۱۲ هزار و ۲۸۵ کودک در قزوین غربالگری شنوایی شدند

مدیرکل بهزیستی قزوین از غربالگری ۱۲ هزار و ۲۸۵ کودک سه تا پنج سال از ابتدای سال جاری در استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علی دهباشی پور افزود: طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال از سال ۹۴ در قزوین با هدف شناسایی کودکان دارای اختلال شنوایی پنهان آغاز شد و هم اکنون برای هر فرد سه تست تخصصی توسط شنوایی سنج انجام می شود.

وی با بیان اینکه تشخیص زودرس کم شنوایی بسیار مشکل بوده و عموما دیر تشخیص داده می‌شود،اظهار کرد: کم شنوایی در کودکان وضعیتی پنهان است و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی ممکن است، این حالت همچنان باقی بماند.

دهباشی پور اضافه کرد: پس از آن افرادی که به مراحل تخصصی ارجاع می‌شوند تا حصول نتیجه مشخص مورد پیگیری قرار خواهند گرفت.

به گفته این مسوول، این طرح برای پیشگیری از بروز معلولیت‌های شنوایی، گفتاری و به دنبال آن آسیب‌های روانی و اجتماعی برای فرد،خانواده و اجتماع موثر است و سال جاری نیز ۲۰ نفر از کودکان دارای مشکل به پزشک متخصص ارجاع داده شدند.

وی همچنین از اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان در قزوین علاوه بر کودکان سه تا پنج سال خبر داد و گفت: از ابتدای امسال ۱۳ هزار و ۶۸۹ نوزاد قزوینی مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: برنامه غربالگری شنوایی به منظور شناسایی نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی از سال ۱۳۸۶ آغاز شده و هم اکنون در سطح بیمارستان‌هایی که تولد نوزاد در آن اتفاق می‌افتد انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در این برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجش‌گران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان سنجش می‌شوند.

کد خبر 86101

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد