیون قرار بود حدود ۲۰ هزار دوز واکسن در اختیار ما قرار دهد، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۱ هزار دوز واکسن در اختیار ما قرار گرفته است که در مرحله اول حدود ۵۵ درصد از سالمندان واکسن را دریافت کردند.

سراج در ادامه درباره وضعیت واکسیناسیون افراد دارای معلولیت که در مراکز نگهداری می‌شوند نیز اظهار کرد: هنوز واکسیناسیون معلولانی که در مراکز نگهداری می‌شوند شروع نشده است؛ البته تعدادی از معلولان در برخی استان‌ها واکسن را دریافت کرده‌اند که تعداد آنها چندان قابل توجه نیست که این رقم حدود ۱۰۰۰ نفر از معلولان را شامل می‌شود. البته علت این موضوع هم به این دلیل است که در برخی مراکز بزرگ که همزمان علاوه بر سالمندان  مجوز مراکز مراقبتی معلولان را دارند به همین دلیل تعداد کمی از معلولان واکسن را دریافت کرده‌اند اما در فاز اول تاکنون ۵۵ درصد از سالمندان مراکز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی همچنین این را هم گفت که با وزارت بهداشت مکاتبه شده است تا در فاز دوم سهمیه واکسن‌  بیماران روانی مزمن و افراد دارای معلولیت به دانشگاه های علوم پزشکی تحویل داده شود. 

کد خبر 34309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =