دلایل تمایل احساس به خودکشی

همه انسان‌ها انواع گوناگونی از هیجانات را تجربه می‌کنند و با استفاده از روش‌های مختلف با آنها مواجه می‌شوند. تجربه این هیجانات امری طبیعی است، اما چه موقع این هیجانات دردسرساز می شوند؟

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، گفت: زمانی که ناامیدی احساس غالب می‌شود و فرد نسبت به توانایی‌های خود آگاهی منفی پیدا می‌کند، برای فرار از درد غیرقابل تحمل دست به رفتارهای خود آسیب‌رسان می‌زند. افرادی که در تنظیم هیجانات خود مشکل دارند، افسردگی و اقدام به خودکشی بیشتری را تجربه می‌کنند.

غلامحسین دلبری، گفت: همه انسان‌ها انواع گوناگونی از هیجانات را تجربه می‌کنند و با استفاده از روش‌های مختلف با آنها مواجه می‌شوند. تجربه این هیجانات امری طبیعی است، اما چه موقع این هیجانات دردسرساز می شوند؟ وقتی تعداد دفعات و شدت احساس خیلی زیاد باشد، مدت زمان آن طولانی شود و نحوه بروز آن نامناسب باشد، آن وقت احساسات می‌توانند دردسرساز شوند. بنابراین ضرورت کنترل هیجانات، احساسات و استفاده از مهارت مقابله احساسات هیجانی در افراد امری ضروری است.

وی با بیان اینکه خودکشی از رفتارهای مخربی است که احتمال انجام آن در افراد مبتلا به مشکلات هیجانی بیش از دیگران است، گفت: ناتوانی در مدیریت هیجانات منفی باعث می‌شود که فرد برای آرام کردن خود به رفتارهای ناسالم روی بیاورد. این افراد اغلب برای فراموش کردن مشکلات خود از راه حل‌های هیجان مدار نامناسبی از جمله خودکشی، خودزنی، سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر، الکل و... استفاده می‌کنند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، افزود: هدف اصلی از نام‌گذاری روز جهانی پیشگیری از خودکشی، پرداختن رسانه‌ها به این موضوع، افزایش آگاهی عمومی در مورد بیماری‌های ذهنی مرتبط با خودکشی، شناسایی نشانه‌ها و معرفی راه‌حل‌های پیشگیری از این آسیب اجتماعی است. خودکشی برای فرد، خانواده و جامعه مصیبت‌بار است. دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در راستای وظایف خود در سال گذشته طرح پیشگیری از خودکشی را در دو بخش آگاه‌سازی جمعیت عمومی و آموزش مستقیم به افراد اجرا نموده است. آگاه‌سازی جمعیت عمومی در کلیه شهرستان‌ها و با پوشش400 هزار نفر و آموزش مستقیم در 6 شهرستان اولویت‌دار با پوشش 180 نفر از نوجوانان اجرا گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: سرفصل‌هایی از قبیل تاب‌آوری، خودمراقبتی، مدیریت خشم و ابراز وجود، مهارت حل مسئله و... برخی از عناوین ارائه شده به مخاطبین در این دوره‌های آموزشی می‌باشد. در سال جاری نیز برنامه آگاه سازی جمعیت عمومی و آموزش مستقیم با هدف آموزش همزمان نوجوانان و والدین پیش‌بینی گردیده و در حال اجرا می‌باشد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در انتها تاکید کرد: طرح مشارکت اجتماعی زنان، طرح مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران(مانا)، طرح آگاه سازی دختران و زنان با تأکید بر خود مراقبتی و طرح همیار مادر کودک از دیگر برنامه‌های اجرایی دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بارویکرد" توسعه محلی " و ارتقاء سرمایه اجتماعی و ارتباطات سالم  است که در برگیرنده آموزش مهارت‌ها و آگاه‌سازی موثر در مبحث پیشگیری از خودکشی می‌باشد.

کد خبر 89159

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد