تبیین اهداف و برنامه های بهزیستی استان در مورد مهارتهای کنترل خشم و خشونت

به گزارش روابط عمومی، همزمان با روز جهانی " منع خشونت علیه زنان " خسرو امیدوار معاون امور اجتماعی بهزیستی استان با حضور در برنامه تلوزیونی " ائویم قراریم" صدا و سیمای مرکز اردبیل به تشریح و تبیین اهداف و برنامه سازمان بهزیستی در خصوص هرگونه اعمال خشونت علیه زنان و ارائه راهکارهای لازم پرداخت.

خسرو امیدوار معاون امور اجتماعی بهزیستی استان در رابطه با اهمیت پیشگیری از خشونت علیه زنان در سطح استان گفت : روز ۲۵ نوامبر برابر با ۴ آذر ماه، روز جهانی منع خشونت علیه زنان  نامگذاری شده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان در رابطه با تعریف خشونت چنین عنوان کرد: خشونت علیه زنان در خانواده، پدیده ای است کهن و مسئله است جهانی، اما وخامت امر به اندازه ای است که ایجاب می کند کشورهای مختلف، متناسب با ویژگی های خود، ریشه های آن را بشناسند و با بسیج تمام امکانات به کنترل و مهار آن قیام کنند، تعدیل خشونت علیه زنان نیازمند کاری پیگیر و خاص می باشد و چنانچه از زوایای گوناگون به بحث و بررسی گذاشته شود، خشونت زدایی در زندگی خانگی زنان جهان، میسر می شود.

وی تصریح کرد: خشونت خانگی نوع خاصی از خشونت است که در سطح خانواده اعمال و منجر به آسیب یا رنج جسمی، روانی وجنسی زنان می شود. لذا از مهمترین علل بروز خشونت علیه زنان، عدم اگاهی از مهارت های زندگی، فقرفرهنگی، عدم تناسب اجتماعی، فقر مالی، دخالت اطرافیان  واختلالات روانی را می توان نام برد.

امیدوار افزود: خشونتهای فیزیکی، روانی، اقتصادی و هیجانی از عمده ترین نوع خشونتهایی هستند که اکثراً مشاهده شده و با آنها روبرو هستیم.

این مسئول ادامه داد: البته در هر تدبیر یا راهکار اتخاذ شده برای مبارزه با اعمال خشونت علیه زنان باید عناصر مشترکی گنجانده شود اما این الگو حتماً باید با زمینه های فرهنگی، اجتماعی مختلف کشورهای گوناگون منطبق شود. در ایران نیز، تا چند سال پیش، خشونت خانوادگی، به منزله پدیده ای اجتماعی مد نظر نبوده است. هر چند برخی از موارد حاد خشونت خانوادگی، در مطبوعات انعکاس می یافت، اما معمولاً خشونت در حکم رفتار ناهنجار فردی در نظر گرفته می شد. چند سالی است که این پدیده مورد توجه سازمان ها و محافل علمی قرار گرفته، به طوری که می توان از برگزاری سمینارها، سخنرانی ها و حتی تشکیل گردهمایی هایی با هدف بررسی و مقابله با خشونت خانوادگی خبر داد.

امیدوار تصریح کرد:  در این راستا سازمان بهزیستی بعنوان یک مرجع رسمی در جهت کاهش وکنترل خشونت های خانگی علیه زنان وظایف ومسئولیت هایی از قبیل؛ حمایت و توانمند سازی زنان و دختران در معرض خشونت، تامین محل امن جهت زنان در معرض خشونت یا خشونت دیده و فرزندان آنها، مداخله در مشکل یا وضعیت فرد خشونت دیده یا در معرض خشونت، ارتقاء توانمندی های زنان در معرض خشونت و خشونت دیده و خانواده های آنها، شناسائی سایر آسیبهای اجتماعی مرتبط با خشونت علیه زنان، اطلاع رسانی و آگاهسازی عمومی و برگزاری کلاس های آموزشی با هدف ارتقاء مهارتهای زندگی – ارتباطی – فنی – شغلی  و... مقیمان را بر عهده دارد.

وی با اشاره به خدات ارائه شده از طریق خط تلفنی ۱۲۳ اورژانس اجتماعی و ۱۴۸۰  صدای مشاور بهزیستی گفت: در سطح استان اولین پل ارتباطی فعال (خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی) بصورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی، راهنمایی، مشاوره و مداخله بهنگام می باشد و خط ۱۴۸۰ صدای مشاور هم از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب خدمات روانشناختی، مشاوره های تخصصی  به افراد از طریق مراجعات تلفنی وحضوری ارائه می نماید.

کد خبر 95199

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد