اجرای برنامه غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم در آذربایجان غربی

معاون پیشگیری بهزیستی آذربایجان غربی از اجرای طرح سنجش بینایی و غربالگری تنبلی چشم (آمبلیوپی)کودکان در استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی آذربایجان غربی ،


آمبلیوپی یا تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است اگر بموقع تشخیص و درمان نشود فرد از یک یا دو چشم کم بینا و در نهایت نابینا میشود و بهترین زمان جهت تشخیص و درمان قبل از 5سالگی است

اختلال در دید عمقی، اختلالات تحصیلی و یادگیری، نابینایی یا کاهش بینایی دائم، کاهش قدرت تمرکز و تفکیک‌، افزایش احتمال بروز حوادث و معلولیت در کودکان از عوارض ناشی از آن محسوب می‌شود.
بر همین اساس هر سال برنامه پیشگیری از تنبلی چشم کودکان 3 تا 6 ساله توسط سازمان بهزیستی با همکاری معاونت امور بهداشتی،درمانی دانشگاه علوم پزشکی،اداره کل آموزش و پرورش،اداره کل ثبت احوال،صدا و سیما ،بنیاد 15خرداد،مراکز غیر دولتی و افراد خیر به صورت همزمان در سراسر کشور اجرامیگردد.
صفورا طیب نیا،معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان با بیان اینکه کودکانی که اختلال بینایی دارند با غربالگری بینایی شناسایی می‌شوند گفت: پارسال ۱۶۵ هزار و۴۷۷ کودک در پایگاه‌های سلامت سنجش شدند و از این تعداد ۷ هزار و ۸۰ کودک به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.
وی افزود: طی سال گذشته تعداد ۲ هزار و ۳۰۷ کودک آمبلیوپ و ۷۷۳ کودک استرابیسم در استان شناسایی شده است.
طیب نیا از شناسایی ۵ هزارو ۹۳۰ کودک عیوب انکساری شناسایی شده طی سال گذشته در استان خبر داد و گفت: همچنین ۲۵۱ کودک نیز مبتلا به سایر اختلالت در استان شناسایی شده است.

ضمنا در اجرای برنامه به کلیه کودکان خانواده های نیازمند کمک هزینه عینک و عمل جراحی و همچنین هزینه غربال با استفاده از اعتبارات بهزیستی،بنیاد 15خرداد و افراد خیر پرداخت میگردد.

کد خبر 91140

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد