به مناسبت روز جهانی منع کار کودکان

کودکان در سراسر جهان به‌طور معمول، درگیر انواع‌ کار با حقوق و دستمزد هستند که برای آنها مضر نیست، امّا زمانی که برای کار کردن ، بسیار کم سن‌وسال هستند و درگیر فعالیت‌های خطرناکی هستند که ممکن است رشد فیزیکی، ذهنی، اجتماعی، آموزشی و … آنها را به خطر بیندازد، “ کودک کار “ محسوب می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه؛ “ کودک کار”، به کودک کارگری گفته می‌شود که هنوز به سن قانونی نرسیده است، ولی به صورت مداوم و پایدار به یکی از روش‌های سنگین، سبک، داوطلبانه یا اجباری، جهت کسب درآمد، به خدمت گرفته شده است. و این کار، مانع از تحصیل، آموزش و برخورداری از امکانات اولیهٔ رشد فردی و اجتماعی او می‌شود و با آسیب و بهره کشی نیز، همراه است.
سازمان بین المللی کار، برای نخستین بار در سال ۲۰۰۲ میلادی، دوازدهم ژوئن، برابر با ۲۲ خرداد را،  “روز جهانی مبارزه علیه کار کودکان” ، نام‌گذرای کرده است؛ و بر اساس پیمان‌نامهٔ حقوق کودکان، کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد، موظف‌اند که با هرگونه سوءاستفاده و بهره‌کشی از کودکان، مقابله کنند.

اهداف اصلی روز جهانی منع کار کودک:
- آگاهی‌بخشی: این روز به منظور جلب توجه عمومی و آگاهی دادن به افراد جامعه در مورد معضل کودکان کار، برگزار می‌شود.
- مبارزه با پدیدهٔ کودک کار: نباید این موضوع را کتمان کرد، بلکه باید هر کشور، برنامه‌ها و سیاست‌های مناسب، برای جلوگیری و مبارزه با این موضوع را تدوین کند.
- حمایت از تحصیل: روز جهانی منع کودکان کار، با تأکید بر اهمیت آموزش و تحصیل، بر تأمین دسترسی آسان و رایگان، به آموزش برای تمامی کودکان ، تأکید دارد.
- تأمین محیط‌های آموزشی ایمن و پربازده برای کودکان کار، قدمی مهم در جهت کاهش نسل بعد از کودکان کار است.
- حمایت از خانواده: روز جهانی کودکان کار، فرصتی است برای تشویق خانواده‌ها به ارائهٔ محیطی سالم، ایمن و حمایت از تحصیل کودکان.
برای پیوستن به کانال اداره‌کل بهزیستی استان کرمانشاه در پیام‌رسان ایتا، اینجا را لمس کنید 

کد خبر 81986

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد