تمام افراد خانواده معلولین سرپرست خانوار مستمری دریافت می‌کنند/ بهزیستی هزینه شهریه دانشگاه آزاد فرزندان معلولین را برعهده گرفت

محمد نفریه گفت: اگر فرزندان فرد معلولِ سرپرست خانوار در دانشگاه آزاد درس بخوانند، صددرصد و اگر در دانشگاه‌های دیگر باشند ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه دانشگاه آنها توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد نفریه، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی، با تاکید بر اینکه مستمری معلولین هر سال افزایش پیدا می‌کند، گفت: طبق برنامه ششم توسعه، مستمری معلولین هرسال افزایش پیدا کرده است برای مثال سال گذشته ۱۷۶ هزار معلول از کمک‌های بُعد خانوار بهزیستی برخوردار شده‌اند.

او افزود: حمایت از خانواده افراد معلول یکی از مطالبات ما در حوزه توانبخشی بود که سال‌ها آن را پیگیری کردیم و درنهایت خوشبختانه سال گذشته محقق شد.

نفریه با تشریح کمک بُعد خانوار معلولین گفت: تا قبل از اجرا شدن این طرح اگر فرد معلول سرپرست خانوار بود، فقط یک مستمری دریافت می‌کرد اما با اجرای این طرح تمام افراد خانواده مستمری دریافت می‌کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به پرداخت کمک هزینه معیشتی به معلولین گفت: در قانون حمایت از افراد دارای معلولیت پیش بینی شده هزینه‌ای به عنوان حمایت معیشتی به افرادی که درآمد پایین دارند، تعلق گیرد به همین جهت سال گذشته ۳۴۰ هزار میلیارد تومان به بهزیستی تخصیص داده شد که ما این مبلغ را بین ۱۹۶ هزار خانوار تقسیم کردیم که همه افراد سه دهک پایین درآمدی را شامل شد.

او افزود: این مبلغ به مستمری افراد معلول افزوده شد و در حساب آنها قرار گرفت.

نفریه با اشاره به نحوه محاسبه مستمری معلولین گفت: مستمری بهزیستی از چند مورد تشکیل می‌شود به این صورت که برخی فقط مستمری بهزیستی، برخی مستمری هدفمندسازی یارانه‌ها، برخی حق معیشت و برخی بُعد خانوار را دریافت می‌کنند.

او افزود: این مبالغ به تنهایی زیاد نیستند اما وقتی با یکدیگر جمع می‌شوند و به حساب افراد واریز می‌شوند، مبلغ قابل توجهی می‌شود درحالی که مردم معتقدند بهزیستی کمک بسیار کمی به معلولین می‌کند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: برای مثال یک فرد دارای معلولیت ضایعه نخاعی که سرپرست خانوار است و دو فرزند دارد، حدود ۵۰۰ هزار تومان از محل سازمان بهزیستی و هدفمندسازی یارانه‌ها دریافت می‌کند، ۵۵۴ هزار تومان حق پرستاری به او تعلق می‌گیرد، اگر جزو سه دهک درآمد پائین باشد ۱۵۰ هزار تومان حق معیشیتی می‌گیرد و ۱۸۰ هزار تومان هم برای تهیه وسایل بهداشتی به او پرداخت می‌شود که در مجموع بالای یک میلیون تومان می‌شود.

نفریه عنوان کرد: جدا از این کمک هزینه‌ها ممکن است فرد معلول هزینه ایاب و ذهاب، درمان، ودیعه مسکن و... را نیز دریافت کند که بالای ۴ و ۵ میلیون تومان است.

او با اشاره به معلولینی که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، گفت: براساس قانون، معلولین طبق نوع معلولیت و شدت آن می‌توانند از کمک هزینه‌های بهزیستی بهره‌مند شوند برای مثال ممکن است فردی با درصد کمی از معلولیت دارای شغل باشد و از حقوق مزایای دولتی بهره‌مند شود طبیعی است که این فرد با کسی معلول نخاعی است و نمی‌تواند از جای خود بلند شود تفاوت دارد و ما کمک هزینه کمتری به او پرداخت می‌کنیم.

او افزود: خوشبختانه سامانه دهک‌بندی معلولین کمک شایانی به ما در شناسایی معلولین کرده و این باعث می‌شود ما به شکل عادلانه به آنها رسیدگی کنیم.

بهزیستی ۱۰۰ درصد از هزینه دانشگاه آزاد فرزندان معلولین را پرداخت می‌کند

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به پرداخت کمک هزینه دانشجویی به فرزندان معلولین گفت: از سال گذشته ما به فرزندان معلولین که وارد دانشگاه می‌شوند، کمک هزینه پرداخت می‌کنیم.

او افزود: اگر شخص معلول که شدت معلولیت آن بالا هم باشد وارد دانشگاه شود، صددرصد هزینه دانشگاه او را پرداخت می‌کنیم اما اگر خانواده او یعنی فرزندانش در دانشگاه درس بخوانند، ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه دانشگاه توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

نفریه تصریح کرد: از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی با ما همکاری کرده است اگر فرزند فرد معلولی در این دانشگاه مشغول به تحصیل شود صددرصد هزینه آن پرداخت می‌شود و اگر در دانشگاه های غیرانتفاعی و... باشد حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد آن را پرداخت می‌کنیم که البته ان‌شاءالله با آنها هم وارد مذاکره می‌شویم به صددرصد برسد.

۴۰ هزار معلول در ایام کرونا کمک هزینه ۲۵۰ هزار تومانی دریافت کردند

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی به توزیع اقلام بهداشتی بین معلولین در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، بیشترین فوتی‌ها در افرادی که ضایعه نخاعی دارند، بود بنابراین آنها گروه هدف ما قرار گرفتند و ۱۰ هزار میلیارد تومانی را که بنیاد مستضعفان در اختیار ما قرار داد به شکل کمک‌های ۲۵۰ هزار تومانی به حساب ۴۰ هزار نفر از معلولین شدید بسترگرا واریز کردیم.

کد خبر 20392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =