سال ۱۴۰۰ به ۲۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای پرداخت مستمری به مددجویان بهزیستی و امداد نیاز است

رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگوی زنده اینستاگرام در صفحه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع مشکلات افراد دارای معلولیت و مسائل مربوط به فرزندخواندگی، کفت: طبق ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه میزان مستمری باید ۲۰ درصد حداقل دستمزد هر سال باشد که اگر قرار باشد این مبلغ پرداخت شود، در سال ۱۴۰۰ به ۲۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای پرداخت به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد نیاز است که امید است بتوانیم به این عدد برسیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگوی زنده اینستاگرام در صفحه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با موضوع مشکلات افراد دارای معلولیت و مسائل مربوط به فرزندخواندگی با بیان اینکه حدود ۳ هزار مرکز مشاوره روانشناسی تحت پوشش  بهزیستی است که خدمات مشاوره ای ارائه می کند، گفت: خانواده بزرگ بهزیستی مشغول فعالیت و خدمت رسانی به جامعه هدف است. بیش از ۴۰ هزار مرکز غیردولتی تحت پوشش سازمان است از بیش از یکهزار مرکز نگهداری‌شبانه روزی سالمندان و معلولان تا بیش از ۱۶۰۰ مرکز توانبخشی روزانه که در جای جای کشور فعال هستند تا بیش از ۵۵۰ مرکز شبه خانواده، همه و همه دست به دست هم داده تا وظیفه بهزیستی که فعالیت در حوزه سلامت اجتماعی است به نحو شایسته‌ای انجام شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت از تشدید جدیت در اجرای این قانون خبر داد و گفت: اولین یودجه برای اجرای این قانون از سال ۱۳۹۷ به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان تعیین شد که متاسقانه محقق نشد و از سال ۱۳۹۸ مبلغ یکهزار و  ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد که ۷۷۶ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد و در سال ۱۳۹۹ این مبلغ به یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید این در حالی که بودجه مورد نیاز ۱۴۰۰ برای اجرای قانون ۳۸ هزار میلیارد تومان که تنها یکهزار و ۷۰۰ میلیون تومان تخصیص پیدا کرده است که میتواند بخش ناچیزی از آن را پوشش دهد و امید است با همکاری‌های دولت، سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس این مبلغ افزایش یابد.  

وی، ادامه داد: طبق ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه میزان مستمری باید ۲۰ درصد حداقل دستمزد هر سال باشد که اگر قرار باشد این مبلغ پرداخت شود، در سال ۱۴۰۰ به ۲۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای پرداخت به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد نیاز است که امید است بتوانیم به این عدد برسیم. الحمدالله پرداخت مستمری‌ها به طور مداوم ادامه داشته البته باتوجه به شرایط سخت اقتصادی ناچیز است؛ البته در سال ۱۳۹۷ از حیث تعداد مددجویان این دو نهاد حمایتی دو برابر شد؛ یعنی تمام افرادی که پشت‌نوبت بودند در صف دریافت مستمری  قرار گرفتند و از حیث مبلغ نیز براساس بعد خانوار بین ۳ تا ۵ برابر افزایش یافت.

به گفته قبادی دانا، در حال حاضر بخشی از مستمری که مددجویان بهزیستی و کمیته امداد دریافت می‌کنند بخشی از سمت اعتبارات دستگاه است که در گذشته ۵۳ هزار تومان بود و سپس به ۶۳ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان براساس بعد خانوار افزایش یافت؛ همچنین مبلغی که از محل هدفمندی یارانه‌ها اختصاص می‌یابد از ۱۰۸ هزار تومان تا ۴۱۶ هزار تومان بود که ۱۵ درصد افزایش یافت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به حق پرستاری اشاره کرد و گفت: برخی از کمک‌هایی که صورت می‌گیرد در ارتباط با موضوع حق پرستاری است که برای افراد دارای معلولیت که دچار ضایعه نخاعی هستند، برای ۲۰ هزار نفر از آنها مبلغ ماهانه ۲۰۰ هزار تومان به عنوان حق پرستاری پرداخت می‌شد که به ۵۵۴ هزار تومان و اخیرا به ۶۱۰ هزار تومان افزایش یافت که به صورت ماهانه بر روی کارت بانکی خانواده شارژ می‌شود. علاوه بر این، به این ۲۰ هزار نفر، ۷ هزار نفر دیگر نیز اضافه شدند و برای حق پرستاری افراد دارای ضایعه نخاعی هیچ پشت نوبتی قائل نیستیم و هرکسی که دچار ضایعه نخاعی است حق پرستاری برای وی واریز می‌شود؛ همچنین برای ۱۲ هزار خانوار دیگر که دارای معلولیت شدید، خیلی شدید و وابسته به بستر هستند، حق پرستاری درنظر گرفته شد که هم از حیث تعداد و هم از حیث مبلغ افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه هزینه توانبخشی افراد دارای معلولیت طبق ماده ۶ قانون برعهده وزارت بهداشت و بیمه سلامت است، گفت: در این زمینه تفاهمنامه‌ای امضا شد و از ۵۷ خدمت توانبخشی ستاره‌دار که تحت پوشش بیمه نیست، در یک اولویت ۱۹ خدمت و در اولویت بعدی ۸ خدمت انتخاب و تلاش شد تا ۳۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها در ردیف ۲۴ تبصره ۱۴ برای انجام ماده ۶ قرار گیرد که به وزارت بهداشت داده شود این در حالی است که با پیگیری‌های انجام شده ۱۰۰ میلیارد آن اختصاص داده شد که امیدواریم خدمات توانبخشی بتواند به تدریج تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

قبادی‌دانا به واگذاری مسکن به مددجویان بهزیستی اشاره کرد و گفت: از ابتدای تاسیس سازمان بهزیستی کشور تاکنون حدود ۱۳۰ هزار واحد مسکونی تسهیلگری و به افراد دارای معلولیت واگذار کرده است در ۲ سال اخیر ۳۰ هزار واحد مسکونی واگذار شده است و ۲۷ هزار مسکن در حال ساخت است؛ این در حالی که ۱۶۰ هزار فرد دارای معلولیت سرپرست خانوار پشت نوبت دریافت مسکن هستند. همچنین در سال ۱۳۹۴ پنج مجموعه مختلف همچون سازمان بهزیستی کشور، سازمان ملی زمین و مسکن، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، انجمن خیرین مسکن‌ساز پروژه ساخت مسکن برای خانواده‌های ۲ معلول به بالا را آغاز کرد بطوری که تاکنون برای ۹ هزار و ۹۰۰ خانوار منزل مسکونی واگذار شده است و ۴ هزار ۵۰۰ واحد مسکونی دیگر در دست احداث است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: در حوزه مسکن برای خانواده‌های ۲ معلول به بالا در حوزه شهری مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان و در حوزه روستایی مبلغ ۸۵ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود؛ علاوه بر ۱۴ هزار خانوار، ۴ هزار خانوار دیکر نیز احصا شدند که در نوبت دریافت مسکن قرار گرفتند که در سال ۱۴۰۰ اقدام لازم برای آنها صورت بگیرد.

وی با اشاره به حمایت‌های معیشتی، گفت: با توجه به اینکه بهزیستی سازمان دولتی است و هیچ بودجه‌ای را به صورت دیگری در اختیار ندارد، سعی شده تا تلاش کنیم تخصیص بودجه را به طور کامل دریافت کنیم. البته تنها ۹ درصد بودجه ما نسبت به سال گذشته افزایش داشت و با توجه به شرایط تورم و قیمت تمام شده خدمات به شدت دچار مشکل شدیم. حدود ۲ سال پیش و در دی ماه ۹۷ برای مراکز نگهداری شبانه‌روزی به ازای هر نفری که نگهداری می‌شد قرار بود مبلغ ۱۴۰ هزار تومان ماهانه به خیریه‌هایی که از سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن به صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌کنند در اختیارشان قرار داده شود که این رقم امروز به یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

قبادی‌دانا، افزود: ۲ سال گذشته برای نگهداری حدود ۳۹ هزار نفر  یارانه تخصیص می‌شد که امروز به ۴۸ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در دوره کرونا سعی شد کمک‌های معیشتی را از دستگاه‌های مختلف اخذ کنیم و برای افراد از طریق ادارات بهزیستی تخصیص دهیم، درباره اشتغال افراد دارای معلولیت نیز توضیح داد: از زمان تصویب قانون هر آزمون استخدامی که برگزار می‌شود ۳ درصد پست محل‌های استخدامی مختص افراد دارای معلولیت است.

وی در ادامه درباره پرداخت شهریه افراد دارای معلولیت دانشجو، اظهار کرد: طبق ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، افراد دارای معلولیتی که معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید داشته باشند و دهک درآمدی آنها از دهک یک تا هفت باشد، اگر در دانشگاه غیردولتی تحصیل کنند شهریه آنها به طور کامل توسط سازمان پرداخت می‌شود. همچنین فرزندان بی‌سرپرستی که تحت پوشش هستند شامل این قانون هستند. همچنین کمک هزینه‌ای را برای دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی از سال گذشته درنظر گرفته شده و هر ترم پرداخت می‌شود که حدود ۲۹۰۰ دانشجو که در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند کمک هزینه تحصیلی تشویقی بین ۴۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان هر ترم براساس مقطع تحصیلی برای آنها پرداخت می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین سامانه دانشجویی راه‌اندازی شده تا براساس آن شهریه مورد نظر به حساب دانشجو وارد شود تا همراه با شان و منزلت و جایگاه فرد این کار صورت گیرد. همچنین بدهی های قبلی که سازمان به دانشگاه آزاد داشته تا حد زیادی پرداخت شده است. ماههای گذشته حدود ۳۰ میلیارد تومان پرداخت شد و برخی از این بدهیها از سالهای قبل است و هیچ نگرانی برای آن وجود ندارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به موضوع فرزندخواندگی اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه هدف ما این است که افرادی که دارای سرپرست موثر نیستند در خانواده رشد و نمو کنند و در آنجا حضور داشته باشند و مطلوب ما این است که خانواده بهترین محل برای نگهداری و رشد و نمو فرزندان ماست، بر این اساس با اولویت والدین این عزیزان اگر مشکل والدین برطرف و توانمند شوند و در تربیت و نگهداری فرزندشان موثر باشند اولویت ما خانواده فیزیولوژیک و اصلی فرد است. همچنین اگر از اقوام فرد هستند و صلاحیت لازم را دارند اگر سرپرست فرزند را قبول کنند ماهانه ۶۵۰ هزار تومان به آنها برای نگهداری فرزندان داده میشود که بر روی کارت بانکی آنها شارژ میشود که البته این مبلغ ۳۵۰ هزار تومان بود و افزایش یافته است اما باز هم مبلغ کمی است.

وی افزود: فرزندانی که شرایط فرزندخواندگی را دارند و بی سرپرست هستند، افرادی که تمایل دارند در سامانه فرزندخواندگی ثبت نام میکنند و براساس اولویت حضانت فرزندان به آنها سپرده میشود. سعی شده کار تسهیل و تسریع شود.

قبادی دانا در ادامه با اشاره به اورژانس اجتماعی که حدود ۲۰ سال از تاسیس آن در سازمان میگذرد، گفت: ۴۰۰۰ نفر پرسنل سازمان هستند که در سالهای متفاوت جذب اورژانس شدند که برخی از آنها رسمی، پیمانی، قراردادی، برخی قرارداد کارگری، برخی خرید خدمت، شرکتی هستند و این شرایط را سخت کرده است؛ تلاشهایی صورت گرفت تا وضعیت استخدامی آنها سامان پیدا کند. امکان کسب کد شناسه برای استخدام عزیزان تا امروز میسر نشده است و سایر مشکلاتی که در ارتباط با حقوق این افراد و همچنین غیرمتمرکز بودن پرداخت حقوق بوده که تلاش شده تا پایان سال این موضوع را ساماندهی کنیم و با نظم و سیستمی این پرداخت ها صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر قرار شد اورژانس اجتماعی قبل از سال ۹۷ راه اندازی شود که در حدود ۱۶۰ شهر اورژانس جدید راه اندازی شد که متاسفانه این ۱۶۰ شهر اتومبیل اورژانس اجتماعی ندارند.  

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات این سازمان برای کرونا اظهار کرد: اولین جلسه کمیته پیشگیری از کرونا در سازمان بهزیستی در دوم اسفندماه تشکیل شد و اولین بخشنامه های سازمان برای پیشگیری از کرونا پنجم بهمن ماه همزمان با فراگیری کرونا در ووهان چین صورت گرفت.

وی در بخش دیگری گفت: در تمامی استانها کمیته های متناظر با مسئولیت مدیرکل بهزیستی استانها شکل گرفت و تمرکز اولیه خود را بر روی مراکز شبانه روزی سالمندان و پس از آن مراکز نگهداری افراد دارای معلولیت، بیماران روانی مزمن و کودکان بی سرپرست و شیرخوارگاهها قرار دادیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: با اقدامات پیشگیرانه ای که انجام شد بیش از ۷۰ بخشنامه و دستورالعمل در مقطع اولیه به بخشهای مختلف داده شد و تلاش شد تا از ورود و آلوده شدن مراکز به ویروس کرونا پیشگیری و جلوگیری شود.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره پیشگیری از آنفولانزا همزمان با کرونا اظهار کرد: به لطف الهی بیش از ۸۰ هزار نفر از افرادی که در مراکز شبانه روزی ما حضور داشتند در عملیات گسترده ای به طور رایگان واکسیانسیون انفولانزا برای آنها انجام شد و اکنون نیز تمهیدات لازم را اندیشیدیم تا در صورت موفقیت برای داشتن واکسن ویروس کرونا در کشور، افرادی که در مراکز نگهداری شبانه روزی هستند در اولویت اول قرار گیرند.

کد خبر 29543

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =