شروع دو برنامه تحولی درخصوص صیانت و جامعه‌پذیری معتادان بهبودیافته در سازمان بهزیستی

مدیر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برنامه‌های سازمان بهزیستی درخصوص صیانت از معتادان بهبودیافته گفت: سازمان بهزیستی کشور دو برنامه تحولی در خصوص صیانت و جامعه‌پذیری معتادین بهبود یافته شروع کرده است که شامل دو فعالیت مراکز توانمندسازی و صیانت معتادین بهبود یافته و مدیریت مورد در راستای توانمندسازی، حرفه آموزی، ادامه درمان، احراز هویت و… است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، «فرهاد اقطار» مدیر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا  گفت: کاهش آسیب در سیاست‌های کلی نظام که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ فرموده‌اند وجود دارد و هم در سیاست‌هایی که در برنامه ششم بود وجود داشت و هم در قانون پیشگیری از مواد مخدر مواردی در خصوص مراکز مجاز کاهش آسیب آمده است، بنابراین باید توجه خاصی به موضوع کاهش آسیب بشود.

وی ادامه داد: تجربه چندین‌ساله در این حوزه نشان داده است که وقتی در حوزه کاهش آسیب به خوبی عمل کنیم علاوه بر اینکه معتاد تزریقی به مصرف مواد خوراکی تشویق و ترغیب می‌شود، با این فعالیت از افزایش بیماری‌هایی مانند هپاتیت و ایدز جلوگیری می‌شود و در حال حاضر این بیماری‌ها کنترل شده است. این مراکز می‌توانند در فرآیند عدم تجاهر این افراد نیز موفق عمل کنند.

مدیر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: یعنی اگر در مراکز کاهش آسیب این اقدامات صورت نمی‌گرفت، این افراد نیز به معتاد متجاهر تبدیل شده بودند. بر طبق قانون مبارزه با مواد مخدر این افراد به مراکز مجاز ماده ۱۵ مراجعه کرده‌اند و شامل معتادین متجاهر نمی‌شوند.

اقطار با بیان اینکه مراکز کاهش آسیب خدمات دولتی را در قالب مراکز غیردولتی ارائه می‌دهند، گفت: ما باید به این مراکز کمک کنیم و منابع را برایشان تامین کنیم، اما نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد این است که ممکن است عدد ریالی ما کاهش پیدا نکرده باشد، اما با توجه به شرایط اقتصادی این مراکز با مشکلاتی از جمله تامین اجاره بهاء مواجه هستند و ما باید کمک کنیم که مشکل تامین اجاره بها و پرسنلی برای این مراکز حل شود. همچنین برخی از این مراکز مالیات می‌پردازند که باید رایزنی‌هایی با دستگاه‌های مربوطه صورت بگیرد تا فعالان این بخش مجبور به پرداخت مالیات نباشند.

وی ادامه داد: ما در ردیف‌های سازمانی خودمان برنامه‌ریزی مناسبی برای این مراکز داشته‌ایم و همچنین شیوه‌نامه‌ای در این خصوص تهیه کرده‌ایم و منتظر هستیم وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه نظرات خود را اعلام کنند تا بتوانیم این اقدامات را انجام دهیم.

مدیر پیشگیری و امور اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سوال که در برنامه هفتم توسعه نیز به موضوع کاهش آسیب توجه شده است، گفت: با توجه به اینکه این موضوع از موضوعاتی است که در قوانین بالادستی آمده است بنابراین در برنامه هفتم نیز قطعا وجود خواهد داشت.

اقطار در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مراکز جامع ترک اعتیاد گفت: مراکز جامع مراکز تی سی ما بودند که اولین مرکز آن در سال ۷۹ راه‌اندازی شد. دوره درمان در مراکز تی سی ۴ ماهه بود. در سال‌های گذشته همین مراکز تی سی به صورت مراکز جامع تبدیل شد و فردی که برای درمان به این مراکز مراجعه می‌کند تا ۱۲ ماه مورد حمایت و درمان قرار می‌گیرد. افرادی که خود معرف هستند و می‌خواهند درمان شوند به این مراکز مراجعه می‌کنند.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور دو برنامه تحولی در خصوص صیانت و جامعه‌پذیری معتادین بهبود یافته شروع کرده است که شامل دو فعالیت مراکز توانمندسازی و صیانت معتادین بهبود یافته و مدیریت مورد در راستای توانمندسازی، حرفه آموزی، ادامه درمان، احراز هویت و… می‌باشد.

کد خبر 89233

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =