بیماری‌های ژنتیک قابل درمان نیست ولی قابل پیشگیری است

مدیرکل بهزیستی البرز پیشگیری از تولد کودک دارای معلولیت را ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه معرفی کرد و افزود: اکثر بیماری‌های ژنتیکی قابل درمان نیستند ولی قابل پیشگیری یا کنترل هستند. این در حالی است که یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از تولد کودکان معلول، مراجعه پیش از ازدواج زوجین جهت انجام مشاوره ژنتیک است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان البرز؛"وجیهه محمدی فلاح" در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در افراد ۱۵ تا ۲۵ سال به عنوان یکی از طرح‌های بهزیستی در حوزه ژنتیک است که با هدف پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک با شناسایی افراد ناقل اجرا می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت شش مرکز ژنتیک در البرز توضیح داد: یک مورد از این مراکز دولتی و پنج مورد خصوصی است.

محمدی فلاح پیشگیری از تولد کودک دارای معلولیت را ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه معرفی کرد و افزود: اکثر بیماری‌های ژنتیکی قابل درمان نیستند ولی قابل پیشگیری یا کنترل هستند. این در حالی است که یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از تولد کودکان معلول، مراجعه پیش از ازدواج زوجین جهت انجام مشاوره ژنتیک است .

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون دو هزار و ۵۵۰ نفر برای دریافت خدماتی مثل مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج؛ مشاوره ژنتیک قبل و حین بارداری، تشخیص معلولیت و انجام آزمایش‌های تخصصی ژنتیک با هدف پیشگیری از تولد نوزاد معلول به این مراکز مراجعه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه معلولیت در افراد هم از بُعد مالی و هم روانی - اجتماعی هزینه‌های هنگفتی را به خانواده‌ها، دولت و سازمان بهزیستی تحمیل می‌کند، اظهار کرد: خانواده‌هایی که در فامیل آنها افراد معلول وجود دارد و یا دارای فرزند معلول هستند بیش از زوجین دیگر به مراجعه به مراکز ژنتیک نیاز دارند.

مدیرکل بهزیستی البرز با بیان اینکه شاید تنها کار پیشگیری از معلولیت‌ها که از بروز و شیوع معلولیت به طور کامل پیشگیری می‌کند مشاوره ژنتیک باشد، توضیح داد: افرادی که سن بالا ازدواج می‌کنند و نگران این هستند که فرزندشان دچار مشکل باشد با آزمایش‌های ژنتیک حین بارداری می‌توانند سلامت فرزندشان را تأیید کنند یا پزشک متخصص براساس تاریخچه‌ای که از زن باردار دریافت می‌کند به این نتیجه می‌رسد که باید مشاوره ژنتیک برای او انجام شود در همین راستا او را به مرکز ارجاع می‌دهند یا خانواده خودشان مستقیماً به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه و برای انجام مشاوره و آزمایش‌های اقدام می کنند.

کد خبر 95334

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد