واکسن کرونا، پر تعدادترین سوال مردم از صدای مشاور بهزیستی

کارشناس مسئول خط مشاوره تلفنی سازمان بهزیستی کشور با اشاره یک میلیون و ۵۰۰ هزار مورد تماس با صدای مشاور بهزیستی با شماره ۱۴۸۰، گفت: در کنار تماس‌های مردم در حوزه‌های مختلف، واکسن کرونا از پر تعدادترین سوالات کنونی از این سامانه است.

«لیلا کریمی فرشی»، افزود: مردم در تماس با خط ۱۴۸۰ سئوالاتی را مطرح می‌کنند از جمله اینکه «واکسن بزنیم یا نزیم»، «تزریق واکسن چقدر در پیشگیری از کرونا تاثیر دارد»، «آیا واکسن کرونا به ما می‌رسد یا نمی‌رسد» و «وارد اسفند شدیم چرا واکسن عمومی انجام نشد».

وی یادآور شد: از ابتدای شیوع کرونا ساعت کار صدای مشاور خط ۱۴۸۰ تا ساعت ۱۲ و حتی روزهای تعطیل افزایش یافت. تماس های ابتدای کرونا بیشتر حول و حوش اضطراب درباره کرونا بود و مردم سوالات پزشکی مطرح می‌کردند که زیربنای آن اضطراب بود؛ سئوالاتی مانند اینکه «کرونا چی هست»، «چطور منتقل می‌شود» و «اگر مبتلا می شویم چه اتفاقی می افتد». مردم حتی از این مساله ترس و نگرانی داشتند که الکل را چطور استفاده کنیم اما همه این سوالات ناشی از ترس بود و موجب شد به ویژه در سه هفته نخست شیوع کرونا، تعداد تماس‌ها به‌طور چشمگیری افزایش یابد.

تغییر سوالات در گذر دوران کرونا

کارشناس مسئول خط مشاوره تلفنی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تغییر سوالات در گذر دوران کرونا ادامه داد: به مرور نوع سوالات مردم در دوران کرونا تغییر کرد، هنگامیکه اعضای خانواده به کرونا مبتلا شدند، آنها درباره قرنطینه نگرانی داشتند و فکر می کردند قرنطینه محدودیتی است.

کریمی اضافه کرد: به‌تدریج شکل تماس‌ها تغییر کرد، حالا بین خانواده اعضایی بودند که کرونا داشتند و دیگر اعضا می‌ترسیدند که کرونا انتقال داده شود؛ با مرگ افراد بر اثر کرونا به مرور این نگرانی تبدیل به سوگ شد و مردم نمی‌توانستند در این دوران مراسم بگیرند یا نمی‌دانستند چگونه این غم را به فرزندان بگویند.

وی با بیان اینکه با افزوده شدن به روزهای کرونایی، مردم در سبک زندگی دچار مشکل شدند، افزود: مدارس تعطیل و در فضای مجازی تشکیل شد و در کنار آن تعدادی از کسب و کارها نیز تعطیل شد. این مساله موجب شد که خانواده دچار تعارضات زناشویی سر مسائل مربوط به فرزندان و مسائل اقتصادی شود.

تغییر شمایل زندگی و مشکل تطابق مردم با آن

کارشناس مسئول خط مشاوره تلفنی سازمان بهزیستی کشور گفت: از جایی به بعد، سبک زندگی مردم محور تماس‌ها شد. هنوز هم اضطراب بود اما از میزان استرس کم شد و سوال مردم در تماس بیشتر روی مساله «تطابق با سبک زندگی» بود و والدین بیشتر درگیر این مساله شدند.

تفرشی افزود: تماس زیادی از سوی والدین به ویژه مادران گرفته شده بود که به خاطر تعطیلی مدارس، کار آنها زیاد شده بود؛ به طور کلی شمایل زندگی و نحوه مهمانی‌ها و ارتباطات تغییر کرد و اکنون در کنار این تماس‌ها، سوالات مردم درباره اضطراب ناشی از واکسن را داریم.

وی با بیان اینکه خرداد ماه و شهریور ماه امسال، پیک تماس‌های مردمی بود، اضافه کرد: بعد از این زمان، میزان تماس‌ها به ثبات رسید و عملکرد ۱۴۸۰ به روال گذشته بازگشت هرچند به‌ طور کلی میزان تماس‌ها افزایش یافت اما دیگر پیک تماس نداشتیم.

ارتباط غیرمستقیم همه سوالات به کرونا

کارشناس مسئول خط مشاوره تلفنی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: می‌توان گفت همه سوالات مردم از خط مشاوره بهزیستی به نوعی به‌طورغیرمستقیم با کرونا ارتباط دارد.

کریمی با بیان اینکه خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ در شاخه‌های مختلف مانند مشاوره خانواده، کودک و نوجوان، مشکلات فردی و مشکلات بالینی مانند اضطراب و افسردگی پاسخگو است، افزود: در تهران، کداختصاصی برای کرونا گذاشتیم اما آمارهای استخراج شده نشان می‌دهد هنگامیکه کسی برای مشاوره تماس می‌گیرد، مستقیما درباره کرونا صحبت نمی‌کند اما سئوالات او ناشی از کرونا است.

وی ادامه داد: به‌ طور مثال فرد تماس‌ گیرنده از کد خانواده یا کودک وارد می شود اما بین صحبت هایش می‌گوید که کرونا باعث بروز این مشکلات شده است.

کد خبر 32810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =