۷۰ هزار نفر در مراکز شبانه روزی بهزیستی نگهداری می شوند/ تاکید بر مناسب سازی زندان برای زندانیان معلول

رئیس سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو مشروح درباره اقدامات بهزیستی در حوزه‌های مختلف و فعالیت های این سازمان با شیوع کرونا، توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ممانعت سازمان برنامه و بودجه از پرداخت بودجه بند ۲۴ تبصره ۱۴، اقدامات بهزیستی برای افراد دارای معلولیتی که درگیر با آسیب‌های اجتماعی هستند و اقدامات بهزیستی برای حمایت‌ از مددجویان همزمان با شیوع کرونا موضوعاتی بود که با رئیس سازمان بهزیستی کشور درمیان گذاشتیم.

وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور روز شنبه ۲۵ مرداد ماه ضمن بازدید از تحریریه‌های باشگاه خبرنگاران جوان به گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان پرداخت و درخصوص حوزه‌های مختلف بهزیستی و اقدامات کرونایی این سازمان توضیحاتی داد.

وحید قبادی دانا دارای مدرک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران است. وی رئیس پیشین سازمان جوانان جمعیت هلال احمر کشور بود که حدود ۲ سال است ریاست فعلی سازمان بهزیستی کشور برعهده دارد.

از جمله سوابق اجتماعی-فرهنگی قبادی دانا می‌توان به رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر کشور، عضویت شورای اجتماعی کشور، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام و انقلاب اسلامی، مشاور ریاست جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

قبادی دانا در تاریخ ۵ دی ۱۳۹۷ طی حکمی از سوی محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور منصوب شد.

مشروح این گفت‌وگو را می‌توانید در ادامه بخوانید.

باشگاه خبرنگاران جوان: در راستای اطلاع رسانی درباره ویروس کرونا به افراد نابینا و ناشنوا چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

قبادی دانا: از رسانه های مختلف برای آشنایی افراد نابینا و ناشنوا با بیماری کرونا استفاده کرده‌ایم. روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور از سایر رسانه ها برای اطلاع رسانی استفاده کرده است. برای افرادی که دچار کم شنوایی و یا ناشنوایی هستند به طور خاص سعی شده است  پیام های آگاهی بخش و کمک کننده در زمینه آشنایی با ویروس کرونا ارسال شود.

از زمان شیوع ویروس کرونا برای افرادی که دسترسی به رسانه داشتند و می‌توانستند از رسانه‌های مختلفی استفاده کنند آگاهی‌رسانی انجام شده است. اما برای گروه هایی که دسترسی به رسانه نداشتند مانند کودکان کار و معتادان متجاهر با کمک اورژانس اجتماعی و موسسات غیردولتی به صورت رو در رو اطلاع رسانی در خصوص بیماری کرونا انجام گرفته است.

در آغاز شیوع این ویروس منحوس، کودکان کار و معتادان متجاهر اطلاعات کافی درباره این بیماری نداشتند، همچنین اقلام بهداشتی به آنها اهدا شد و در حد مقدورات ماسک دستکش مواد ضدعفونی کننده بین این گروه از افراد توزیع شد. بخشی از اعتبارات این اقدام از طریق سازمان بهزیستی و بخشی از آن از طریق حمایت‌های سازمان‌های مختلف تأمین شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: از شیوع کرونا تاکنون چه حمایت‌هایی از مددجویان بهزیستی شده است؟ از چه دستگاه‌هایی حمایت‌ها را دریافت کرده‌اید؟ به چه تعداد از افراد دارای معلولیت کمک‌ها داده شده است؟  

قبادی دانا:گروه های پرخطر ما سالمندان و افراد دارای معلولیت هستند که در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند، فرزندان بهزیستی در مراکز شبه خانواده حضور دارند و افراد دارای اعتیاد در مراکز ماده ۱۵ نگهداری می‌شوند. بیش از ۷۰ هزار نفر در ۲ هزار و ۵۳۱ مرکز به صورت شبانه‌روزی نگهداری می‌شوند که تمهیدات لازم از این جهت در نظر گرفته شد تا اقدام به هنگامی در جهت جلوگیری از شیوع این ویروس در مراکز انجام شود.

برای مراکز شبانه روزی اقدامات به هنگامی همزمان با شیوع ویروس کرونا انجام دادیم و اولین بخشنامه‌های ما در تاریخ ۵ بهمن ماه ابلاغ شد و به دلیل اینکه گروه‌های پرخطر بیشتر در معرض خطر هستند سعی کردیم مراکز را قرنطینه کنیم و از ملاقات‌های حضوری، حضور خیرین و خانواده‌ها جلوگیری شد. همچنین دستورالعمل‌هایی را اعلام کردیم تا هیچ مددجوی جدیدی پذیرش نشوند، مگر در شرایط خاص مانند گرفتن حکم قضایی.

بیش از ۸۰ دستورالعمل‌ از طرف کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی به مراکز اعلام شد. این کمیته به صورت منسجم و سیستماتیک از ۲ اسفند تشکیل شد. کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی در ارتباط با جامعه متنوع سازمان بهزیستی اقدامات متناسب و تمهیدات متفاوتی را انجام داده است. به عنوان مثال؛ ۱۵ هزار مهد کودکی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند تعطیلی و بازگشایی به موقعی داشتند. مراکز توانبخشی دستورالعمل‌های خاصی با شیوع کرونا اجرا کردند.

قبادی دانا: در ابتدای سال برای ۱۹۱ هزار خانواری که معلول شدید و خیلی شدیدی داشتند و دهک درآمدی آن‌ها ۱.۲.۳ بوده است و از جهت درآمدی ضعیف ترین، از جهت معلولیت شدیدترین وضعیت داشتند، بر اساس بعد خانوار بین ۳۶۰ تا ۴۸۰ هزار تومان و طبق ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت واریز شد، تامین اعتبار آن از طرف سازمان برنامه و بودجه بود که مبلغ ۷۰ میلیارد تومان برای هر سه ماه تخصیص داده شد.

برای مراکز شبانه روزی نگهداری از افراد دارای معلولیت جسمی، سالمندان و معلولان ذهنی سرانه نفری ۵۰۰ هزار تومان بر روی کارت خیریه و موسسات غیردولتی که از آن‌ها نگهداری می‌کردند شارژ شد که مبلغ آن میلیارد تومان بود و ۲۰ میلیارد تومان آن توسط سازمان برنامه و بودجه تامین اعتبار شده بود.

همچنین برای تمامی افرادی که در مراکز نگهداری بهزیستی هستند در هفته اول اسفند ماه (۳ اسفند ماه) مبلغ ۳۰ هزار تومان برای هر نفر جهت تهیه اقلام بهداشتی به حساب مراکز شارژ شد. برای مراکز اقامتی افراد دارای اعتیاد و برای مراکز نگهداری فرزندان بدون سرپرست و غیرموثر مبلغ  ۵ میلیون تومان جهت تهیه اقلام بهداشتی واریز شد.

کمک‌هایی را نیز از دستگاه‌های مختلف دریافت کردیم به عنوان مثال مبلغ ۲۵۰ هزار تومان برای افراد معلولیت دارای ضایعه نخاعی و افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید وابسته به بستری که در منازل نگهداری می‌شود و حق پرستاری دریافت می‌کردند که در مجموع ۴۰ هزار خانوار هستند، واریز شد. مجموع این کمک ۱۰ میلیارد تومان بود که بنیاد مستضعفان این منابع را اختصاص داد.

برای پدر یاران، مادر یاران و مدد کاران مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی که حدود ۲۰ هزار نفر هستند و کارکنان غیر دولتی محسوب می‌شوند نفری ۵۰۰ هزار تومان کمک هزینه برای آن‌ها شارژ شد که حدود ۱۰ میلیارد تومان منابع این اعتبار بود که از طرف بنیاد مستضعفان تامین اعتبار شد.

مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برای کمک هزینه موردی به مددجویان سازمان بهزیستی در استان‌های مختلف با تکیه بر افرادی که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند اعتبار تخصیص داده شد که بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به هر نفر بر روی کارت بانکی آن‌ها شارژ شد؛ که بودجه این اعتبار از طرف ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان اختصاص داده شد.

برای ۲۶ هزار نفر از فرزندان دارای سرپرست غیر موثر مبلغ ۵۰۰ هزار تومان بر روی کارت بانکیشان شارژ شد که اعتبار آن از طرف بنیاد مستضعفان تخصیص داده شده بود. همچنین سعی شد برای سایر گروه‌های هدف نیز اقداماتی انجام شود و به ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست دادیم که بودجه‌ای برای گروه‌های هدف بهزیستی در نظر گرفته شود. امیدواریم که با دریافت این مبلغ به سایر گروه‌های هدف نیز خدمت رسانی داشته باشیم.

همچنین در روزهای آینده کمک‌هایی را به مراکز نگهداری سالمندان و افراد دارای معلولیت مانند پیک اول شیوع کرونا اختصاص خواهیم داد؛ امیدواریم که بتوانیم منابع آن را تامین کنیم، اما هنوز دستگاه اعلام آمادگی نکرده و باید سایر منابع موجود در سازمان بهزیستی مدیریت کنیم تا بتوانیم این اقدام را انجام دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی از افراد دارای معلولیت از دهک‌های درآمدی خود اطلاع ندارند و زمانی که بهزستی اعلام می‌کند برای دهک‌های ۱ تا ۳ خدماتی را ارائه می‌دهیم این گروه از افراد نمی‌دانند در دهک چند هستند. از کجا می‌توانند به دهک‌هایشان دسترسی داشته باشند و اگر اشتباهی در دهک بندی‌شان شده باشد آن را اصلاح کنند؟

قبادی دانا: دهک بندی‌ها بر اساس آزمون وسع انجام شده است و بانک اطلاعات ایرانیان این اطلاعات را در اختیار دارد و اطلاعات این بانک محرمانه است. هیچ‌کس دسترسی به آن ندارد و براساس کد ملی به صورت محرمانه این دهک بندی که از قبل انجام شده است. بانک اطلاعات ایرانیان از املاک افراد، دارا بودن اتومبیل و یا ارزش ریالی اتومبیل‌شان، تراکنش‌های مالی، سفر خارج  از کشور فرد در طول سال، اطلاعات دارد و بر این اساس دهک بندی‌ها صورت گرفته است.

برخی از خدمات سازمان بهزیستی براساس آیین نامه‌های قانونی شکل می‌گیرد به عنوان مثال پرداخت شهریه دانشگاه‌ها غیر دولتی طبق آیین نامه برای معلولانی است که معلولیت‌شان متوسط، شدید و خیلی شدید است که در دهک درآمدی ۱ تا ۷ قرار دارند پس همیشه خدمات برای دهک ۱ تا ۳ نیست.

با توجه به اینکه امکانات و منابع محدود است طبیعتاً باید امکانات عادلانه توزیع شود  و هرکس که نیازتر است دریافت کند. کمبود امکانات باعث می‌شود تا افراد دارای معلولیتی که در مناطق محروم هستند و شرایط سخت مالی دارند را باید بیشتر حمایت کنیم. فرد دارای معلولیت که در رده‌های دیگر قرار دارد شرایط بهتری نسبت به فرد دارای معلولیتی که در یک منطقه دورافتاده با شرایط سخت جسمی و کمبود امکانات زندگی می‌کند، دارد. وظیفه ما این است که امکانات موجود را عادلانه در اختیار کسانی که نیاز بیشتری دارند قرار دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: نظارتی بر عملکرد مالی انجمن‌هایی که تحت حمایت سازمان بهزیستی هستند وجود دارد؟ باتوجه به اینکه این انجمن‌ها علاوه بر حمایت‌های مالی که از طرف سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند حمایت‌های مردمی نیز دریافت کردند.

قبادی دانا: برخی از مجموعه‌هایی که در حوزه فعالیت‌های سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند متاسفانه مجوزی از سازمان بهزیستی دریافت نکردند و برخی از انجمن‌هایی که با مجوز سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند الزاماً به معنای دریافت کمک مالی از سازمان بهزیستی نیست. انجمن‌ها، خیریه‌ها و موسسات غیر دولتی را داریم که هیچ حمایت مالی از سازمان بهزیستی دریافت نمی‌کند. برخی از مراکز و خیریه‌ها که شریک کاری سازمان بهزیستی محسوب می‌شوند و تصدی گری امور اجرایی سازمان را بر عهده دارند که در قبال فعالیت آنها خرید خدمت انجام می‌شود و یا به فعالیتشان یارانه داده می‌شود. مانند مراکز شبانه روزی سالمندان، معلولان، مراکز توانبخشی روزانه، مراکز نگهداری از فرزندان دارای سرپرست غیر موثر و مراکز شبه خانواده که یارانه دریافت می‌کنند.

اما جهت شفافیت فعالیت‌های مالی سازمان بهزیستی سعی کردیم ابتدا از خود سازمان آغاز کنیم و تمام بودجه سازمان بهزیستی را از محل مختلف به صورت شفاف در سامانه قرار دادیم و نحوه تخصیص این بودجه‌ها را در سامانه شفافیت بهزیستی مشخص کردیم. ریز بودجه‌ای که در فعالیت‌ها مختلف هزینه کردیم را در سامانه معلوم کردیم. امیدواریم این سیر ادامه پیدا کند، اما برای موسسات خیریه‌ها و موسسات غیر دولتی برخی مجوزهایشان را از دستگاه‌های دیگر جذب کردند و همکار سازمان بهزیستی شدن که این افراد باید هر چه سریع‌تر به اخذ مجوز از سازمان بهزیستی اقدام کنند تا بتوانیم نظارت کافی مالی بر این مراکز داشته باشیم.

آیین‌نامه نظارت، ساماندهی و درجه بندی موسسات غیردولتی و خیریه‌ها در حال آماده شدن است در روزهای آتی جمع بندی و اعلام می‌شود. تمامی موسسات غیر دولتی و موسسات موظف هستند در چارچوب این آیین‌نامه عمل کنند که بخشی از ضوابط نظارتی و ارزیابی این آیین نامه نظارت بر فعالیت‌های مالی آن‌ها خواهد بود که باید حسابرس داشته باشند تا وضعیت مالی آن‌ها را گزارش کنند. این مسئله می‌تواند به شفافیت کمک کند، هرچند که خیرین ما صادقانه و سالم کار می‌کنند و تمام زندگی‌شان برای خدمت رسانی به جامعه هدف به کار گرفته‌اند. این اقدام اعتماد عمومی مردم را نسبت به خیریه‌ها و موسسات غیر دولتی ایجاد خواهد کرد، همچنین فعالیت مردم با سازمان بهزیستی در امور خیریه افزایش پیدا خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: همکاری سازمان بهزیستی درخصوص پویش ایران همدل به چه صورت است؟

این پویش پایان ماه صفر ادامه پیدا خواهد کرد. تمام مراکز، ادارات و مجموعه‌های سازمان بهزیستی همدل و همزبان در کنار هم  و در کنار سایر سازمان‌ها قرار است از آسیب دیدگان کرونا حمایت کنند. به عنوان مثال؛ بحث کمک معیشتی، تهیه اقلام آموزشی برای فرزندان مان که از مهر ماه قرار است به مدرسه بروند و یا تهیه اقلام بهداشتی و درمانی ازجمله کمک‌هایی است که در پویش قرار است صورت گیرد.

در پویش ایران همدل همکاری بین کمیته امداد امام خمینی، وزارت ارتباطات، سازمان صدا و سیما، سازمان بسیج، ستاد اجرایی فرمان امام، سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان در موج دوم شکل گرفته است. در مرحله اول به عنوان پویش همدلی مومنانه، سازمان بهزیستی فعالیت خود را انجام داد، اما در این مورد به صورت متمرکز تمامی مجموعه‌ها در کنار یکدیگر مشارکت می‌کنند تا کمک‌های مردم نوع دوستمان را برای نیازمندان جمع‌آوری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: سازمان برنامه و بودجه ردیف اعتباری کاهش فقر مطلق را در بند ۲۴ تبصره ۱۴ را پرداخت نمی‌کند. آخرین اقدامات سازمان بهزیستی برای دریافت این مبلغ از سازمان برنامه و بودجه چه بوده است؟

قبادی دانا: در ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه آمده است که میزان پرداخت مستمری برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد باید ۲۰ درصد حداقل دستمزد آن سال باشد یعنی در سال جاری میانگین پرداخت به خانوارها باید در حد ۳۶۰ هزار تومان باشد اگر حداقل دستمزد یا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم.

از طرفی در قانون بودجه سال ۹۹ در بند ۲۴ تبصره ۱۴ مبلغ ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان را سازمان برنامه بودجه برای پرداخت مبلغی به عنوان، کاهش فقر مطلق برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، اجرای ماده ۶ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و اجرای قانون ایثارگران پیش‌بینی کرده است. چیزی که مجلس شورای اسلامی در تصویب بودجه مصوب کرد این بود که ۹۵ درصد این مبلغ به عنوان "فقر مطلق" در نظر گرفته شود. اما اختلاف نظری وجود دارد و سازمان برنامه و بودجه می‌گوید مبلغ مستمری، مبلغ بخشی از بودجه جاری کمیته امداد و مبلغ بخشی از بودجه قانون حمایت از افراد دارای معلولیت را جزئی از این ۹۵ درصد محسوب می‌کند.

از طرفی عده‌ای از کارشناسان می‌گویند این ۹۵ درصد جهت فقر مطلق تخصیصی برای مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است این مسئله در حال صحبت و رایزنی است و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نامه‌ای را به ریاست محترم جمهوری نوشتند و موضوع را در میان گذاشتند تا این کار انجام شود.

از طرف کمیته امداد نیز در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تطبیق قوانین فعالیت‌هایی صورت گرفته و نظراتی از کمیته تطبیق قوانین اخذ شده و به ریاست جمهوری ارسال شده است. البته منابع محدود و کم است شرایط سختی را به سر میبریم، چه به لحاظ تحریم‌های ظالمانه و چه به لحاظ شیوع ویروس کرونا، اما امیداریم توجه سازمان برنامه و بودجه که همواره به وضعیت محرومان داشتند و پیگیری‌های صورت گرفته هر چه زودتر این مبلغ محقق شود و این تخصیص اعتباری صورت گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: سازمان بهزیستی چه اقداماتی را برای حمایت از افراد دارای معلولیت که در زندان‌هاست انجام داده است؟

قبادی دانا: در جلسه‌ای که با ریاست سازمان زندان‌ها داشتیم یکی از موارد تاکیدی این بود که افراد دارای معلولیتی که در زندان‌ها به سر میبرند احصا شوند و به افرادی که جرایم مالی و جرایم غیر عمد دارند کمک شود تا بتوانیم آن‌ها را آزاد کنیم. همچنین بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که در زندان‌ها فرد دارای معلولیت در شرایط مناسب سازی قرار گیرند تا بتوانند دوران محکومیت را با شرایط سهل‌تری با توجه به شرایط جسمانی که دارند بگذراند. اقدامات کارشناسی انجام شده و نیازهای لازم برای این اقدام برآورد شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: آماری از افراد دارای معلولیتی که دچار آسیب‌های اجتماعی و یا در زندان‌ها هستند، دارید؟

قبادی دانا: در ارتباط با سایر مشکلات مانند اعتیاد نیز آمار دقیقی از تلاقی این دو موضوع یعنی معلولیت و اعتیاد نداریم چراکه شناسایی هویتی دقیقی از افراد دارای اعتیاد نداریم، اما شناسایی خوبی از افراد دارای معلولیت داریم و یکی از برنامه‌های ما در سال جاری این است که برای افراد دارای اعتیاد که در مراکز ماده ۱۵ هستند همچنین افراد دارای اعتیاد که مراکز ماده ۱۶ هستند بر اساس تعیین هویت آن‌ها با استفاده از پارامترهای بیومتریک هویت شناسی کنیم و به آمار اعتیاد افراد دارای معلولیت برسیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: ۶۰ الی ۷۰ درصد بودجه توانبخشی برای مراکز نگهداری دارای معلولیت هزینه می‌شود و در این مراکز ۵۰ هزار معلول نگهداری می‌شود. با توجه به اینکه یک میلیون و ۶۰۰ میلیون در مراکز نگهداری نمی‌شوند این تقسیم بودجه کمی دور از عدالت نیست؟

قبادی دانا: قانون حمایت از افراد دارای معلولیت قانونی است که در اسفند ماه ۹۶ مصوب شد و در اردیبهشت ماه ۹۷ توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است این قانون اعتبارش را از ابتدای سال ۹۸ توانست اخذ کند و برآوردی که برای اجرای این قانون در سال ۹۹ کارشناسان ما داشتند، ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه بوده است، که ۱۵ هزار میلیارد تومان برای خدماتی است که سازمان بهزیستی ارائه می‌کند ۵ هزار میلیارد تومان برای سایر نهادها و وزارتخانه‌هایی است که مکلف به اجرای این قانون و ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت هستند.

این در حالی است که کل بودجه در نظر گرفته شده در سال ۹۹ برای اجرای قانون هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است. در شرایطی که کمتر از ۱۰ درصد بودجه مصوب برای اجرای این قانون اختصاص داده شده مشکلات عدیده خواهیم داشت. پس مجبور هستیم بر اساس اولویت‌ها تصمیم‌گیری کنیم.

افرادی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند حدود ۵۰ هزار نفر هستند این افراد شرایط نگهداری در منزل را ندارند و یا افرادی هستند که فردی را ندارند که از آن‌ها نگهداری کنند و تقریباً تمامی این معلولان، معلولیت‌شان شدید و خیلی شدید است. این معلولان در شرایط سختی به سر می‌برند هر کدام از این گروه‌ها اگر در مراکز نگهداری حمایت نشوند زندگی سختی را خواهند داشت.

برخی از این معلولان که مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند مانند بیماران روانی مزمن ممکن است بتوانند مشکلاتی را برای جامعه ایجاد کند، افرادی که دارای معلولیت‌های ذهنی شدید هستند و امکان نگهداری از آن‌ها در منزل وجود ندارد، خانواده‌هایی که از نگهداری فرزندانشان عاجز هستند و یا خود خانواده دچار مشکل است به عنوان مثال پدر و مادر سالمند هستند و یکی باید از خود پدر و مادر مراقبت کنند. سرانه‌ای که برای نگهداری این افراد در مراکز در نظر گرفته شده است ۹۲۴ هزار تومان است.

حدود ۱۴ هزار معلولی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند، مجهول‌الهویه هستند و متولی‌ای برای نگهداری ندارند پس باید از آن‌ها حمایت شود سرانه‌ای که برای معلولان مجهول الهویه در نظر گرفته شده حدود یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان است.

این سرانه‌ها تقریباً یک سوم هزینه نگهداری این افراد در مراکز تشکیل می‌دهد مراکز نگهداری هم مجبور هستند برای نگهداری این معلولان از خیرین و اشخاص خاص جلب کمک کند. ۵۰ هزار نفر معلولی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند و یا معلولانی که در مراکز نگهداری روزانه هستند، نیاز زیادی به همین مبالغ یارانه دارند.

اگر قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به طور کامل اجرا شود به عنوان مثال ماده ۶ این قانون که مربوط به وزارت بهداشت است، اجرا شود سایر افراد دارای معلولیت می‌توانند با بیمه خدمات توانبخشی را دریافت کند. به علت محدودیت منابع اولویت بندی کردیم و اشخاص دارای نیازهای خاص و دارای مشکلات بیشتر در اولویت ما قرار دادیم پس مجبور هستیم مدیریت منابع را طوری داشته باشیم که معلولانی که در مراکز نگهداری می‌شوند و خانواده‌هایی که در دهک‌های درآمدی پایین تری هستند، مبلغ بیشتری را دریافت کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در حوزه مسکن مددجویان سازمان بهزیستی چه اقداماتی انجام داده است؟

قبادی دانا: در حوزه مسکن کل بودجه ساخت مسکن سازمان بهزیستی ۴۵ میلیارد تومان در سال است که با این مبلغ تعداد کمی مسکن را می‌توان ساخت و همواره سعی کردیم از دستگاه‌های مختلف کمک جلب کنیم به عنوان مثال؛ برای تامین مسکن خانواده‌های بیش از دو معلول، ۳۶۰ میلیارد تومان بنیاد مستضعفان کمک کرده است. این طرح از سال ۹۴ آغاز شده است و مسکن ۱۴ هزار خانوار دارای دو معلول احصا شده است. حدود ۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی تحویل داده شده و الباقی نیز در حال انجام است.

در طول این سنوات مبلغ ۲۴۰ هزار میلیارد تومان نیز برای انجام این سازمان بهزیستی اختصاص داده است. ۵۰ میلیارد تومان ستاد اجرایی فرمان امام اختصاص داده است، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز پای کار آمده و مبالغی هم به صورت بلاعوض و اعطای وام درنظر گرفته است. همچنین انجمن خیرین مسکن ساز مشارکت داشتند. امیدواریم با کمک تمامی دستگاه‌ها به جامعه هدف بهزیستی خدمت رسانی کنیم.

کد خبر 21798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =