اولین ناشنوایی که رییس دانشگاه شد

برای آشنایی با ارون کینگ جردن متفکر و نویسنده ناشنوایی که ریاست یک دانشگاه را بر عهده گرفت، این گزارش را بخوانید.

خبرگزاری میزان- ارون کینگ جردن در ۱۶ ژوئن در گلن ریدل شهری کوچک خارج از فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا به دنیا آمد. پس از اتمام دوره دبیرستان مدت ۴ سال در نیروی دریایی خدمت کرد. در ۲۱ سالگی و هنگامی که در پنتاگون و در ستاد مشترک ارتش مستقر شده بود هنگام موتورسواری در پشت پادگان، با اتوموبیلی تصادف کرد و اعصاب هر دو گوشش قطع شد و شنوایی خود را به طور کامل از دست داد. ابتدا فکر می‌کرد ناشنوایی‌اش موقتی است، ولی به هر حال واقعیت را پذیرفت.

او سپس در دانشگاه گالودت ثبت نام کرد و در ۱۹۷۰ با مدرک کارشناسی روان شناسی از آنجا دانش آموخته شد. مدارک کارشناسی ارشد و دکتری خود را نیز در رشته روان شناسی از دانشگاه تنسی دریافت کرد. در سال ۱۹۷۳ به گروه روان شناسی دانشگاه گالودت پیوست و با ارتقا به سمت استادی، در سال ۱۹۸۲ زمینه‌ای برای عضویت یک ساله و در هیئت رییسه هموار شد. در سال ۱۹۸۶ به کسب سمت مهم در دانشکده در دانشگاه هنر و علوم منصوب شد.

پس از کنار رفتن زینسر، جردن به عنوان نخستین رییس ناشنوای دانشگاه انتخاب شد و آرزوی دیرین جامعه ناشنوایان تحقق یافت. در سخنرانی شروع به کارش، بر این شعار که ناشنوایان قادر به انجام هر کاری به جز شنیدن هستند تاکید کرد.

فعالیت‌های جردن در افزایش اعتراضات مدیران ناشنوا در دیگر مدارس نیز موثر بود.

جردن به عنون یک چهره اجتماعی و سخنگوی جامعه ناشنوایان از سال ۱۹۸۸ در موقعیتی قرار گرفت که گرفتاری‌های شغلی فراوانی برای او به همراه داشت.

از جمله مجبور بود به سفرهای متعدد، مانند مسافرت به مجارستان، اسکاتلند، فرانسه و انگلیس برود. او به اعضای مهم و معتبر دولتی دسترسی داشت و همچون پل ارتباطی بین ناشنوایان، ایفای نقش می‌کرد.

او ناشنوایان را تشویق به ایجاد ارتباط با دیگران می‌کرد و بر این باور بوده و هست که ناشنوایی نباید فرد را از انجام هیچ کاری باز دارد.

جردن، شهردار شارون پرات دیکسون را در واشنگتن دی. سی. فعالانه وارد عرصه مسائل ناشنوایان کرد. او همچنین نهادهای متعددی، از جمله کمیته اشتغال معلولان، انجمن کارشناسی آموزش، بنیاد تحقیقات ناشنوایی، بنیاد ملی علوم و انجمن آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های ایالتی آمریکا را برای فعال کردن ناشنوایان برپا کرده است.

او به عنوان یکی از اعضای کمیته ریاست جمهوری آمریکا برای اشتغال معلولان و کمیته حقوق و توانبخشی آمریکایی‌های معلول و همچنین منتقد ادبی هیئت تحریریه مجله مطالعات زبان اشاره وعضو کمیته اداری سالنامه ناشنوای آمریکا خدمت کرده است. جردن در دانشگاه ادینبورگ، به عنوان همکار تحقیقاتی در اسکاتلند و محقق مهمان در تولوز و مارسلیس فرانسه فعالیت داشته است.

جایزه سال شهروند واشنگتن در سال ۱۹۸۹، جایزه شجاعت در سال ۱۹۹۱، از مرکز شجاعت در گلدن، ولی مینه سوتا، جایزه آزادی شرکت واشنگتن پست در سال ۱۹۹۲، جایزه حقوق بشر و حقوق مدنی برای تمام انسان‌ها، ریاست شورای شهر واشنگتن و دریافت هشت مدرک دکتری افتخاری، از جمله افتخارات وی است.

انتهای پیام/

کد خبر 27947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد