امضای تفاهم نامه سه جانبه صیانت از بانوان سرپرست خانوار عضو گروه های همیار

تفاهم نامه سه جانبه صیانت از بانوان سرپرست خانوار عضو گروه های همیار فی مابین سازمان بهزیستی کشور، مرکز تحقیقات و تعلیمات فنی و بهداشت کار و رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران منعقد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛ علی محمد قادری معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور در آیین انعقاد این تفاهم نامه گفت:زنان سرپرست خانواده گروه های همیار توانسته اند جلوه توانمند سازی را به نمایش بگذارند و افراد متعددی از خانواده خودشان را در مسیر زندگی صحیح قرار دهند.

وی افزود:آنچه امروزه به عنوان رکن توانمند سازی مطرح می شود؛ اشتغال است اما در فضای اشتغال باید بر اساس ظرایف مربوط به کار همچون بهداشت و ایمنی محیط کار چه از جهت روانشناختی و چه از جهت شرایط فیزیکی بسیار مهم است و در حوزه اشتغال بانوان و در کارگاه های خرد و کوچک، گاه دیده شده است تجهیزات و امکانات لازم به افراد داده شده است امابی توجهی به برخی نکات و ظرایف در این حوزه باعث شده که کار به نقطه صفر برگردد. همچنین موجب افزایش هزینه های درمانی افراد، توقف کار و... شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: ارائه خدمات و همکاری مشترک در زمینه های ارتقای فرهنگ ایمنی کار بین بانوان سرپرست خانوار از طریق ارائه آموزش‌های ایمنی کار به مخاطبین، مشاوره در زمینه نحوه ارائه خدمات و تجهیزات در فعالیت های پر ریسک به بانوان سرپرست خانوار شاغل در کارگاه‌های اشتغال زایی (گروه‌های همیار بانوان سرپرست خانوار و مشاغل خانگی) تشکیل شده بر اساس قوانین و مقررات مرتبط با سازمان بهزیستی و...از اهداف این تفاهم نامه است.

قادری هدایت بانوان سرپرست خانوارشاغل درگروه‌های همیار، بانوان سرپرست خانوار و مشاغل خانگی جهت ثبت نام در دوره های تعریف شده به نحو مقتضی با هدف شرکت  در دوره های آموزشی، توزیع محتواهای آموزشی، پوستر، شعار و دستورالعمل‌های ایمنی در بین بانوان سرپرست خانوارشاغل، ابلاغ تفاهم نام منعقده به ادارات کل استانی جهت همکاری لازم در چارچوب قوانین و مقررات سازمان بهزیستی کشور، تامین سرانه مرتبط با آموزش جامعه هدف  مطابق با تعرفه های مصوب قانون بودجه کل کشور (برای صدور گواهینامه و شرکت در آزمون)،  مشارکت دربرگزاری نشست‌های کاری، همایش‌های علمی و نمایشگاه‌های متناسب با موضوع تفاهم نامه و فراهم نمودن امکانات فضای فیزیکی موجود و سایر ملزومات جهت برگزاری دوره های آموزشی را از تعهدات سازمان بهزیتی در این تفاهم نامه دانست.

وی  گفت:امیدواریم امروز فتح بابی برای توجه ویژه به ایمنی و بهداشت فردی و محیطی در این مشاغل با تفاهم نامه ای که منعقد می شود و می توانیم با نکات بسیار کوچک و هزینه های اندک بتوانیم ازخسارت های کلانی پیشگیری کنیم.

وزارت تعاون موظف به حفظ و صیانت از نیروی انسانی کل کشور است

علی حسین رعیتی فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم گفت: امیدواریم که جامعه هدف بهزیستی با تلاش های رییس و همکاران سازمان بهزیستی بتوانند روز به روز توانمند تر و موفق تر شوند و به اهداف سازمانی برسند.

وی گفت: در دولت سیزدهم به مقاوله نامه ۱۵۵ ایمنی و بهداشت شغلی سازمان بین المللی کار پیوستیم و با این پیوستن، به نوعی وظیفه ما در حفظ و صیانت از نیروی کار، سنگین تر می شود. تا به حال طبق قانون کار واحدهای بالاتر از ۲۵ نفر ما موظف به تشکیل کمیته های حفاظتی بودند و ارزیابی ریسک در کارگاه ها، خودارزیابی، بازرسی و گوشزد کردن نکات را انجام می دادند تا بتوانند از سرمایه مادی و نیروی کار کشور صیانت کنند. اما بعد از پذیرش این مقاوله نامه و آیین نامه ای که در دولت تصویب شد؛ وزارت کار به عنوان مقام دارای صلاحیت موظف به حفظ و صیانت از تمامی کسانی که در کشور فعالیت اقتصادی دارند، شده است تا بتواند هم فرهنگ ایمنی را در کشور ارتقا دهد و هم حوادث ناشی از کار را به حداقل برساند.

رعیتی فرد افزود:اگر نتوانیم سرمایه مادی و نیروی  انسانی کشور را حفظ کنیم قطعا دچار خسران زیادی خواهیم شد. طبق آمار سازمان جهانی کار، سالانه ۴ درصد از تولید ناخالص ملی کشورها برای حوادث ناشی از کار هزینه می شود که برخی از این حوادث نمایان و بارز هستند و برخی نیز همچون بیماری های شغلی، پنهان هستند و می توانند باعث تحمیل هزینه های زیادی به افراد و حوزه درمانی کشور می شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:در سال های گذشته در حدود ۸۰۰ نفر فوتی  بر اثر حوادث کار در کشور داشته ایم و بیش از ده هزار مورد حوادث ناشی از کار داشته ایم که آمار بالایی است  و اگر با آن ۴ درصد تولید ناخالص ملی حساب کنیم، تقریبا با بیماری های شغلی که سازمان های حمایتی در کشور، تحت پوشش دارند تقریباسالانه ۲۰ میلیارد دلار هزینه های آشکار و پنهان مربوط به حوادث است. همچنین سالانه حوادث و تصادفات ۶۰ هزار نفر به جامعه هدف سازمان بهزیستی می افزاید که لازم است در حوزه های مختلف با کمک آموزش و استفاده از ظرفیت های جهانی و  آموزش های به روز بتوانیم به نقطه صفر کردن حوادث نزدیک شویم.

کد خبر 99173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =