۲۵۰ گروه نمایشی با حضور افراد دارای معلولیت در کشور فعال هستند

امسال برای نخستین بار در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فجر؛ بخش فراگیر با مشارکت سازمان بهزیستی و با حضور نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی به صورت رقابتی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، فاطمه عباسی، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان این‌که فعالیت‌های هنری سازمان بهزیستی در بخش هنرهای نمایشی، با هدف فراگیر سازی، تلفیق اجتماعی و تسهیل حضور و فعالیت افراد و اقشار جامعه معلولین انجام می‌شود گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر افراد دارای معلولیت از سال ۱۳۸۲ در چهار دوره برگزارشده است که سه دوره آن در تهران و آخرین دوره در سال ۱۳۹۵ و در شهر اصفهان با حضور کشورهای ایتالیا ،آلمان بلژیک، ارمنستان، اوگاندا، هلند و هند برگزار شد.
او افزود: در کنار این جشنواره‌های بین‌المللی از سال ۱۳۸۶ جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر ویژه افراد دارای معلولیت در ۶ منطقه برگزار شد که این تقسیم‌بندی مبتنی بر اشتراکات بومی قومیتی و فرهنگی استان‌های هم‌جوار بوده است.
 عباسی توضیح داد: امسال با توجه به جلسات و پیگیری‌های انجام‌شده با دبیرخانه چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر و ابراز تمایل و توجه معاونت هنری و مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به طرح سازمان بهزیستی در ایجاد بخش فراگیر و حضور گروه‌های نمایشی افراد دارای معلولیت در این بخش، برگزیدگان جشنواره‌های منطقه‌ای سازمان بهزیستی در سال ۱۴۰۱ برای شرکت در این جشنواره با اهمیت دعوت شدند.
او با اشاره به این‌که ۲۰ گروه نمایشی در این رویداد به رقابت پرداختند گفت: ۱۳ گروه نمایش صحنه‌ای و ۸ گروه نمایش خیابانی برای نخستین بار در ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در دهه فجر امسال همراه با سایر گروه‎های داخلی و خارجی نمایشی به رقابت پرداختند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: از سال پیش پیگیر فراگیر سازی را در ۲۸ امین دوره جشنواره تئاتر کودکان و نوجوانان نیز بوده‌ایم و اسفندماه امسال۹  گروه از منتخبان گروه‌های نمایشی سازمان بهزیستی در این رویداد نیز شرکت می‌کنند. 
او ادامه داد: از دیگر اقدامات در زمینه حضور افراد دارای معلولیت در رویدادهای نمایشی و ورود به جامعه حمایت از این گروه‌ها در غالب برگزاری تورهای نمایشی در سراسر ایران بوده است. تیرماه امسال در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تهران مبارک نیز موفق به مشارکت تحت عنوان بخش فراگیر شدیم و حضور ۸ گروه نمایشی را در این جشنواره داشتیم.
 فاطمه عباسی  گفت: در حال حاضر ۲۵۰ گروه نمایشی در کشور فعال هستند که به‌صورت تلفیقی حداقل دوسوم اعضای آن‌ها را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اعلام این‌که در راستای برنامه‌های فراگیر سازی از سال گذشته سازمان برخی اماکن مناسب خود را در استان‌ها به پلاتوهای نمایشی تبدیل و اقدام به ساخت و تجهیز پلاتوهای نمایشی مبتنی با نیاز انواع طیف‌های معلولیت نموده است گفت: در اولین اقدام استان کهگیلویه و بویراحمد، شهر یاسوج اولین پلاتو را به خود اختصاص داده است.
او در پایان گفت: از دیگر اقدامات در حوزه نمایش، ایجاد پایگاه‌های هنر در مناطق روستایی است که بخشی از ظرفیت پایگاه‌ها به فعالیت‌های نمایشی و آموزشی تلفیقی کودکان و نوجوانان معلول و غیر معلول اختصاص دارد و در کنار آن آموزش هنرهای نمایشی به تسهیلگران روستایی و مربیان مراکز توانبخشی نیز از دیگر فعالیت‌های مستمر این معاونت است.

کد خبر 100716

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =