پیشگیری و مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق

در این فعالیت،نیروهای متخصص، متعهد و باتجربه سازمان بهزیستی با به کارگیری اصول علمی خانواده درمانی ، روان درمانی ، روان‌شناسی ، مشاوره ، مددکاری اجتماعی خانواده و ... به بررسی اختلالات عاطفی – شناختی زوجین و شناخت همه جانبه مسائل ومشکلات در ابعاد گوناگون پرداخته ، زوجین متقاضی طلاق را در رفع اختلافات یاری نموده و زمینه های سازش و حفظ و انسجام خانواده را فراهم می نمایند. این خدمات با هدف افزایش رضایتمندی و پایداری روابط خانوادگی، پیشگیری و کاهش طلاق و عوارض ناشی از آن و از طریق مداخلات تخصصی روانی- اجتماعی و حقوقی و افزایش عوامل محافظتی و کاهش عوامل خطر در خانواده ارائه می شود.

 پیشگیری و مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق ( تا سال ۱۳۹۹ در دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی انجام می شده است. از ابتدای سال ۱۳۹۹ به معاونت پیشگیری انتقال داده شد)

۱- مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق

در این فعالیت،نیروهای متخصص، متعهد و باتجربه سازمان بهزیستی با بکارگیری  اصول علمی خانواده درمانی ، روان درمانی ، روان‌شناسی ، مشاوره ، مددکاری اجتماعی خانواده و ... به بررسی اختلالات عاطفی – شناختی زوجین و شناخت همه جانبه مسائل ومشکلات در ابعاد گوناگون پرداخته ، زوجین متقاضی طلاق را در رفع اختلافات یاری نموده و زمینه های سازش و حفظ و انسجام خانواده را فراهم می نمایند. این خدمات با هدف افزایش رضایتمندی و پایداری روابط خانوادگی، پیشگیری و کاهش طلاق و عوارض ناشی از آن و از طریق مداخلات تخصصی روانی- اجتماعی و حقوقی و افزایش عوامل محافظتی و کاهش عوامل خطر در خانواده ارائه می شود.

فعالیت مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق از سال ۷۸ آغاز به کار نموده است.  در این فعالیت،نیروهای متخصص، متعهد و باتجربه سازمان بهزیستی با بکارگیری  اصول علمی خانواده درمانی ، روان درمانی ، روان‌شناسی ، مشاوره ، مددکاری اجتماعی خانواده و ... به بررسی اختلالات عاطفی – شناختی زوجین و شناخت همه جانبه مسائل ومشکلات در ابعاد گوناگون پرداخته ، زوجین متقاضی طلاق را در رفع اختلافات یاری نموده و زمینه های سازش و حفظ و انسجام خانواده را فراهم می نمایند. این خدمات با هدف افزایش رضایتمندی و پایداری روابط خانوادگی، پیشگیری و کاهش طلاق و عوارض ناشی از آن و از طریق مداخلات تخصصی روانی- اجتماعی و حقوقی و افزایش عوامل محافظتی و کاهش عوامل خطر در خانواده ،افزایش آگاهی عمومی در خصوص مشاوره های پیش و پس از ازدواج و طلاق ،تقویت برنامه های آموزشی و مشاوره ای به منظور آگاه سازی و گسترش مهارت های لازم برای ازدواج ،افزایش دسترسی عموم مردم به خدمات آموزشی ،مشاوره ای و مداخله ای پیش و پس از ازدواج و طلاق ،جلب همکاری نهادهای دولتی و غیر دولتی مرتبط در راستای کاهش بروز و شیوع طلاق ،تقویت نقش مشورتی تخصصی کارشناسان مرتبط سازمان بهزیستی در خصوص وضعیت حضانت فرزندان و کلیه احکام مرتبط در صورت وقوع طلاق، ارائه می گردد  و در آن فعالیت هایی برای  گروه مخاطبین پیش بینی شده است و اکنون در ۱۵۰ مرکز در کشور به متقاضیان طلاق خدمات روان شناختی- مددکاری اجتماعی و حقوقی ارایه می نماید.

اهداف کلی و اختصاصی:

اهداف کلی :

۱- تحکیم و تعالی بنیان خانواده از طریق افزایش رضایتمندی و پایداری روابط خانوادگی

۲- پیشگیری و کاهش طلاق و عوارض ناشی از آن در کشور به منظور صیانت از کانون خانواده از طریق مداخلات تخصصی روانی- اجتماعی

۳- افزایش عوامل محافظتی و کاهش عوامل خطر در خانواده

اهداف جزئی:

۱- افزایش آگاهی عمومی در خصوص مشاوره های پیش و پس از ازدواج و طلاق

۲- تقویت و تدوین برنامه های آموزشی و مشاوره ای به منظور آگاه سازی و گسترش مهارت های لازم برای ازدواج

۳- افزایش دسترسی عموم مردم به خدمات آموزشی ،مشاوره ای و مداخله ای پیش و پس از ازدواج و طلاق

۴- جلب همکاری نهادهای دولتی و غیر دولتی مرتبط در راستای کاهش بروز و شیوع طلاق

۵- شناسایی و کمک به حل مسائل و مشکلات اجتماعی زوجین جهت کاهش عوامل تنش زای ناشی از اختلافات خانوادگی

۶- حفظ انسجام خانواده های در معرض طلاق و ایجاد زمینه های سازش ماندگار

۷- تقویت نقش مشورتی تخصصی کارشناسان مرتبط سازمان بهزیستی در خصوص وضعیت حضانت فرزندان و کلیه احکام مرتبط در صورت وقوع طلاق

۸- ارتقاء و بهبود کیفیت زندگی پس از طلاق

۹- افزایش آگاهی‌ و مهارت های زوجین در رابطه بانحوه برخورد صحیح با کودکان

۱۰- فراهم آوردن زمینه های مناسب تداوم ارتباط والدین با کودکان پس از طلاق

۱۱- شناخت عوامل مؤثر در طلاق به منظور برنامه ریزی مناسب در راستای صیانت از کانون خانواده و آگاه سازی جامعه 

۱۲- توانمندسازی خانواده ها .

۱۳- اجرای مداخلات توسعه ای و مشارکتی محافظت کننده خانواده

۱۴- پیگیری های فعال مراقبت از خانواده ها

همچنین در راستای سیاست های سازمان در خصوص کنترل و کاهش طلاق همچون داشتن رویکرد کل نگر و جامع در برخورد با مساله طلاق، تمرکز بر برنامه های فراگیر پیشگیرانه، افزایش تعاملات بین بخشی، استفاده بهینه از ظرفیت های بخش غیر دولتی و ایجاد هم افزایی هر چه بیشتر در سازمان های متولی در امر کنترل و کاهش طلاق و تحقق تقسیم کار ملی مانند کاهش ۴ درصدی طلاق در هرسال و افزایش مراکز خدمات مشاوره قبل از ازدواج  در خصوص کاهش طلاق و تحکیم بنیان خانواده و تفاهم نامه چهار جانبه  فیمابین  سازمان بهزیستی کشور، وزارت کشور، معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه و شورای عالی انقلاب فرهنگی،  سازمان بهزیستی کشور از سال ۹۶ اقدام به تاسیس سامانه طلاق (تصمیم) نموده است که تاکنون در ۲۱ استان راه اندازی گردیده است و مقرر گردیده است تا پایان نیمه اول سال جاری در استان های باقیمانده نیز راه اندازی گردد.

در خصوص گزارش از کاهش  ۲۵ درصدی طلاق در برنامه ششم توسعه گزارشی از فعالیت سازمان بهزیستی کشور در خصوص نیل به این بند برنامه ششم توسعه به استحضار میرساند که در راستای اجرای اصل ۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی و به منظور اجرای مفاد ماده ۱۶ لایحه حمایت از خانواده ، با هدف حفظ قداست خانواده ، بعنوان اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین نهاد جامعه ، پیشگیری از طلاق و عوارض ناشی از آن و افزایش تعاملات بین بخشی ، بمنظور صیانت از کانون خانواده و کارکردهای آن، خصوصی سازی خدمات ،تجمیع طرح های مرتبط با  حمایت های روانی- اجتماعی و توانمندسازی خانواده و همچنین در راستای سیاست های سازمان در خصوص کنترل و کاهش طلاق همچون داشتن رویکرد کل نگر و جامع در برخورد با مساله طلاق، تمرکز بر برنامه های فراگیر پیشگیرانه، افزایش تعاملات بین بخشی، استفاده بهینه از ظرفیت های بخش غیر دولتی و ایجاد هم افزایی هر چه بیشتر در سازمان های متولی در امر کنترل و کاهش طلاق و تحقق تقسیم کار ملی مانند کاهش ۴ درصدی طلاق در هرسال و افزایش مراکز خدمات مشاوره قبل از ازدواج درخصوص کاهش طلاق و تحکیم بنیان خانواده و تفاهم نامه چهار جانبه  فیمابین سازمان بهزیستی کشور، وزارت کشور، معاونت پیشگیری از جرم آن قوه محترم و شورای عالی انقلاب فرهنگی،سازمان بهزیستی کشور از سال ۹۶ اقدام به تاسیس سامانه طلاق (تصمیم) کرده است .

کد خبر 23547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =