سرانه نگهداری معتادان متجاهر در ایام کرونا پرداخت نشده است/ ۷۸۳ معتاد مبتلا به کرونا شناسایی شدند

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: علی‌رغم تأیید ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر افزایش سرانه نگهداری معتادان متجاهر در ایام کرونا از ۲۸ هزار به حدود ۸۰ هزار تومان، همچنان دستگاه‌های متولی ریالی منابع کرونای کشور به ما پرداخت نکرده‌اند.

فرید براتی سده در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با میزان ابتلای به کرونا در میان معتادان متجاهر در کشور اظهار کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه که ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب کرد که مجدداً معتادان بی‌خانمان (را که به آنها متجاهر می‌گوییم) در مراکز پذیرش شوند تاکنون حدود ۲۷ هزار نفر معتاد به ما معرفی شدند که براساس پروتکل وزارت بهداشت می‌بایست از همه آنها تست پی‌سی‌آر گرفته شود.

وی تصریح کرد: از حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد معتادان متجاهر تست پی‌سی‌آر گرفته شد و در موارد دیگر افراد تنها غربالگری شدند و براساس علائم جداسازی شده و به مراکز نقاهتگاهی منتقل شدند. افرادی که نتیجه تست آنها منفی بود در قرنطینه نگهداری شدند و بعد از طی شدن زمان قرنطینه به مراکز ماده ۱۶ منتقل شدند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: براساس آخرین آمار (تا آخر آبان ماه) ۷۸۳ نفر مبتلا به کرونا شناسایی شده است که برخی از آنها علائمشان شدیدتر بوده و ارجاع شدند به مراکز درمانی و بقیه در مراکز نقاهتگاهی نگهداری شده‌اند.

براتی سده افزود: امکاناتی که برای انجام امور مربوط به معتادان متجاهر درنظر گرفته شده در برخی از استان‌ها خوب بوده ولی در تهران وضعیت متفاوت بود. این کار در تهران به سپاه سپرده شد که همکاری خوبی را با ما داشتند و مرکزی را نیز در اختیار ما قرار دادند اما ظرفیت آن خیلی زود تکمیل شد و الان خیلی از این افراد در یکی از مراکز ما در بهزیستی در حال نگهداری هستند.

وی تصریح کرد: آنچه در حال حاضر در حال اجرا است براساس پروتکلی که وزارت بهداشت تهیه کرده بود، نبوده است. مقرر شده بود مرکز نقاهتگاه از قرنطینه جدا باشند که این‌گونه نشد. چون ظرفیتی که سپاه اعلام کرد محدود بود و خیلی زود تکمیل شد ما مجبور شدیم خودمان در سازمان بهریستی از آنها نگهداری کرده و به آنها خدمات ارائه دهیم.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به یکی از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا که محقق نشد، عنوان کرد: در سندی که وزارت بهداشت نوشت مبنی بر این بود که نیروی انسانی اضافی (پرستار و درمانگر) در بحث معتادان متجاهر دیده شد و همچنین در جلسات کمیته درمان ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد که بهزیستی رقم اضافه شده در ارتباط با این نیروی انسانی را برآورد کرده و سرانه آن را به دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کند تا دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز موضوع را به دبیرخانه ستاد ملی کرونا در وزارت بهداشت منعکس کند.

براتی سده تصریح کرد: پس از اعلام سرانه اضافه به ستاد ملی مقابله با کرونا در ارتباط با موضوع نگهداری معتادان متجاهر در ایام کرونا، مقرر شد تا آن رقمی که برای مبارزه با کرونا در کشور در نظر گرفته شده بود (که مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند به ما داده نشده) بخشی از آن هم به موضوع معتادان متجاهر تخصیص یابد.

وی با بیان این‌که سندی که وزارت بهداشت در بحث معتادان متجاهر در ایام کرونا نوشته بسیار هزینه‌بر است، گفت: علی‌رغم این‌که ما سرانه را حساب کرده و اعلام کردیم متأسفانه تاکنون ریالی در ارتباط با این موضوع پرداخت نشده است که این مبلغ با سرانه موجود معتادان متجاهر که ۲۸ هزار تومان است اصلاً همخوانی ندارد.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: در این میان عدم تأمین این سرانه نگرانی دیگری برای ما ایجاد کرده و آن این است که بسیاری از مؤسساتی که با ما در مراکز ماده ۱۶ طرف قرارداد هستند هر روز از تهران و سایر استان‌ها با ما تماس می‌گیرند که ما می‌خواهیم مرکز را تحول دهیم.

براتی سده خاطرنشان کرد: ما در بهزیستی خدماتمان را از طریق سمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی انجام می‌دهیم. خود ما در بهزیستی خدماتی (به لحاظ دولتی) برای ارائه نداریم. وقتی بخش غیردولتی با ما همکاری نکند این قضیه زمین می‌خورد و لذا من خواهشمندم مسئولین به این موضوع دقت کنند که مصوبه این بوده (پرداخت اضافه سرانه‌ها) که از منابع کرونای کشور که در ستاد ملی کرونا تخصیص داده می‌شود این بخش از هزینه‌ها دیده شود.

وی با بیان این‌که سرانه دیده شده توسط سازمان بهزیستی در بحث معتادان متجاهر در ایام کرونا ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان است که باید پرداخت شود، گفت: علی‌رغم این‌که من این موضوع را در دو جلسه کمیته درمان مطرح کرده‌ام ولی متأسفانه تا به الان این منابع تأمین نشده و در اختیار ما قرار نگرفته است.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پایان افزود: ریاست کمیته درمان ستاد ملی مبارزه با کرونا –آقای جان‌بابایی- دستور دادند که این کار انجام شود ولی همچنان دوستان ما در دستگاه‌های دیگر به این تعهد و پروتکل نگهداری معتادان متجاهر در زمان کرونا عمل نکرده‌اند.

کد خبر 26562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =