نکوداشت هفته ناشنوایان در بهزیستی استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی، ضمن گرامیداشت هفته ملی و روز جهانی ناشنوایان، برنامه ای با حضور مدیرکل، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی، مدیرکل کتابخانه های عمومی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیریت آموزش و پرورش کودکان استثنایی و نمایندگان مراکز و تشکل های ناشنوایان وگروهی از ناشنوایان و کم شنوایان به همراه خانواده در اداره کل بهزیستی استان اردبیل برگزار شده و از ناشنوایان و کم شنوایان فعال در عرصه ورزش و فرهنگ و هنر تجلیل و تقدیر بعمل آمد.

حامد رضایی مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در این برنامه ضمن تبریک هفته ملی و روز جهانی ناشنوایان، همچنین گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ایام ربیع، با اشاره به برپایی نمایشگاه توانمندی ناشنوایان در سالن اداره کل بهزیستی گفت: یکی از مسائلی که در این حوزه بسیار حائز اهمیت است، توانمند سازی و نشان دادن توانمندی معلولان به شکل پررنگ می باشد. سعی داریم نسبت به توانمندسازی معلولان مخصوصا ناشنوایان و کم شنوایان تاکید بیشتری داشته باشیم و از افراد دارای معلولیت که در عرصه های مختلف فرهنگی، ورزشی، درسی و سایر حوزه های مربوطه موفق بوده اند، حمایت کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل افزود: زحمات بهزیستی استان در حوزه افراد دارای اختلالات شنوایی پوشیده نیست هرچند که این زحمات در کنار زحمات همکاران بهزیستی، مدیون تلاش های شرکای اجتماعی، مراکز مربوطه و عزیزان دغدغه مند می باشد و این عزیزان همواره دست مارا گرفته و باریگر ما بوده اند.

رضایی در ادامه به ارائه گزارشی از تعداد افراد دارای اختلالات شنوایی و خدمات ارائه شده به آنها پرداخته و اظهار داشت: در مجموع استان اردبیل نزدیک ۵.۰۰۰ نفر دارای اختلال شنوایی می باشند که از این تعداد ۳.۴۵۴ نفر تحت پوشش بهزیستی می باشند که از خدمات حمایتی و توانخشی سازمان برخوردار هستند استان هستند. همچنین خدمات غیر مستمر هم برای تمامی افراد تحت پوشش در حوزه اشتغال، مسکن و سایر حوزه ها، ارائه می گردد و در مجموع ۴ مرکز مستقیما در خصوص اختلالات شنوایی در حال ارائه خدمت به ۲۵۰کودک دارای اختلالات شنوایی هستند و سعی بر این داریم در این مجموعه کمک کنیم تا آلان و درد و رنج این عزیزان به حداقل ممکن برسد و فرزندان این خانواده ها در مسیر رشد و شکوفایی قدم بردارند.

وی ادامه داد: در حوزه کاشت حلزون از سال ۱۳۸۶ تا هم اکنون، ۵۵۴ نفر از این ظرفیت استفاده کرده اند که ۶۵ نفر از این عزیزان تنها در سال گذشته کمک هزینه کاشت، تعمیر و تعویض قطعات دریافت کرده اند و به همت دولت سیزدهم، در حال حاضر هزینه کاشت حلزون برای کودکان زیر ۴ سال کاملاً رایگان بوده و کلیه هزینه های بیمارستانی و تامین پروتز حلزون شنوایی برای خانواده ها صفر می باشد و خانواده ها با هزینه بسیار پایین از این ظرفیت استفاده می نمایند.

این مقام مسئول بیان کرد: در حوزه توزیع وسایل کمک توانبخشی، بخش تهیه و توزیع سمعک بسیار مهم است که در سال گذشته تعداد ۲۰۰ سمعک در خدمت افراد دارای اختلال شنوایی قرار گرفته و همکاران تلاشگرمان به نسبت اعتبارات، سعی بر تهیه بهترین جنس و ارائه بهترین روش دارند. همچنین در ادامه این خدمات بالغ بر ۸.۸۰۰ ورق باتری میان عزیزان توزیع شده است.

رضایی گفت: در کنار بحث درمان، یکی از مسائل بسیار مهم، مبحث پیشگیری است که در سطح استان اردبیل، تعداد 21 دستگاه سنجش شنوایی داریم و غربالگری ها ویژه نوزادان زیر سه ماه و خردسالان ۳ تا ۵ سال انجام می شود و سعی ما بر این است که به بهترین نحو ممکن و بیشترین پوشش، سنجش شنوایی در سطح استان اتفاق بیافتد و به همین جهت، تفاهم نامه ای برای مشارکت و مساعدت، بین بهزیستی با دانشگاه علوم پزشکی و اداره ثبت احوال منعقد گردیده است و تمامی کودکانی که به دنیا می آیند می توانند از این خدمات استفاده نمایند.

این مقام مسئول در ادامه مبحث شنوایی سنجی گفت: در سال گذشته، برای بیش از ۱۹ هزار ۵۰۰ کودک در سطح استان غربالگری شنوایی انجام شده و نیاز تعدادی از شهرستان ها که برای تهیه دستگاه سنجش شنوایی با مشکل روبرو بودند احصاء شده و امسال نیز پیگیر هستیم تا این تجهیزات اضافه شود.

اجرای گروه موسیقی سنتی،  ارائه مقاله علمی در خصوص آخرین یافته های علمی در رابطه با اختلال شنوایی و تجلیل از خیرین و ناشنوایان از بخش های دیگر این برنامه بود. همچنین پس از اتمام برنامه، میز ارتباطات مردمی با حضور مسئولین بهزیستی استان برای بررسی مشکلات کم شنوا و ناشنوایان حاضر در برنامه برپا شده و از نمایشگاه توانمندی های ناشنوایان در سالن اداره کل بهزیستی بازدید بعمل آمد.

کد خبر 90466

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد