ببینید| تشریح جزییات آغاز فعالیت مهدهای کودک از امروز

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور،پیش از ظهر امروز۲۴ خرداد ماه ۹۹،در برنامه زنده تلویزیونی روی خط خبر،جزییات آغاز فعالیت مهدهای کودک را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛دکتر حبیب الله مسعودی فرید روی خط برنامه زنده تلویزیونی«روی خط خبر»،با اشاره به دستور رییس جمهور در ستاد ملی کرونا در خصوص بازگشایی مهدهای کودک، گفت: بر اساس دستور این ستاد، از امروز فعالیت مهدهای کودک با رعایت موارد خاص در سراسر کشور آغاز شده است و مهدهای کودک در مناطق زرد و سفید کشور با حداکثر نیمی از ظرفیت و در مناطق قرمز با حداکثر یک سوم ظرفیت بازگشایی می شوند.

وی افزود:اولویت حضور کودکان در مهدها نیز با توجه به شاغل بودن والدین تعریف شده است تا دغدغه پدران و مادرانی که یا جایی برای سپردن کودکان نداشتند و یا برای نگهداری از فرزندشان در داخل منزل فرد قابل اعتمادی سراغ نداشتند و گاه مجبور می شدند فرزندشان را به محیط کار ببرند، رفع شود.

مسعودی فرید مواردی همچون ضدعفونی کردن کامل تجهیزات مهد کودک،اسباب بازی ها،محیط و مکان هایی که بچه ها در آن تردد دارند و همچنین عدم استفاده از فضای بازی مشترک همچون تاب،سرسره،استخر توپ و... که می تواند موجب انتشار و تشدید عفونت باشد را از موارد بهداشتی  ابلاغ شده به مهدهای کودک عنوان کرد و افزود: علاوه بر این ها پرسنل مهدکودک نیز باید با تجهیزات کامل بهداشتی شامل ماسک و دستکش و ... در مهد حاضر شوند. کفش ها خارج از فضای مهد قرار گیرد و چیدمان کلاس ها نیز طوری باشد که حداکثر یک متر بین کودکان فاصله باشد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به لزوم بررسی وضعیت کودکان در بدو ورود به مهد کودک نیز گفت:کودکان روزانه مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت داشتن تب و بی حالی و یا علایم سرماخوردگی بلافاصله جدا سازی و به منزل ارجاع می شوند. همچنین بر اساس تعهدی که مهدهای کودک از والدین می گیرند، ابتلا به بیماری کرونا درنزدیکان کودک حتما باید به مهد اطلاع داده شود تا اگر احتمال ابتلا به  این بیماری در کودک وجود داشته باشد؛ هم برای خود کودک،برای مربیان، برای سایر کودکان و خانواده های آنان  خطری  وجود نداشته باشد.

وی همچنین بر رعایت کامل اولویت بندی در مهدهای کودک تاکید کرد و افزود:جمعیت مهدهای کودک نباید از میزان ظرفیت مشخص شده فراتر رود و با توجه به اینکه اولویت با خانواده های شاغل است،بچه های دیگر نباید در مهد کودک پذیرش شوند و همکاران ما در بهزیستی استان ها و شهرستان ها با دقت بر این موارد نظارت دارند و در صورت لزوم، مداخله یا تذکر را به طور مکرر انجام می دهند.

مسعودی فرید همچنین رعایت مسائل بهداشتی،شستشوی مکرر دست کودکان با نظارت مربیان و وجود وسایل ضدعفونی کننده شامل پایه الکلی برای افراد و یا مواد ضدعفونی کننده سطوح در مهد ها را نیز از دیگر موارد درج شده در پروتکل های بهداشتی ابلاغ شده به مهدهای کودک عنوان کرد و افزود:نکته مهمی که در این دستورالعمل ها به آن اشاره شده است توجه به مکان نگهداری مواد ضدعفونی کننده در مهدهای کودک و تاکید بر عدم دسترسی کودکان به این مواد است و در صورتی که نیاز به استعمال  این مواد برای کودکان باشد،حتما باید با نظارت دقیق مربی انجام شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین در خصوص سرو غذا و میان وعده در مهدهای کودک نیز،گفت: توصیه ما این است که بچه ها ناهار خودشان را از منزل به مهد کودک ببرند، اما اگر قرار است که مهد کودک به بچه ها غذا بدهد، حتما باید غذای گرم  سرو شود و ترجیحا در ظروف شخصی و مخصوص بچه ها کشیده شود.شستشوی ظروف در نهایت دقت و رعایت اصول بهداشتی صورت گیرد.

وی در خصوص نحوه نظارت بر پروتکل های بهداشتی مهدهای کودک نیز گفت:بازدید و اعزام  تیم های ناظر از سوی سازمان بهزیستی از همین امروز آغاز شده است وتلاش می شود تا در شهرهای کوچک به صورت یک روز در میان و در شهرهای بزرگ به صورت هفتگی این بازدید صورت گیرد. همچنین سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳ که از قبل نیز وجود داشته است برای دریافت گزارش موارد نقض پروتکل ها در مهدهای کودک در نظر گرفته شده است. همچنین ادارات بهزیستی استان ها و شهرستان ها نیز آماده پاسخگویی و بررسی شکایات شهروندان در این خصوص هستند.

کد خبر 18464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =