پویش ملی تاب آوری اجتماعی؛ راهکاری برای مقابله با آسیب های اجتماعی

آیین اختتامیه پویش ملی تاب آوری اجتماعی، بعد از ظهر روز چهارشنبه ۱۸فروردین ماه جاری در هتل ترانزیت فرودگاه مهرآباد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، در این مراسم که با حضور رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور و مدیران این حوزه و همچنین ابراهیم مرادی مدیر کل فرودگاه مهرآباد و فرهاد رستگار نسب سرپرست مرکز رصد اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور برگزار شد؛ پویش تاب آوری اجتماعی به عنوان راهکاری برای مقابله با خشونت خانگی با تأکید بر رفتار همدلانه در خانواده، معرفی شد.

دکتر فاطمه رضوان مدنی رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در این مراسم با اشاره به اینکه فرودگاه مهرآباد به مثابه یک ایران کوچک است، گفت:با توجه به اینکه خانواده های ایرانی با فرهنگ، آداب و رسوم و قومیت های مختلف از تمام کشور  ایران به فرودگاه مهرآباد می آیند، آموزش تاب آوری به این افراد به معنای انتشار این آموزش ها در تمامی کشور است.

وی به آسیب های اجتماعی به عنوان پدیده ای متنوع، نسبی و متغیر اشاره کرد و افزود: آسیب های اجتماعی در طول زمان و در مکان های مختلف دستخوش تغییرات زیادی می شود و با توجه به شیوع گسترده آن در کشور ما، اهمیت زیادی دارد و متخصیصن، مراجع، مسئولین و مردم عادی به دنبال راهکاری برای مقابله و کاهش این آسیب ها هستند.

رضوان مدنی به کلام رهبر معظم انقلاب در خصوص آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود:بنا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، همانگونه که بلایای طبیعی موجب تخریب می شود، آسیب های اجتماعی منجر به تخریب بنیان خانواده می شود و عدم پیشگیری و بی توجهی به مقابله با این آسیب ها به بروز بحران ها و تزلزل جامعه می انجامد.

رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور همچنین به لزوم برنامه ریزی های ویژه برای آسیب های مختلف اشاره کرد و گفت:با توجه به اینکه تفاوت های اقلیمی و فرهنگی منجر به تفاوت در نوع آسیب های اجتماعی در استان های مختلف شده است، برای شناسایی و کاهش این آسیب ها، دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی در معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، فعال شده است.

وی افزود:اقدامات این دفتر در ابتدا برای رصد آسیب ها و عوامل خطر و همچنین شناسایی علل ایجاد این آسیب ها و در ادامه برای مراقبت از فرزندان و خانواده ها به منظور پیشگیری از این آسیب ها، تعریف می شود. همچنین دبیرخانه رصد آسیب های اجتماعی که به تازگی در سازمان بهزیستی افتتاح شده است، در برنامه ریزی برای انجام اقدامات نقطه به نقطه استانی، شهرستانی، منطقه ای و محله ای به ما کمک می کند.

رضوان مدنی؛ اعتیاد، طلاق، مصرف مشروبات الکلی، کمرنگ شدن اعتقادات مذهبی و ...را از آسیب های اجتماعی رو به افزایش در کشور دانست که سازمان بهزیستی وظیفه دارد برای کاهش آنها برنامه ریزی اقدام کند.

وی گفت:در سال ۹۹ در اجرای بخشی از مصوبات طرح تقسیم کار ملی در شورای اجتماعی وزارت کشور، کارگروه پیشگیری از مفاسد اخلاقی و خشونت تشکیل شد و کمپین ملی تاب آوری اجتماعی با تأکید بر رفتار همدلانه و پیشگیری از خشونت(به ویژه خشونت بر علیه خود یا خودکشی) راه اندازی شد.

رضوان مدنی افزود:خودکشی به عنوان انتخاب آگاهانه فرد برای خاتمه دادن به زندگی خود تعریف شده است و چند بعد دارد که از افکار و برنامه ریزی ذهنی فرد تا اقدام عملی منتج به مرگ را شامل می شود و عواملی همچون بیماری های روحی و روانی، مسایل اقتصادی، بیکاری، بیماری های جسمی صعب العلاج، ارتباط بد و نامناسب و عدم رابطه عاطفی با اعضای خانواده، کمرنگ بودن اعتقادات مذهبی، کمبود اعتماد به نفس، افسردگی و...از عوامل این تصمیم هستند.

وی افزود:آمار اقدام به خودکشی در کشور ما نسبت به کشورهای غربی پایین است اما باز هم موضوع مهمی است و با توجه به اینکه در سال های اخیر شاهد افزایش این آمار بوده ایم، نیاز به تلاش بیشتر هست و پیش بینی و تقویت عوامل محافظ همچون ارتباط موثر و مطلوب با اعضای خانواده و...اثر مثبت در کاهش این آمار دارد.

رضوان مدنی گفت:برخی از دستاوردهای کوتاه مدت این پویش که همکاران اداره کل فرودگاه مهرآباد با کمک وزارت کشور و همکاری سازمان بهزیستی انجام داده اند، عبارتند از:اجرای وبینار آموزشی تربیت مربی پیشگیری از خشونت و افزایش تاب آوری اجتماعی در نوجوانان، اجرای وبینار آموزشی فرزند پروری مثبت ویژه جمعیت عمومی کارکنان فرودگاه مهرآباد و ایرلاین ها، طراحی بازی های آموزشی با هدف آموزش رفتارهای مقابله ای و مدیریت هیجان کودکان و نوجوانان، توزیع بیش از ۲۰هزار بسته آموزشی_تشویقی بین مسافران، ساخت کلیپ پویش و انتشار در فضای مجازی و پخش از مانیتورهای فرودگاه و بعضی ایرلاین ها، ساخت۳۰ قسمت کلیپ و ۳۱قسمت موشن گرافی با موضوع پیشگیری از خشونت و خودکشی و افزایش تاب آوری اجتماعی و انتشار گسترده از طریق فضای مجازی و...

گفتنی است پویش ملی تاب آوری اجتماعی از ۲۴ اسفند ماه ۹۹ تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ و با همکاری سازمان بهزیستی کشور، سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و اداره کل فرودگاه بین المللی مهرآباد، برگزار شد.

کد خبر 34230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =