پایان ایدز با پوشش همگانی خدمات پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان

به مناسبت روز جهانی ایدز و هفته اطلاع‌رسانی آن ارتقاء خدمات تشخیص اچ آی وی با مشارکت اجتماعی

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه؛

   هر سال اول دسامبر به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است. در این روز جوامع با یکدیگر هم پیمان می شوند تا در امر کنترل بیماری مشارکت داشته باشند. علیرغم گذشت چهاردهه از پاسخ دهی به اپیدمی اچ آی وی، هنوز در سراسر دنیا خدمات پیشگیری , تشخیص و مراقبت و درمان با موانع متعددی روبه رو است و هر سال متناسب با شرایط، یکی از اقدامات اصلی که باید برای کنترل بیماری سرلوحه کار قرار گیرد به عنوان شعار روز جهانی در نظر گرفته می شود . درسراسر دنیا توجه ویژه به برنامه ریزی جهت ارتقا کمی و کیفی خدمات تشخیص اچ آی وی که منجر به تشخیص به هنگام بیماری شود یکی از محورهای اصلی برنامه کنترل اچ آی وی است. جلب مشارکت گیرندگان خدمت و تمرکز بر مشارکت اجتماعی در این امر یکی از راه کارهای موثر در دست یابی به اهداف پیشگیری و تشخیص می باشد. و بی شک پایان اپیدمی اچ آی وی درگرو فراهم کردن امکان دسترسی همگان به خدمات مطلوب پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان بیماری است.

     بیماری HIV یک بیماری عفونی قابل کنترل می باشد،درصورتی که به موقع تشخیص داده شود و تحت مراقبت و درمان قرار گیرد ، نه تنها فرد مبتلا می تواند طول عمر نرمال داشته باشد ، بلکه با درمان مناسب ، قدرت انتقال بیماری به افراد دیگر نیز به حد صفر می رسد . 
 
    متاسفانه برخی از موارد مبتلا شناسایی  از بیماری خود مطلع نیستند؛ یکی از مهمترین علت آن، ترس، انگ و تبعیض مرتبط با بیماری است، که مانع می شود بیماران برای تشخیص و مراقبت و درمان اقدام کنند.
 
  بسیار مهم است که همگی بدانیم معاشرت های اجتماعی یا تماس روزمره با افراد آلوده مانند هم سفر بودن ،همکلاس بودن ، نشستن در کنار یکدیگر از روابط عادی اجتماعی مثل سوار شدن در اتوبوس و تاکسی واستفاده از تلفن های عمومی، غذا خوردن ، آشامیدن و یا استفاده از قاشق و چنگال ، لیوان، وسایل، ظروف غذاخوری،  اشک، بزاق ، از راه هوا ( عطسه و سرفه ) و نیش حشرات  به دیگران منتقل نمیشود.
 
  متاسفانه امروزه راه انتقال این بیماری از طریق جنسی رو به افزایش است و باید اقدامات بیشتری در خصوص پیشگیری از آن صورت گیرد.


برای پیوستن به کانال اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه در پیام‌رسان ایتا، اینجا را لمس کنید

کد خبر 95854

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد