شکل‌گیری اراده عمومی برای عبور از موانع خانواده/سحرنشینی پای سفره مادر

سازمان بهزیستی کشور امسال با دو برنامه از مامان بگو و سحر نشینی با مشارکت شبکه دو سیما به خانه های مردم امده است تا از مادرانه ها بگوید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، ویژه‌برنامه‌های عید نوروز و ماه مبارک رمضان امسال در شبکه‌های مختلف سیما و از جمله شبکه دو، تلاشی برای ایجاد تمایز با سال‌های گذشته را نشان می‌دهند. در این میان برنامه‌های نسبتا جاافتاده‌تر سال‌های اخیر، جایگاه ویژه‌تری در این کنداکتور مناسبتی تلویزیون دارند.

"از مامان بگو" با اجرای محیا اسناوندی یکی از همین برنامه‌هاست که بعد از افطار پخش شده و ویژه‌برنامه شب‌های عید خود را با موضوعات و سوژه‌هایی خاص پیش چشم مخاطبان گذاشته و سعی دارد اهمیت بحث مادری را در روزهای مهم سال، به تماشاگران تلویزیون بیش از پیش یادآور شود.اما در این مجموعه برنامه بیش از هر چیز، دکور چشم‌نوازی جلب توجه می‌کند که مستقیما حدیث مشهور درباره مادران را به ذهن بیننده می‌آورد: "بهشت زیر پای مادران است"

دوربینی از پشت درختان و گل‌ها و آب، وارد استودیو و به ارامی به مهمانی که حتما یک قرار است بحثی درباره مادری را مطرح کند، نزدیک می‌شود، نشان از احترام و دلدادگی برنامه‌سازان برای این موضوع دارد.

اما مباحث و سوژه‌های ناگفته و مهمی هم در قسمت‌های ویژه عید در این برنامه پیش‌بینی شده‌اند که از آن میان می‌توان به مادر و فرزندی در ارتباط با اختلالات روانی، شیوه تعامل یک فرزند با والدین ناشنوا و نابینای خود و بسیاری سوژه‌های قابل تامل دیگر اشاره کرد.

سوژه‌هایی که هر یک به بهانه‌ای و از زاویه‌ای نقش حیاتی مادران در جامعه را نشان می‌دهد و مادرانی را که قهرمانان زندگی خود هستند به تصویر می‌کشد.

شاید در روزهای ابتدای سال جدید و با توجه به اولویت‌های کشور در حوزه خانواده، باید مسئله مادری را با تمام جزئیات و ابعاد آن به مخاطان و مسئولین متذکر شد تا جا برای برنامه‌ریزی حساب‌شده‌تر توسط مسئولان و پذیرش بیشتر در مخاطبان باز شود و اراده عمومی به سمت عبور از موانع خانواده حرکت کند.

سحرنشینی پای سفره مادر

سال‌هاست که تلویزیون تلاش کرده در سحرهای ماه رمضان برنامه‌های مختلفی روی آنتن ببرد تا روزه‌دارانی که در ساعات معنوی سحر برخواسته‌اند پای تلویزیون بهره‌ای از یاد خدا ببرند و با دعا و مناجات و اذان تلویزیون همراه شوند.

یکی از برنامه‌های متفاوتی که امسال روی آنتن رفت برنامه «سحرنشینی» شبکه دو بود که سعی کرد تمایزات جدی با دیگر برنامه‌ها داشته باشد و با اقبال خوب مخاطبان هم مواجه شد.

حضور خانم راحله امینیان به‌عنوان یکی از مجریان موقر آراسته به حجاب فاطمی در پوشش و گفتار هر چند در ابتدا قدری دارای ریسک می‌نمود اما در همان شب‌های اول نشان داد انتخاب درستی است و لحن آرام و مادرانه وی توانست بر برنامه سحر بنشیند.

مهم‌ترین بخش سحرنشینی امسال آن است که پرداختن به حقیقت شب قدر یعنی حضرت فاطمه زهرا(س) را سوژه اصلی برنامه کرد و برای تبیین ابعاد وجودی ایشان از کارشناس پژوهشگر این حوزه یعنی حجت‌الاسلام محمدمهدی هدایت بهره برد که تا اینجا موفق ظاهر شده است.

ساخت یک برنامه ۳۰ قسمتی در وقت سحر با محور قرار دادن موضوع خانواده و تبیین گوهر وجودی حضرت زهرا(س) با استفاده از شرح القاب و اسامی ایشان اقدامی نو بود که می‌توان آن را الگویی برای ساخت برنامه‌های دیگر این چنینی قرار داد.

کد خبر 104723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =