اجرای طرح پیشگیری اجتماع محور در ۴۶ محله قزوین

مدیرکل بهزیستی استان قزوین از فعالیت ۶۲ تیم پیشگیری اجتماع محور در سطح استان خبر داد و گفت: این طرح در ۲۹ محله شهری و ۱۷ محله روستایی اجرا می‌شود و ۲۶۳ هزار و ۷۲۹ نفر از جمعیت استان تحت پوشش این طرح هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علی دهباشی‌پور اظهار کرد: یکی از آسیب‌خیزترین و چالش برانگیزترین اقشار جامعه، افراد ساکن در مناطق حاشیه‌ای هستند زیرا این افراد به دلیل زندگی در محله‌های پرخطر، بیشتر از دیگر اقشار جامعه در معرض خطر اعتیاد و آسیب‌های ناشی از آن قرار می‌گیرند.


وی افزود: با توجه به اینکه این افراد نیازمند توجه، طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های آموزشی متناسب با شرایط زندگی خود هستند؛ لذا طرح ارتقاء توانمندهای رفتاری «آموزش پنج مهارت زندگی» در مناطق حاشیه‌ای شهر قزوین توسط تسهیل‌گران دوره دیده در هفت محیط شهرستان قزوین اجرا شد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: «مرکز جامع درمان اعتیاد» مرکز درمان اقامتی است که با رویکرد تغییر رفتاری و شناختی با هدف ارائه درمان و بازتوانی اختلال مصرف مواد مخدر یا روان‌گردان به‌ صورت شبانه‌روزی طی مدت یک سال، خدمات درمان غیردارویی نظیر خدمات روان‌شناختی، مشاوره، آموزش خانواده، تشکیل گروه‌های خودیار، خدمات مددکاری اجتماعی و پیگیری پس از ترخیص، ارائه ‌می‌کند.

وی درخصوص فعالیت مراکز اقامتی بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد گفت: در این مراکز خدمات درمانی، روانشناختی و مددکاری ترجیحاً با مشارکت گروه‌های همتا و خودیار به‌صورت اقامت داوطلبانه به مدت یک تا سه ماه به افراد با اختلال مصرف مواد مخدر یا روان‌گردان ارائه ‌می‌شود.

فعالیت ۲۰ مرکز اقامتی فعال در سطح استان قزوین

دهباشی‌پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰ مرکز اقامتی فعال در سطح استان قزوین به ارائه خدمات به بیماران مبتلا به اعتیاد مشغول هستند.

وی از فعالیت سه مرکز توانمندسازی در سطح استان خبر داد و گفت: مراکز توانمندسازی، جامعه‌پذیری و صیانت اجتماعی مرکزی است برای استفاده افرادی که برنامه درمان مواد مخدر و الکل را به اتمام رسانده و نیاز به مکانی دارند که به صورت شبانه‌روزی در آنجا اقامت کنند.

این مقام مسئول عنوان کرد: با توجه به راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ در استان از سال گذشته و جمعیت بهبود یافته فاقد مکان، سومین مرکز توانمندسازی با هدف تحت پوشش قرار دادن بهبودیافتگان فاقد مکان راه‌اندازی شد.

بهره‌مندی ۲۲۴ بهبود یافته فاقدمکان از خدمات مراکز توانمندسازی

وی ابراز کرد: در سال گذشته ۲۲۴ نفر از بهبودیافتگان فاقد مکان از خدمات دو واحد توانمندسازی زنان و مردان موجود در استان بهره برده و به زندگی سالم هدایت شدند.

دهباشی‌پور با اشاره به راه‌اندازی مرکز ماده۱۶ از ابتدای سال ۱۴۰۱ در شهرستان البرز گفت: این مرکز با هدف نگهداری، معاینه و ارزیابی پزشکی، ارائه خدمات درمان سوءمصرف مواد، مراقبت‌های بهداشتی اولیه و انجام مراقبت‌های بهداشت فردی و انجام فعالیت‌های مددکاری ایجاد شده و به معتادان ارجاعی از سوی مراجع قضایی خدمات لازم را ارائه می‌کند.

وی در ادامه به فعالیت‌های دفتر اعتیاد در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات به ۴۶۲ نفر طی سال گذشته در دو مرکز کاهش آسیب استان «مراکز گذری» و ارائه خدمت به ۳۰۲ نفر در یک مرکز جامع درمان اعتیاد قزوین از جمله این اقدامات است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین افزود: سال گذشته هفت هزار و ۲۶۸ نفر از طریق ۲۰ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی اعتیاد خدمات لازم را دریافت کردند و همچنین ۳۸۷ نفر از اقدامات سه مرکز سرپناه شبانه «شلتر» بهره‌مند شدند.

وی در پایان از فعالیت ۶۲ تیم پیشگیری اجتماع محور در سطح استان خبر داد و بیان کرد: این طرح در ۲۹ محله شهری و ۱۷ محله روستایی اجرا می‌شود و ۲۶۳ هزار و ۷۲۹ نفر جمعیت استان تحت پوشش این طرح هستند.

کد خبر 86771

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد