حضور معاون امور توانبخشی بهزیستی استان در برنامه رادیویی " رادیو ساعتی"

به گزارش روابط عمومی، معاون امور توانبخشی بهزستی استان همزمان با سالروز جهانی سالمندان با شعار " کرامت بخشی به سالمندان با حمایت های اجتماعی و اقتصادی" در برنامه رادیویی " رادیو ساعتی " صدای مرکز اردبیل حضور یافته و پیرامون برنامه ها، اقدامات، فعالیتها و خدمات ارائه شده به سالمندان تحت پوشش پرداخت.

در این نشست رضا محمدی معاون امور توانبخشی بهزیستی استان ضمن تبریک فرا رسیدن هفته تکریم ونکوداشت سالمندان با شعار " کرامت بخشی به سالمندان با حمایت های اجتماعی و اقتصادی" و با اشاره به برخی از فعالیتها و اقدامات صورت گرفته از سوی حوزه توانبخشی در قبال سالمندان گفت: امروز مقوله سالمندی در جامعه امروزی به پدیده جدی و حساس تبدیل شده است علیرغم اینکه سالمندن در جامعه اسلامی بعنوان سرمایه های تجربی و تخصصی محسوب می شوند نیازمند توجه روز افزون و تامین نیازهای این قشر را می طلبد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان با اظهار این مطلب که بهزیستی به عنوان یک از متولیان امر سالمندان رویکردهای خود را بر پایه های خانواده محور و مراکز مراقبتی متمرکز نموده است گفت: تمام تلاش و سعی سازمان و دست اندرکاران بر این است که سالمندان در کنار خاهنواده های خود دوران سالمندی را طی نمایند به همین منظور برنامههای متعددی از سوی سازمان از جمله طرح پیشگیری از معلولیت های دوران سالمندی با مشارکت تسهیلگران آموزش دیده، آموزش های لازم برای مقابله با انواع بیمار یها و نارسای های دوران سالمندی در استان اجرا می گردد.

محمدی اضافه کرد: در کنار این طرح، حمایت های مالی، کمک هزینه های درمانی، توزیع وسایل کمک توانبخشی، ویزیت در منزل و خدمات مراقبتی را به افراد سالمند و تحت پوشش ارائه میدهد.

وی از فعالیت ۳ مرکز روزانه در سطح استان خبر داد وگفت: در این مراکز خدمات فیزوتراپی، کاردرمانی، پزشکی، پیراپزشکی، آموزش های هنری، ورزش و تغذیه مناسب  توسط مربیان مجرب و کارآزموده به سالمندان مورد نظر ارائه می گردد.

این مسئول در بخش دیگر از سخنان خود نگهداری از سالمندان مجهول الهویه و فاقد سرپرست را از دیگر محورهای و رویکردهای توانبخشی و مراقبتی سازمان یاد کرد وگفت: در این قبیل از مراکز هم تمامی خدمات تخصصی بصورت شبانه روزی به سالمندان تحت حمایت  با دقت و حساسیت بالاتر ارائه می شود.

او از فعالیت ۱۴ مرکز توانبخشی در سطح استان خبر داد و گفت: تعداد ۱۴ مرکز توانبخشی، مراقبتی در سطح استان در حال فعالیت هستند که ۱۰ مرکز بصورت تجمعی و شبانه روزی ۳ مرکز بصورت روزانه و یک مرکز هم بصورت ویزیت در منزل خدمات لازم و تخصصی را برای تعداد ۵۱۰ نفر از افراد سالمند ارائه می نمایند.

وی با اظهار اینکه سیاست سازمان بهزیستی در قبال سالمندان به سمت خانه های حمایتی سوق یافته است تصریح کرد: در سطح استان ۶ خانه حمایتی وجود دارد  که در این خانه های حمایتی تعداد ۱۰ نفر از سالمندان مورد حمایت ومراقبت قرار می گیرند لذا این اقدام صرفا نگهداری شبانه روزی صرف نبوده بلکه فرد سالمند در طول روز به امورات خود رسیدگی نموده و تنها برای استراحت و نیازهای مراقبتی خود به این خانه ها  مراجعه می نماید.

محمدی بیان کرد: اگر چنانچه خانواده ها بخواهند سالمندان را در کانون خانواده مورد مراقبت  قرار دهند می توانند از خدمات مستمر و غیر مستمر سازمان از قبیل؛ دریافت مستمری، لوازم بهداشتی، خدمات ویزیت درمنزل و حق پرستاری بهره مند گردند.

وی همچنین به راه اندازی مراکز مثبت زندگی در سطح کشور و استان اردبیل هم اشاره نمود و گفت: با ایجاد مراکز مثبت زندگی به عنوان بهزیستی های کوچک در محلات و محل سکونت ولی نعمتان، بسیاری از خدمات معین شده از طریق این مراکز در اسرع وقت، کوتاهترین زمان، هدفمند و به موقع به افراد جامعه هدف ارائه می شود.

محمدی همچنین به تشکیل جلسات شورای ساماندهی سالمندان در سطح استان هم اشاره کرد وگفت: این شورا به ریاست استاندار و دبیری بهزیستی در استان اردبیل متشکل از ۳ کارگروه (بیمه سلامت با محوریت دانشگاه علوم پزشکی، رفاه با محوریت اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی و ورزشی و فرهنگی با محوریت شهرداری) تشکیل و مطالبات سالمندان را پیگیری می نماید.

وی هدف از تشکیل جلسات شورای سالمندان را حل مشکلات و مسائل مربوط به سالمندان در سطح استان عنوان کرد وگفت: تعداد ۱۵ دستگاه اجرایی مرتبط در امر سالمندی مستقیماً دغدغه ها سالمندان مورد بررسی قرار می گیرد سپس مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده به تک تک اعضای حاضر در کمیته ابلاغ  شده و پیگیری این موراد را بهزیستی عهده دار می گردد و در جلسات بعدی این مصوبات جمع آوری و بازنگری می گردد.

محمدی در نهایت اصلی ترین دغدغه بهزیستی استان را در پیگیری امورات سالمندان منوط به توجه  ویژه به جایگاه سالمندان در خانواده و جامعه، حفظ کرامت، عزت و شان آنها، غنی سازی اوقات فراغت و اهتمام جدی در تامین بهداشت درمان این عزیزان دانسته و بر لزوم همکاری همه دستگاههای عضو وآحاد جامعه تاکید کرد.

کد خبر 90683

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد