مروری بر نیازهای شهری روشندلان/ عصایی که باید مشکلات را کنار بزند

قزوین- روز جهانی نابینایان فرصتی است تا با مرور مشکلات روشندلان به مسئولان یادآوری کنیم برای تامین حداقل امکانات زندگی و ایجاد شرایط برابر در محیط های شهری برای آنها اقدام شود.

خبرگزاری مهر،گروه استان ها- مرضیه اردکانی: دنیای نابینایان از نظر ما شاید تاریک باشد اما در واقع دنیای دید آنها به وسعت و بزرگی دل و جان است. تصویر آنها از جهان تیره و پوچ نیست؛ بلکه آنها تصویری متفاوت و پاک تر از تصویر ما از جهان دارند؛ چرا که با چشم دل دنیا را می بینند.

روز بیست و سوم مهر ماه هر سال روز جهانی نابینایان و عصای سفید نامگذاری شده است. شاید این نامگذاری در هر سال به یادمان آورد که افراد نابینا هم حق استفاده از تمام امکانات و حقوق شهروندی را دارند و باید مساوی با دیگر شهروندان از امکانات و تسهیلات رفاهی سهمی داشته باشند.

به مناسبت روز نابینایان فرصتی شد تا با مسئول موسسه نابینایان و کم بینایان سازمان بهزیستی در قزوین که سالها قبل در حادثه زلزله رودبار بینایی خود را از دست داده و اکنون خود را خادم بچه های نابینا و کم بینا در قزوین می داند گفتگو کرده و از برخی مشکلات این افراد مطلع شویم.

شناسایی چهار هزار نابینا و کم بینا در استان قزوین

رحیم خلیلی، متولد سال ۱۳۳۷ عضو هیئت مدیره و هیئت امنا و مدیرعامل مجموعه موسسه نابینایان و کم بینایان در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید:  ۱۰ سال است در موسسه نابینایان و کم بینایان فعالیت می کنم که این موسسه در سال ۱۳۷۹ به صورت رسمی از نیروی انتظامی و سپس از استانداری و بهزیستی استان مجوز رسمی را دریافت کرد هر چند فعالیت این موسسه از سال ۱۳۶۲ به عنوان شورای اسلامی نابینایان آغاز شده بود.

وی که خود نابینای مطلق است؛ در مورد فعالیت این موسسه اظهارداشت: این موسسه در راستای جامعه هدف خود فعالیت می کند و عمده فعالیت آن شامل آموزش خط بریل و رایانه ویژه نابینایان، جهت یابی و آموزش های هنری مانند گلیم بافی و قالی بافی با روش های خاص نابینایان، تشکیل صندوق رفاه روشندلان و اعطای وام به آنها، برگزاری اردوهای زیارتی، سیاحتی و کوهنوردی، تشکیل کمیته مددکاری و ارائه مشاوره و کمک های مالی به اعضا است.

خلیلی اضافه کرد: در حال حاضر در استان قزوین حدود ۴ هزار نابینا و کم بینا در سنین مختلف از طریق سازمان بهزیستی شناسایی شده اند که تعداد ۶۰۰ نفر از این افراد عضو کانون هستند که ۶۰ درصد آنها نابینای مطلق شدید و ۴۰ درصد بقیه کم بینا با معلولیت متوسط و خفیف هستند.

وی بیان کرد: این اشخاص با گواهی معلولیت که از بهزیستی دریافت می کنند عضو موسسه شده و از امکانات آن استفاده می کنند و ما این ظرفیت را داریم تا افراد بیشتری را هم در صورت معرفی نهادها به عضویت کانون درآوریم.

خلیلی تصریح کرد: سازمان بهزیستی در حال به روز رسانی اطلاعات برای صدور کارت معلولیت است که با این اقدام اعضای جدیدی به این موسسه اضافه می شوند.

مدیرعامل موسسه نابینایان قزوین تاکید کرد: هرگونه خدماتی که به نابینایان ارائه می شود به صورت رایگان است و حتی حق عضویت هم از اعضا نمی گیریم زیرا بیشتر روشندلان شغلی ندارند و از افراد بی بضاعت و کم بضاعت جامعه هستند.  

مشکل اشتغال روشندلان/رعایت نشدن قانون اشتغال معلولین

وی افزود:اشتغال نابینایان از مهم ترین و اصلی ترین مشکلات و نیازهای این گروه است اما مورد بی توجهی و کم مهری مسئولان قرار گرفته است.

خلیلی گفت: در گذشته در شرکت ها و دوایر دولتی اپراتورها از افراد نابینا و کم بینا انتخاب می شدند اما متاسفانه پس از بازنشسته شدن این روشندلان جایگزین آنها افراد بینا شده اند و یا از تلفن های گویا استفاده کرده اند در حالی که دولت قانونی مصوب کرده  که ۳۰ درصد از پرسنل اپراتورهای ادارات دولتی باید از افراد نابینا و یا معلولین جسمی حرکتی باشند ولی این قانون اجرا نمی شود.

وی افزود: از ابتدای سال ۹۷ این تلاش صورت گرفت و این قانون از سوی ریاست جمهوری به ادارات ابلاغ شده است ولی متاسفانه به دلیل مشکلات مالی این قانون اجرا نمی شود.  

خلیلی تصریح کرد: ابتکار تشکیل کمیته حمایت از قانون معلولین برای اولین بار توسط آقای وارثی مدیرکل سازمان بهزیستی استان قزوین مطرح و اجرایی شد و این کمیته از خود معلولین در قسمتهای مختلف تشکیل شده و من هم به عنوان مسئول اداری و استخدامی قانون حمایت از حقوق معلولین با اداره های زیادی مکاتبه کردم ولی مدیران هنوز تعامل لازم را ندارند و به نتیجه نرسیده ایم.

تعیین مالیات و جریمه برای تشکل ویژه نابینایان

مسئول موسسه نابینایان در ادامه گفت: از مشکلات اساسی این کانون در حال حاضر تعیین مالیات برای سال های ۸۹ تا ۹۳ از سوی امور مالیاتی استان قزوین است در حالی که ما معاف از پرداخت مالیات هستیم ولی اداره مالیات برای این سال ها مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان مالیات و جریمه تعیین کرده البته برای سال ۹۴ معافیت گرفته ایم ولی بدهی گذشته شامل ۳۰ میلیون تومان مالیات و ۱۰۰ میلیون تومان جریمه آن همچنان باقی است.

وی اظهارداشت: در قانون حمایت از حقوق معلولین به صراحت اعلام شده معلولین از پرداخت مالیات معاف هستند و تشکل معلولین باید از پرداخت مالیات معاف باشد اما نه تنها از مالیات معاف نشدیم بلکه جریمه هم برای ما تعیین کردند وچون درآمدی نداریم؛  دارایی می گوید کمک هایی که شما از ارگانهای دولتی دریافت می کنید برای شما درآمد محسوب می شود.

خلیلی گفت: هنوز این پرونده ۱۳۰ میلیون تومانی باز بوده و در حال حاضر در هیئت ۲۵۱ مکرر که آخرین مرجع رسیدگی به این شکواییه است در حال بررسی هستند و منتظریم تا رای نهایی صادر شود. حتی چند سال قبل قصد توقیف اموال ما را هم داشتند که ما از توقیف اموال و پلمپ موسسه جلوگیری کردیم.

مدیرعامل کانون نابینایان در ادامه عنوان کرد: طبق قانون هرگونه ارسال نشریات و مرسولات مربوط به نابینایان باید به صورت رایگان انجام شود و این قانون در استان ما هم رعایت می شود اما متاسفانه مدت ۲ تا ۳ سال است نشریه ویژه نابینایان به دست بیشتر اعضای کانون نمی رسد.  

وی بیان کرد: در گذشته ماهنامه آینه قزوین به دست همه می رسید و ماموران پست رسید تحویل را هم به ما می دادند و اگر آن نشریه به دست روشندلان نمی رسید ماهنامه را برگشت زده و علت آن اعلام می شد اما مدتی است ماهنامه به دست خیلی از اعضا نمی رسد.

خلیلی اضافه می کند: این ماهنامه را خود موسسه چاپ می کند و با توجه به اینکه دستگاه چاپ و کاغذ مورد استفاده این نشریه مخصوص و برای نابینایان است؛ هزینه زیادی دارد و انصاف نیست که زحمت پرسنل این موسسه و هیئت تحریریه که از خود بچه های نابینا هستند به هدر برود زیرا ما این نشریه را رایگان در اختیار اعضا می گذاریم تا در جریان مسائل روز و مشکلات خود قرار گیرند اما در حال حاضر ۹۰ نفر از دریافت این نشریه محروم شده اند.

دستگاه های خودپرداز برای نابینایان قابل دسترس تر شوند 

خلیلی با اشاره به دیگر مشکلات نابینایان گفت: بیشتر دستگاه های خودپرداز در دسترس معلولان نیست البته دو بانک دستگاه خود را گویا کردند؛ اما چون این سیستم به زبان «اچ تی ام ال»  نیست؛ گزینه ها را نمی خواند و باید برنامه ای در سطح کشور برای همه بانک ها بر پایه این سیستم نوشته شود که دستگاههای خودپرداز برای نابینایان هم کارآیی داشته باشد.

وی افزود: با همکاری یکی از شرکت های دانش بنیان در تهران که تولید کننده دستگاه و نرم افزار ویژه نابینایان است؛ باجه ای طراحی شده که نابینایان می توانند تمام کارهای بانکی خود را در این باجه توسط سامانه برجسته نگار و گویا  انجام دهند که این اقدام در سایر استان ها و در چند بانک در قزوین هم انجام شده است و ما در حال رایزنی هستیم تا سایر بانک های قزوین هم حداقل یک شعبه خود را به این سیستم مجهز کنند.

عضو هیئت مدیره و هیئت امنای موسسه کانون نابینایان قزوین در ادامه این گفتگو اظهارداشت: حجم کتاب های بریل نابینایان زیاد است لذا  در سال ۹۱ با هزینه ای بالغ بر ۳۰ میلیون تومان یک استودیو با تکنولوژی جدید در یکی از اتاق های موسسه راه اندازی کردیم و کتاب های صوتی از دوره ابتدایی تا مقطع دکترا را به صورت فایل صوتی از طریق کانال ها و شبکه های مجازی برای افراد نابینا و حتی کم بینا ارسال می کنیم تا اعضا برای تحصیل در مقاطع عالی تا دکترا با مشکل کتاب و متون درسی مواجه نشوند.

خلیلی افزود: موانع ازدواج و مناسب نبودن اماکن عمومی برای تردد نابینایان از دیگر مشکلات این قشر است و با کمک خیرین برای حل این مسائل پیگیر هستیم و در این راستا از همه کسانی که علاقمند به کمک باشند دعوت به همکاری می کنیم.

روشندلان در واقع انسان هایی بینا هستند که دنیا را با چشم دل می بینند. اما شاید نتوانسته ایم آنها را با چشم بصیرت ببینیم؛ به همین دلیل در حل مشکلات آنها غفلت کرده ایم اما باور کنیم نابینایان سرشار از توانایی هایی هستند که چشمان ما آنها را ندیده است.

کد خبر 8737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد